В един бързопроменящ се свят, в който тенденции изгряват и залязват за денонощие, продажбите на аудиокниги бележат възходящ темп. Те са най-бързо развиващият се сегмент в дигиталната книгоиздателска индустрия, а в записите им се влагат все повече ресурси. Очаква се през 2020 г. пазарът им във Великобритания да порасне с 25% и да достигне 3,5 милиона долара.
Дните на прашните касетки с прочит на класика са в миналото. Днес аудиокнигите привличат звезди като Елизабет Мос, за аудиоверсията на "Разказът на прислужницата", Мерил Стрийп за "Мрежата на Шарлът" и Мишел Обама за 19-часов прочит на автобиографичната си книга. Правят се и групови изпълнения – реализацията на "Линкълн в Бардо" на Джордж Сондърс включва 166 различни разказвачи, за записа е създадена специална звукова среда и 3D аудио ефекти. Някои автори дори прескачат печатното издание и директно започват да пишат за аудио.
"За издателския бранш, който не се радва на добри времена в последните две десетилетия, ръстът на аудиокнигите е добрата новина – казва Фионуала Барет, която отговаря за аудиокнигите в "Харпър Колинс". – Никой не ги сочи ужасéн с пръст, както стана с електронните книги, които отбелязаха сходен буен растеж, когато се появиха. Тогава владееха опасения, че е-книгите ще канибализират останалите формати в книжния свят.
При аудиокнигите няма такива опасения, на тях не се гледа като на конкуренти на книжните издания. Напротив владее усещане, че са пристрастяващи."
И така продажбите на аудиокниги растат, на книжни издания падат, но никой не свързва двете явления.
Всъщност аудиото стига до нова публиката – до слушатели, които не биха чели книжно издание или не биха чели точно книгата, която на драго сърце слушат.
Изследване на "Нилсън", направено на базата на даунлоуда на аудиокниги във Великобритания, установява, че то е особено популярно след младите градски мъже на възраст между 25 и 44 години.
Лорънс Науъл, директор съдържание на аудиоплатформата на "Амазон", също казва, че се наблюдава скок сред 18-24-годишните – т.е. групата, за която се смята, че не чете.
Анкета на "Пъблишърс Асосиейшън" отбелязва, че 54% от потребителите на аудиокниги във Великобритания ги предпочитат заради удобството им, докато 41% ги избират, понеже им позволяват да слушат книгите в ситуации, в които им е невъзможно да четат книжни издания.
"Аудиоконсумацията много често не се конкурира с четенето – казва Ричард Ленън от "Пенгуин". – Това са хора, които добавят книги към всекидневието си, докато пътуват за работа или спортуват, или готвят, те откриват възможността да слушат. За мен истински вълнуващата публика са хората, за които четенето и книгите не са били част от живота.
Растящата популярност на аудиокнигите съвпада с бума на подкаста и показва нарастващ интерес към съдържанието, предназначено за слушане. Това насърчава издателите да търсят нови ресурси, да създават екипи, които да предлагат амбициозно съдържание за слушане. – добавя Ленън. – Има истински ентусиазъм около възможността по нов и креативен начин да се разширява публиката за книгите. И сега трябва да мислим как непрекъснато да тласкаме този нов канал все по-напред и по-напред."
Ще се превърне ли книгата за слушане в самостоятелна форма на изкуство?
Днес в студиата влизат книги, които преди 10 години би било немислимо да бъдат записани. От "Пенгуин" наемат звукоинжинера Крис Уотсън, който е работил със сър Дейвид Атънбъро за запис на поезия.
Дори сложни книги живеят успешен аудиоживот. Например "Редът на времето" на Карло Ровели, която се занимава с квантова физика, прочетена от Бенедикт Къмбърбач, се радва на интерес.
"До неотдавна би било немислимо книга за теоретичната физика да бъде записана в аудиоформат – казва Ленън. – Подобна творба със сигурност трябва да се прочете от някого на подобно високо ниво.
Специалистите смятат, че сме едва в началото на разгръщането на потенциала на аудиокнигите. В момента сме в повратната точка, когато се превръща в мейнстрийм, обаче артистичният елемент тепърва ще се развива. Очакват ни амбициозни проекти."
А какво да кажем за хората, които вдигат презрително вежди и казват, че книгите, предназначени за слушане, не са истински книги?
"Винаги ще има хора, които ще ги презират, така както има хора, които се отнасят с презрение към всичко" – казва Ричард Ленън.
Източник Би Би Си
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg