Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Понякога текстът и музиката заедно са по-големи от техния елементарен сбор

Кристиян Бояджиев в студиото на „Нашият ден“
Снимка: Здравко Петров

1 октомври е Ден на музиката и на поезията – по този повод Ива Дойчинова покани в студиото на „Нашият ден“ композитора, автор на музиката на много популярни български песни – Кристиян Бояджиев. Той дълги години е работил като водещ и музикален редактор на много музикални предавания в БНР и продължава и досега да е автор (заедно с поетесата Димитрина Кюркчиева) на предаването „Изпята поезия“, което се излъчва всяка неделя по програма „Христо Ботев“.

Ива Дойчинова: Честит празник на поезията и музиката едновременно! Има едно предаване по програма „Христо Ботев“, което много обичам – казва се „Изпята поезия“. В него красивата музика и красивата поезия са в такъв синхрон, че не можеш да разделиш едното от другото.

Кристиян Бояджиев: Благодаря. Понякога едното води другото. И не се знае кое е по-красиво – музиката или текстът. Но понякога става така, че в получилата се песен има своеобразна синергия, т.е. цялото е по-голямо от съставните му части. Става нещо по-голямо от обикновения сбор.

Ива Дойчинова: Но невинаги.

Кристиян Бояджиев: Да, защото тук се намесват и изпълнителят, и аранжиментът, но пък когато стане, тогава е задълго, понякога – завинаги.

Ива Дойчинова: След малко ще чуем една песен, по стихове на Александър Петров (става дума за песента „Близо до мен”, музика Кристиян Бояджиев, с която Вили Кавалджиев печели "Златният "Орфей" 1992 година - бел. на редактора) и се сещам за много важната зависимост между текста и музиката. Затова искам да те попитам кое е първо: текстът или музиката?

Кристиян Бояджиев: Налага се да те коригирам, защото този текст (или песенна лирика) на Сашо Петров дойде „по музиката“, той го написа по музиката.

Ива Дойчинова: Това е сред изключенията, по-скоро?

Кристиян Бояджиев: При мене и при Сашо – не. Защото Сашо Петров е един от малцината останали таланти, които могат по готова музика да напишат текст и да се получи великолепното цяло. 

Ти зададе въпроса кое е първо – музиката или текстът. Спореше се много и преди тридесет, четиридесет, петдесет години кое е правилно. Трябвало по стихотворение да са пише музика! Действително, голяма част от световната практика е била такава. Само че дойде рокът, дойдоха младите, които започнаха да си правят песните и парчетата сами. И знаеш ли вече кое е първо, кое е второ? Какво да кажем след толкова много време, след толкова практики, хиляди песни, които продължават да звучат? А процесът е тъждествен – както един композитор може да се вдъхнови от стихотворение, абсолютно по същия начин протича процесът, ако един поет се вдъхнови от нечия музика. И често това е много добре, особено за човек, който е извън стандартите – няма квадратен тип мислене (говоря за поета), защото музиката му дава идея, различна от обичайната, а това пък му дава поле за изява в друга форма, друга стъпка.. други решения. 

Ива Дойчинова: Извън рутината.

Кристиян Бояджиев: Да. Но това е предизвикателство, което не всеки може да поеме. Не е и нужно. Но когато стане – е много хубаво.

Какво още каза композиторът Кристиян Бояджиев за синергията между поезията и музиката, за работата си с Вили Кавалджиев,.за песните по стихове на Петя Дубарова и изобщо за музиката и за поезията, за началото на новия сезон на предаването „Изпята поезия“ и още много други интересни неща, можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Лоенгрин" в постановка от Виена

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..

публикувано на 13.07.24 в 08:10

Danai – новият глас на българската музикална сцена

Емилия Тончева, актрисата, завършила Академията по драма в Пекин, излезе с албум от три песни под псевдонима Danai. Това е нейният дебют на българската музикална сцена. Емилия комбинира жанрове и изразни средства във всичко, с което се захване – актьорско майсторство, танц, музика. Неслучайно, когато погледнем към това, което днес някак..

публикувано на 12.07.24 в 09:34

Джейкъб Колиър пее с "Мистерията на българските гласове" в София

Джейкъб Колиър, импровизаторът, който на 29 тодини вече с пълно право може да се нарече легенда в джаза ще пее в София на 11 юли. Концертът ще се състои в Зала 1 на НДК,а заедно с певеца, текстописец, преподавател и продуцент, който при това умее да свири на над 10 музикални инструмента, ще излязат "Мистерията на българските гласове", композиторът..

публикувано на 11.07.24 в 16:40

"Аксепт", "Мистър Биг" и "Дийп Пърпъл" с букет хитове и нови албуми хедлайн в афиша на "Мидалидаре"

Хоп – ето ни вече на терен в Долината на виното, с. Могилово, община Чирпан, нямаме търпение да рокясаме. Четвъртото издание на Midalidare Rock In The Wine Valley ще се проведе от 12 юли (петък) до 14 юли (неделя). Гаранция за погото и доброто настроение за подобно събитие на открито е не само лятото и бирата, пардон – виното, а преди всичко афишът...

публикувано на 08.07.24 в 16:20

В Брюксел аплодират оперни звезди от Полша и Италия в новата постановка на "Турандот"

Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..

публикувано на 07.07.24 в 08:05