„Нишката на съдбата“ е изложба на Феникс Върбанов и представяне на биографичната история и творби на родителите му художниците Марин Върбанов и Сун Хуайкуей.
Българската, китайската и френската култура са дълбоко вкоренени у Феникс Върбанов. От 1979 до 1987 г. учи в Licèe Pilote de Sèvres (Департамент по рисуване) и Ecole Nationale Supèrieure des Beaux-Arts (ENSBA), Paris. През 1987-1988 г. специализира в Китайската академия по изкуствата, Ханджоу. Интересът му към традиционни китайски техники на работа с туш върху хартия датира от 1985 г., когато е в Централната академия за изящни изкуства, Пекин. Със своите първи творби, изпълнени с китайски туш върху хартия, участва в галерия Пиер Карден в Париж и оттогава остава верен на хартията и туша.
Проф. Марин Върбанов (1932-1989 г.) е забележителен български и световноизвестен творец, създател на модерния текстил у нас и на Института за съвременна текстилна пластика „Върбанов” в Ханджоу, Китай. Той е живият мост между Изтока и Запада, между Балканите и Париж. Марин Върбанов създава специалността “Текстил” в Националната художествена академия. През годините преподава в България, във Франция, в Австралия, в Китай. Върбанов е и сред прочутите новатори на арттекстила. През 70-те години започва експерименти, неправени дотогава. Съчетава древни традиции с нова визия за приложението на текстила. Много от работите му са космополитни и монументални. Марин Върбанов успява да превърне гоблена в триизмерна пластика.
Интересът на Феникс Върбанов към традиционните китайски техники на работа с туш върху хартия датира от 1985 година, когато е в Централната академия за изящни изкуства в Пекин. Сега в изложбата „Нишката на съдбата“ Феникс Върбанов показва предимно работи с китайски туш върху хартия, която след това облепва върху платно, създавайки плътност и сила на внушението.
В изложбата се показва едно произведение на Марин Върбанов, един удивителен стенен гоблен, триизмерна пластика в кафяви тонове, които дават представа защо наричат този творец създател на модерния текстил у нас и защо има международна слава и признание. Много от работите му са космополитни и монументални.
В тази изложба на Феникс Върбанов, както казва един негов изследовател: „Виждаме мигове на искряща радост, но и мигове на непоносимо бреме. И в опитомяването на тези противоположности усещаме една победа на вечното над случващото се, на Шепота над Вика“. Виждаме „Нишката на съдбата“.
Майката на Феникс, известна у нас само като Сун, се представя с един изящен костюм в китайски стил. Харизматична, красива и талантлива, Сун е принцеса от стар аристократичен род с вековни традиции. Запознават се с Марин Върбанов като студенти в Пекин. Пламва легендарната им любов. След много перипетии с благословията на Енлай и Мао двамата се подписват в общината в Пекин през 1956-а. В Китай даже има музей, който разказва за невероятната любовна история. През 60-те Сун и Марин живеят в София, където са епицентър на столичните интелектуалци, а след 1976-а – в Париж. Марин Върбанов прави много самостоятелни изложби в галерия „Ерве Одермат“, но съдбоносна се оказва 1980 година. На панаира на изкуствата и галериите в Гран Пале дизайнерът Пиер Карден се влюбва в творбите на Марин. По-късно Мадам Сун става директор на представителния офис на марката „Пиер Карден” и създава истинска търговска империя.
Изложбата картини и мутимедийният архив на Сун Хуайкуей, Марин Върбанов и Феникс Върбанов можете да видите в Китайски културен център в София от 26 ноември до 20 декември 2019 г. по случай 70 години от установяване на китайско-българските отношения.
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта". Самият късометражен музикален филм е продуциран от..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..
Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
В студиото на "Нашият ден" гост беше Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. В разговора, фокусиран върху неполитическите сфери на..
За хората от последните вагони, за училището като единствен свят и неочакваното завръщане към детските мечти – разговор с Марта Радева , автор на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg