Представяме последната опера на Лео Делиб, чиято оркестрация той няма време да завърши. Това прави неговият верен приятел Жюл Масне и организира изпълнението ѝ в опера „Комик“ на 24 март 1893 г. Творбата не е приета добре от критиката, която все пак оценява красотата на музиката. Така след осем представления „Касия“ изчезва от музикалните сцени. На 21 юли 2018 г. към живот я върна фестивалът на френското радио в Монпелие.
Действащи лица и изпълнители:
• Касия, циганка – Вероник Генс, сопран
• Соня, момиче от селото – Ан-Катрин Жиле, сопран
• Циганка, врачка – Нора Губиш, мецосопран
• Сирил – Сирил Дюбоа, тенор
• Граф дьо Зевале – Александър Дюамел, баритон
• Костска, баща на Сирил – Рено Дьолеге, бас
• Коленати – Жан-Гариел Сен-Мартен, баритон
• Мошку – Реми Матийо, тенор
• Сержант – Анас Сеген, баритон
Национален хор и оркестър на Монпелие Окситан, камерен хор на Латвийското радио, диригент Михаел Шьонванд
Либретото на операта е създадено от двама известни писатели – Анри Мейяк, който прави „Кармен“ на Бизе и Филип Жил, либретист на „Лакме“. Те преработват кратката новела „Фринко Балабан“ на австрийския писател Леополд фон Захер-Мазох, като променят сюжета. В оригиналната история няма любовен триъгълник. Фринко е влюбен в Касия. Няма я влюбената в него Соня. И там Фринко отива в армията. Когато се завръща открива, че графът е арестуван, а Касия живее с друг богаташ. Фринко макар и нещастен приема положението, а Касия не се самоубива.
Либретистите развиват действието в Галисия, в село в подножието на Карпатите, което Делиб е открил малко преди музикалната култура и популярната музика да бъде залята от чардаша. Композиторът ще използва пасажи от чардаш в партитурата, за да изобрази героинята. Историята е за красивата и чувствена циганка Касия, обичана от Сирил, млад и смел селянин, когото и тя обича. Но е съблазнена от щедрите обещания на тираничния и могъщ граф Зевале, който владее областта.
Времето на действието е близо до селското въстания в Галисия през 1846 г. в отдалечените източни райони на Австроунгарската империя. Самият Делиб е бил в Галисия през 1886 г. и използва в операта мелодии от този район – полски, унгарски, чешки – и е бил дотолкова запленен, че можел да различи мелодиите от западните и от източните склонове на Карпатите.
Операта е планирана за сезон 1887-1888, но голям пожар унищожава зала „Фавар“ през май 1887 г. и причинява много жертви. Вече отслабнал, Делиб изоставя работата. Партитурата завършва Масне и планира премиерата, но след осем представления е свалена от репертоара.
Съдържание на операта „Касия“ от Лео Делиб
Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..
Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..
На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..
16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..
"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..
Какви опасности грозят всеки, обявен за чуждестранен агент в Русия, как се използва "Законът за чуждестранните агенти" срещу изразилите различно..
Какво ни казаха политическите играчи с действията си по време на политическа криза, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Любомир Аламанов ,..
Богдан Дарев е режисьор и продуцент. Живее и работи в Сиатъл, САЩ, където заминава през 1995 г. В творческата му биография има няколко филма, сред които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg