Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Графичественият Иван Газдов

Снимка: БГНЕС

Проф. Иван Газдов представи в галерия "Академия" две от своите книги – "Двама в Алабама (Алабала)" и "Графичествен". "Графичествен" е рисувана биография от 111 рисунки с обяснение. Стилът "графикатура" не е комбинация от графика и карикатура, а от графика и тур – пътешествие, т.е. графично пътешествие, споделя авторът и допълва, че неговият графичен почерк е стремежът му да има изкуство и само изкуство, "което значи, че вътре нещата са организирани около формата на графиката, това е моята цел и занимание. Сюжетът е само една уловка".

Проф. Газдов гостува в "Артефир" и разказа за своята рисувана анотирана биография:

Общото между "Графичествен" и "Двама в Алабама (Алабала)"

"И двете книги се отнасят до изобразителното изкуство, до начина на създаването на изображението, и то на моето изображение, следствие на стабилен и продължителен труд, който е абсолютно целенасочен."

Стилът като догма   

"Моето изкуство, може би повече от 50 години, постепенно от художествен стил се превърна в догма за мен лично. Е, развитието му е моята надежда и желание." 

За понятието и практиката "Графикатура", играта на думи, рисуването с думи

"Тези вицове, с които си служим в изображението, и особено в плаката, нямат нищо общо с вицовете с думи. Един виц с думи може само да бъде наподобен с избор на визуални средства, не може да бъде илюстриран директно. Има варианти на пословици, мъдрости, поговорки."

Непрестанно усъвършенстване на това, което е съдържанието на една графика

"Доста фатално за един график е, че графиката няма цвят, тя е черно-бяла. Един чужбински галерист ми беше казал, че "хората обичат питореска", шареното и т.н. Мен не ме интересува какво обичат хората, аз искам да ги накарам да обичат това, което аз правя, и то по начина, по който го правя."

Няма лична история в "Двама в Алабама"  

"Целият роман, всички истории са написани като че са се случили – ден по ден. Едно буквално описание... Даже мои познати са ме питали: "Е как така не сме разбрали, че си ходил в Америка"... И така е заиграването с думата, от там дойде. Книгата е за представянето на изкуството, за неговата социализация. Смесвам и доста фантастични елементи, които могат да представят едно особено чувство на контактност между графика и публика."


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

We See Ukraine и късчетата надежда

We See Ukraine, проектът, който представя артистичната реакция на шестима съвременни артисти на войната в Украйна, достигна своята финална фаза. След уъркшопи, срещи, обучения и две изложби – в Пловдив и в Загреб, творбите на украинците Олга Филончук, Дария Пугачова, Михайло Барабаш и Ирина Ворона, на хърватина Игор Грубич и българката Анна Стоева..

публикувано на 22.02.24 в 18:05
Лорънс Дърел

Лорънс Дърел и неговият Авиньонски квинтет

Първите две части от пенталогията "Авиньонски квинтет" на Лорънс Дърел са "Мосю, или Принцът на мрака" и "Ливия, или Погребан жив". Те излязоха за първи път на български език в един том в превод на Паулина Мичева.  Другите три части се очаква да бъдат публикувани във втори том в края на годината. Това са "Констанс, или Самотни занимания", "Себастиан,..

публикувано на 22.02.24 в 17:35

125 години от рождението на Дечко Узунов

Редица инициативи отбелязват годишнината на именития наш художник. В родния му град Казанлък Художествената галерия открива днес изложба "Голямото надлъгване. Към изложбата на Дечко Узунов от 1969 година и археологията на един скандал".  Партньори на проекта за цялостното честване са Софийската градска художествена галерия, Държавната агенция "Архиви"..

публикувано на 22.02.24 в 17:03

Модерна книга, която поставя българската наравно с другите литератури

"Една модерна книга, която поставя българската наравно с другите литератури". Така проф. Амелия Личева определя книгата на проф. Румяна Л. Станчева "Сравнително литературознание. Фаталната жена и 5 европейски кройки за романа". В нея на достъпен за по-широка публика език се правят паралелни прочити на автори от европейското културно пространство, сред..

публикувано на 22.02.24 в 16:09
Димитра Попова и Любомира Костова

"Скадинди лапер" и магията на кукления театър в най-необичайни места

 Как се променя кукленият театър, адаптира ли се към нови сцени – в "Нашият ден" гостуват Любомира Костова , режисьор на детския спектакъл "Скадинди лапер" и Димитра Попова , автор на текста и актриса. Кукленото представление е дело на независима театрална формация, която обичайно се занимава и с японски марионетен театър.  "Скадинди лапер" е..

публикувано на 22.02.24 в 12:18