Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

БНР Новини
Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Квартет „Филхармоника“: Упражняваме един ритуал, в който музиката е центърът

С инструменталистите от струнен квартет „Филхармоника“ ви срещаме в последния петък на месец февруари в предаването „Български изпълнители“  В ансамбъла участие вземат четирима от водещите оркестранти на Софийската филхармония – Павел Златаров, Анна Иванова, Милена Златарова и Иван Лалев. Събира ги покана за участие в концертен цикъл „Музиката на..

публикувано на 27.02.20 в 12:39
Подполковник Ради Радев, Любомира Александрова и Александър Райчев (от ляво надясно)

Нацията има нужда от патриотична музика, за да намери място в световния елит

"Нашата нация има нужда от патриотична музика, за да може да намери с достойнство своето място в световния елит". Това подчерта подполковник Ради Радев – главен диригент на Българската армия и началник на Гвардейския представителен духов оркестър, който, заедно с Любомира Александрова – диригент на Смесения хор на БНР, е "Главен герой" в "Нашият ден".  В..

публикувано на 27.02.20 в 12:18

Soft Things – в търсене на мекотата

Как може да бъде дефинирана мекотата и възможно ли е изобщо това без помощта на понятието за твърдост? Как се танцува безформеност? Способни ли са човешките тела да се носят като медузи във вода? На пръв поглед тези въпроси, които дават начало на артистичните търсения на Ива Свещарова и Розе Беерман и представлението „Soft Things“ звучат почти..

публикувано на 26.02.20 в 18:05
Анжела Тошева

Анжела Тошева представя музика за деца и възрастни от Дебюси

Клод Дебюси пише за малката си дъщеричка Клод-Ема клавирния цикъл „Детски ъгъл“ и балета „Кутията с играчките“ по текстове на Андре Еле. Балетът е за пиано и рецитатор, и е създаден непосредствено преди Първата световна война. Оркестрира го по насоки от Дебюси Андре Капле. С тези пиеси композиторът искал да забавлява своята Шу Шу, както галено наричал..

публикувано на 25.02.20 в 10:25

Непознати творби в „Неделен следобед“

Ораторията „Св. Йоан Кръстител“ от Алесандро Страдела, запис от фестивала в Залцбург и изпълнена от „Колегиум 1704“ с диригент Вацлав Люкс с участието на: Джулия Семенцато като Саломе, Люсил Ричардо – Иродиада, Кристоф Дюмо – Йоан, Кристиан Адам – Съветник, Крешимир Стражанац – Ирод, ще прозвучи на 23 февруари от 14 часа . Ораторията е изпълнена за..

публикувано на 23.02.20 в 08:00