Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Книга за слушане

БНР Новини
Снимка: Rawpixel

В един бързопроменящ се свят, в който тенденции изгряват и залязват за денонощие, продажбите на аудиокниги бележат възходящ темп. Те са най-бързо развиващият се сегмент в дигиталната книгоиздателска индустрия, а в записите им се влагат все повече ресурси. Очаква се през 2020 г. пазарът им във Великобритания да порасне с 25% и да достигне 3,5 милиона долара. 

Дните на прашните касетки с прочит на класика са в миналото. Днес аудиокнигите привличат звезди като Елизабет Мос, за аудиоверсията на "Разказът на прислужницата", Мерил Стрийп за "Мрежата на Шарлът" и Мишел Обама за 19-часов прочит на автобиографичната си книга. Правят се и групови изпълнения – реализацията на "Линкълн в Бардо" на Джордж Сондърс включва 166 различни разказвачи, за записа е създадена специална звукова среда и 3D аудио ефекти. Някои автори дори прескачат печатното издание и директно започват да пишат за аудио.

"За издателския бранш, който не се радва на добри времена в последните две десетилетия, ръстът на аудиокнигите е добрата новина – казва Фионуала Барет, която отговаря за аудиокнигите в "Харпър Колинс". – Никой не ги сочи ужасéн с пръст, както стана с електронните книги, които отбелязаха сходен буен растеж, когато се появиха. Тогава владееха опасения, че е-книгите ще канибализират останалите формати в книжния свят. 

При аудиокнигите няма такива опасения, на тях не се гледа като на конкуренти на книжните издания. Напротив владее усещане, че са пристрастяващи."

И така продажбите на аудиокниги растат, на книжни издания падат, но никой не свързва двете явления. 

Всъщност аудиото стига до нова публиката – до слушатели, които не биха чели книжно издание или не биха чели точно книгата, която на драго сърце слушат.

Книги по теоретична физика оживяват, прочетени от Бенедикт КъмбърбачИзследване на "Нилсън", направено на базата на даунлоуда на аудиокниги във Великобритания, установява, че то е особено популярно след младите градски мъже на възраст между 25 и 44 години. 

Лорънс Науъл, директор съдържание на аудиоплатформата на "Амазон", също казва, че се наблюдава скок сред 18-24-годишните – т.е. групата, за която се смята, че не чете. 

Анкета на "Пъблишърс Асосиейшън" отбелязва, че 54% от потребителите на аудиокниги във Великобритания ги предпочитат заради удобството им, докато 41% ги избират, понеже им позволяват да слушат книгите в ситуации, в които им е невъзможно да четат книжни издания.

"Аудиоконсумацията много често не се конкурира с четенето – казва Ричард Ленън от "Пенгуин". – Това са хора, които добавят книги към всекидневието си, докато пътуват за работа или спортуват, или готвят, те откриват възможността да слушат. За мен истински вълнуващата публика са хората, за които четенето и книгите не са били част от живота.

Растящата популярност на аудиокнигите съвпада с бума на подкаста и показва нарастващ интерес към съдържанието, предназначено за слушане. Това насърчава издателите да търсят нови ресурси, да създават екипи, които  да предлагат амбициозно съдържание за слушане. – добавя Ленън. – Има истински ентусиазъм около възможността по нов и креативен начин да се разширява публиката за книгите. И сега трябва да мислим как непрекъснато да тласкаме този нов канал все по-напред и по-напред."

Ще се превърне ли книгата за слушане в самостоятелна форма на изкуство?

Днес в студиата влизат книги, които преди 10 години би било немислимо да бъдат записани. От "Пенгуин" наемат звукоинжинера Крис Уотсън, който е работил със сър Дейвид Атънбъро за запис на поезия.

Дори сложни книги живеят успешен аудиоживот. Например "Редът на времето" на Карло Ровели, която се занимава с квантова физика, прочетена от Бенедикт Къмбърбач, се радва на интерес. 

"До неотдавна би било немислимо книга за теоретичната физика да бъде записана в аудиоформат – казва Ленън. – Подобна творба със сигурност трябва да се прочете от някого на подобно високо ниво.

Специалистите смятат, че сме едва в началото на разгръщането на потенциала на аудиокнигите. В момента сме в повратната точка, когато се превръща в мейнстрийм, обаче артистичният елемент тепърва ще се развива. Очакват ни амбициозни проекти."

А какво да кажем за хората, които вдигат презрително вежди и казват, че книгите, предназначени за слушане, не са истински книги?

"Винаги ще има хора, които ще ги презират, така както има хора, които се отнасят с презрение към всичко" – казва Ричард Ленън.


Източник Би Би Си

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30

Инициатива насърчава деца в неравностойно положение да посещават театрални постановки

"60 от сърце" е благотворителната инициатива на младата продуцентска компания The Balkan Theatre Factory. На всяка нейна постановка се пазят 60 места, които се предоставят на деца от домове или деца в неравностойно положение или деца на бежанци. Първият спектакъл на компанията е "Островът на съкровищата", пиратско комедийно приключение за деца и..

публикувано на 24.04.24 в 10:10