Зимните музикални вечери „Проф. Иван Спасов“ отново фокусираха интерес към програмата на Пазарджишкия симфоничен оркестър, домакин на международния фестивал под диригентството на Григор Паликаров. Гостите в зала „Маестро Георги Атанасов“ отбелязаха младежкото присъствие в състава на симфониците, удостоени с наградата „Златна лира“ по повод 50-годишнината на оркестъра.
Сред младите оркестранти е контрабасистът Димитър Арнаудов, чието изпълнителско развитие протича по необичаен за оформянето на един класически музикант начин. Преди да се отдаде на класическия инструмент, неговият професионален път започва като изпълнител на народна музика. Всъщност той никога не се отдалечава от нея – паралелно с работата в оркестъра се изявява и като народен певец. За интереса към фолклорната музика младият изпълнител разказа пред слушателите на програма „Христо Ботев“: "Към тази музика тръгнах съвсем естествено, тъй като моята прабаба по бащина линия е била самобитна певица, има записи в Радио Пловдив. Тя е човекът в нашето семейство с певчески талант, който се предава през поколение. Корените на моя род са от с. Чешнегирово, Пловдивско, а дядо е дошъл от с. Кости, община Царево. Майка ми е разказвала, че в детските години съм слушал в захлас народна музика и вероятно още тогава се е появил интереса към нея."
Първите уроци по гайда и народно пеене получава в музикалната школа на Георги и Христина Анастасови, дългогодишни солисти на ансамбъл „Тракия“. „Това са моите първи учители и съм много благодарен, че ме откриха за музиката“, подчертава музикантът и отбелязва как се е насочил към класическия инструмент – "Продължих средното си образование в училище „Любен Каравелов“ – Пловдив с профил „гайда“. Един ден, когато репетирахме с учебния оркестър, видях контрабаса в ъгъла на стаята и веднага ме грабна. Вероятно поради обема никой нямаше желание да свири на него. Постепенно тръгнах на уроци в музикалното училище при г-жа Катя Каранова и тя е човекът, при когото започнах да свиря на този инструмент. Завърших музикалната академия в Пловдив с две специалности – гайда и контрабас."
Димитър Арнаудов е последователен в музикалното си развитие. Усъвършенства се като контрабасист с магистърско обучение в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, където има възможността да натрупва знания от изтъкнатия педагог и музикант проф. д-р Петя Бъговска. Гордо подчертава, че народната песен е негово призвание и ако говорим за певческите умения, първо трябва да се фокусираме върху стила, необходимо качество за младите изпълнители на народна музика.
Като певец той е забелязан още в студентските години. Неотдавна достигна и сцената на ансамбъл „Пирин“ в тържествения концерт по случай неговата 65-годишнина. Впечатления си изрази директорът на ансамбъла Данислав Кехайов: "Случайно чух това момче на концерти и други изяви сред колеги и студенти в АМТИИ – Пловдив. Видях, че има голям потенциал като певец и някой трябва да му подаде ръка. Той е много музикален, притежава красив тембрист глас и полага старание максимално да се доближи до стила на съответната фолклорна област. Има усет да подбира песните си. Заедно с моите колеги сме щастливи, че този ерудиран, талантлив певец обогатява програмите на ансамбъл „Пирин“ като постоянен гост-изпълнител."
Димитър Арнаудов е солист на най-младия оркестър за народна музика „Родопско настроение“, с който реализира своите първи звукозаписи. Успешните участия с професионални и любителски състави за фолклорна музика (ансамблите „Тракия“, „Капитан Петко Войвода“, групата от с. Селци) още веднъж подчертават музикалната дарба на певеца. Благодарение на изпълнителската си активност Димитър Арнаудов е познат сред ценителите в Пловдивско и в Родопите. В различните форми на изява младият музикант показва отношение в овладяването и поддържането на българския народнопесенен стил.
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
Какви са ползите от това да прекарваш част от времето си в гората. Японският автор Цин Ли ги е формулирал толкова точно, че в Страната на изгряващото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg