Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

100 години от рождението на Артуро Бенедети-Микеланджели

Неделя, 26 януари, 22 часа

Снимка: Wikimedia

На света има много големи пианисти, но Артуро Бенедети-Микеланджели е наистина неповторим. Ако не беше толкова изтъркана от употреба, думичката „уникален“ щеше да му приляга идеално, защото ярката му творческа индивидуалност е изтъкана от наистина уникална сплав от разнородни, понякога взаимоизключващи се черти: от една страна, удивителна проникновеност и емоционалност на изказа, а от друга – рядко срещана интелектуална пълнота на идеите. И всяка една от тези страни е издигната до неподозирани висоти! Завладяваща емоционалност, която се простира от изгаряща откровеност, трепет и пронизителна импулсивност, до изключителна изтънченост и рафинираност; изисканост, но и взискателност. Микеланджели е истински интелектуалец в музиката – както в създаването на дълбоко философска изпълнителска концепция, така и в безупречната логика, с която построява своята интерпретация. А тя понякога е някак дистанцирана, хладна и съзерцателна, свеждайки до минимум импровизационния елемент в свиренето на сцена...

Често наричат Микеланджели „ексцентрик“ и това по всяка вероятност не е лишено от основание. Освен с невероятното си свирене, той е останал в историята на музиката и с редица свои чудатости, които обаче прибавят допълнително очарование към и бездруго романтичния му образ. Пианистът живее скромно, непретенциозно, почти винаги ходи в неизменния си черен пуловер, а по своята простота на обзавеждане жилището му наподобява монашеска килия.

Микеланджели свири предимно нощем, защото това му позволява да изключи всичко заобикалящо, което може да го разсее, и да се съсредоточи в онова, което прави. „Много е важно да не изгубиш контакт със собственото си аз – казва веднъж музикантът. Преди да излезе пред публиката, артистът трябва да намери пътя към самия себе си“. Очевидно неговите собствени изисквания са били доста високи, защото се занимава със свирене всекидневно по 7-8 часа! Но заговорят ли с него на тази тема, раздразнено отговаря, че работи по 24 часа в денонощието, защото за него само част от „работата“ преминава над клавиатурата – останалата е извън нея!

Микеланджели се стреми към едно: към съвършенството. Именно по тази причина той дълго време гастролира из градовете на Европа с два собствени рояла и акордьори, които да ги настройват, независимо от факта, че разходите около това често пъти превишават самия хонорар, получен за изпълненията му.

„В пианизма на 20-ото столетие пряко сили могат да се изброят още неколцина майстори, които да бъдат сравнени с Микеланджели по отношение на изкусността и тънкостта при изработването на звуковите „изделия“ – отбелязва един критик. Техниката на Микеланджели наистина принадлежи към най-поразителните образци, съществували някога. Доведена до пределите на възможното, тя е прекрасна. Тя предизвиква възторг и чувство на преклонение пред хармоничната красота на „абсолютния пианизъм“.

Репертоарът на пианиста се състои от неголямо количество творби от различни автори: Скарлати, Бах, Бузони, Хайдн, Моцарт, Бетховен, Шуберт, Шопен, Шуман, Брамс, Рахманинов, Дебюси, Равел и някои други. Изключително взискателен и самокритичен, Микеланджели е в състояние да разучава ново произведение в продължение на години, преди да го включи в концертните си програми. Но и след това, по-късно, той неведнъж се връща към това произведение, като открива в него нови цветове и емоционални нюанси. „Обръщайки се към музиката, която съм свирил, може би десетки и стотици пъти, аз винаги започвам отначало“ – казва Микеланджели. Сякаш за мен това е съвършено нова музика. Всеки път започвам от идеите, които ме занимават в този момент.“

Стилът на Микеланджели напълно изключва субективния подход към произведението. „Моята задача се състои в това, да изразя замисъла и волята на автора, да въплътя духа и нотите на изпълняваната от мен музика“ – казва той. Старая се правилно да прочета текста на музикалното произведение. Там има всичко, всичко е обозначено“... 

В неделната ни музикална вечер припомняме някои от знаменателните изпълнения на Артуро Бенедети-Микеланджели. Ще звучат творби от Скарлати, Моцарт, Бетовен, Лист, Шопен, Брамс, Дебюси, Галупи и Марескоти.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Музикална магия" – национално турне на Плевенската филхармония с маестро Йордан Камджалов на Южното Черноморие

Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..

публикувано на 22.07.24 в 16:45

50 банди ще озвездят фестивала за рок и метъл Hills Of Rock

Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..

публикувано на 22.07.24 в 15:47

С клавирно дуо започна 15-ото издание на "Дни на класиката" в Балчик

Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..

обновено на 22.07.24 в 09:56

Вечер с ролите на Катя Попова

На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..

публикувано на 20.07.24 в 08:10

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 юли 2024 г.

16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..

публикувано на 15.07.24 в 10:34