В предаването ще си спомним с топлина в сърцето за родения на 13 септември 1929 г. в село Лъджене, днес квартал на Велинград, бляскав оперен певец Николай Гяуров, определян като бас №1 на планетата.
От ранна възраст проявява музикална любознателност – свири на устна хармоника, цигулка, пиано, кларинет и тромбон. По време на военната си служба пее и ръководи самодеен хор, с което прави силно впечатление на Петко Стайнов. Учи оперно пеене в Софийската музикална академия в класа на Христо Бръмбаров, а през 1950 г. продължава обучението си в Санкт Петербург. По-късно младият певец споделя, че градът е прекрасен, но заради суровия климат се наложило да се премести в Московската консерватория. Завършва я със златен медал! Вратите за бляскавата международна кариера за Гяуров се отварят през 1955 г., когато печели златен медал на фестивала във Варшава и Голямата награда на престижния конкурс за оперни певци в Париж. В Софийската опера дебютира на 18 март 1956 г. в ролята на Дон Базилио от „Севилският бръснар“ на Джоакино Росини. През есента на същата година заминава за Москва, където няколко сезона е редовен солист на Болшой театър. На 20 февруари 1960 г. Гяуров участва в постановка на „Борис Годунов“ в миланския театър „Ла Скала“, в която участват и двама други изтъкнати български певци – Борис Христов като Борис Годунов и Димитър Узунов като Самозванеца. Този спектакъл става повратна точка в кариерата му, донасяйки му поредица ангажименти в „Ла Скала“, които го превръщат за дълго в постоянен водещ бас на театъра. Но както всички звездни оперни певци ангажиментите му включват и роли в други престижни театри като Виенската държавна опера, парижката „Гранд опера”, лондонската „Ковънт гардън”, нюйоркската „Метрополитън опера”, както и в много други престижни театри. Сред обширния му репертоар се открояват знаковите за него роли на крал Филип, Борис Годунов и Мефистофел.
Николай Гяуров умира на 2 юни 2004 г. в Модена.
Предлагаме ви цялостен документален запис от 26 юли 1964 година – спектакъл на „Борис Годунов” от Модест Мусоргски в рамките на Залцбургския музикален фестивал.
Изпълнителски състав:
• Борис Годунов – Николай Гяуров (бас)
• Фьодор, негов син – Оливера Милякович (мецосопран)
• Ксения, негова дъщеря – Надя Добриянова (сопран)
• Дойката на Ксения – Мариана Радева (мецосопран)
• Княз Василий Шуйски – Герхард Щолц (тенор)
• Андрей Шчекалов, секретар на Думата – Еберхард Вехтер (баритон)
• Пимен, стар монах – отшелник, летописец – Никола Гюзелев (бас)
• Григорий Отрепиев, по-късно Димитрий Самозванеца – Димитър Узунов (тенор)
• Марина Мнишек, дъщеря на сандомирския войвода – Сена Юринац (сопран)
• Варлаам, монах скитник – Антон Дяков (бас)
• Мисаил, монах скитник – Милен Паунов (тенор)
• Кръчмарката – Маргарита Лилова (мецосопран)
• Уродливия – Алексей Маслеников (тенор)
• Никитич - Тугомир Франк (бас)
• Хрушчов, болярин –Милйенко Грозданич (тенор)
• Рангони, таен йезуит – Николае Херля (баритон)
• Черниковски, йезуит – Паул Каролидис (баритон)
• Левицки, йезуит – Зигфрид Рудолф Фрезе (бас)
• Патриарх – без пеене
• Кардинал – без пеене
Хор на Виенската Щатсопера
Хор на Хърватската опера в Загреб
Камерен хор на Залцбургския фестивал
Виенска филхармония
Диригент - Херберт фон Караян
Записът е документален от 26 юли 1964 година в Залцбург.
Съдържание на операта „Борис Годунов” от Модест Мусоргски
събота, 28 септември, 20 часа
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg