Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Осмата симфония от Антон Брукнер под диригентството на Емил Табаков

Документален запис от концерта на Софийската филхармония от 21 ноември 2019 г. в зала „България”

Снимка: Василка Балевска

В музиката на късния романтизъм австрийският композитор и органист Антон Брукнер (1824-1896) e един от големите симфоници. Той започва да пише своите симфонии към 40-годишната си възраст (по номерация са девет и още две – „ученическа” и „нулева”). Едва на 60 години преживява триумфалния успех на Седмата симфония, който преобръща негативното отношение към творбите му и на критиците, и на публиката. 

През лятото на тази паметна 1884 г. нахвърля скиците за следващата Осма симфония в до минор, а на 10 август 1887 г. завършва партитурата. Както с всичките си симфонични опуси, я преработва продължително. След пет години е премиерата във Виена с тази втора редакция – на 18 декември 1892 г. от Виенската филхармония под диригентството на Ханс Рихтер. Успехът е невероятен, след всяка част публиката възторжено ръкопляска.

Героичната драма, романтичната колизия между индивид и социум, театралността не са сферите на Брукнеровата музика. Той нарича Осмата симфония „Мистерия”. Мощната динамика на действието на тласъци възходи и спадове се сменя със застиващо съзерцание. Светът на човека – сплав от страсти, мечти и страдания – е обгърнат от Всеприсъстващата Отвъдност, от изпълващата ведрина на Духа Животворящ. 

За музиката на Майстора големият диригент Серджу Челибидаке, един от най-вдъхновените ѝ интерпретатори, казва: „За него времето не е същото, както за другите композитори. За обикновения човек времето е онова, което отбелязва началото. За Брукнер – онова, което идва след края. Неговите апотеози във финала са мисли за друг свят, за спасение, за ново кръщение”.

Много рядко на българската концертна сцена звучат симфониите на Антон Брукнер. Изпълнението на Осмата със Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков бе събитие, което дълго ще се помни. Така, както мнозина помнят изпълнението на всички симфонични творби от Брукнер в мащабния интегрален цикъл „Симфониите на Брукнер и Малер”. Прозвучали за първи път в България в концертите на Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков в края на 80-те години на ХХ век.

Специален гост в студиото на „Метроном” е маестро Табаков, който ще сподели своите тълкувания за колосалната Осма симфония от Брукнер.

Слушайте „Метроном” на 19 декември, четвъртък от 19.20 ч. по програма "Христо Ботев".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15