Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Една музикална фантазия в часа за радиотеатър

Снимка: Даниела Манолова

„Фантазия в до минор“ е аудиофикция, замислена още преди месеци, и премиерното излъчване в неделя от 16 часа е естественият и дългоочакван финал на продължителен процес на работа. Още в първите дни на работата на началното трио – автор, редактор и режисьор се очертаха две предизвикателства от различно естество. Едното – същностно, въпрос на отправна точка, вдъхновение и ключ към замисъла

„Фантазия в до минор BWV 562“ от Й. С. Бах е сравнително кратко произведение, написано през Ваймарския му период, към което по-късно, през 1745 г., е добавена и недовършена фуга, за чието авторство има дискусии. Фантазията/fantasia като музикална композиция се корени в изкуството на импровизацията и рядко следва академичните правила за каквато и да е стриктна музикална форма. Терминът се отнася повече до въображаема музикална идея и игра, отколкото до специфичен музикален жанр. В този контекст трябва да поставим нашата неделна премиера.

Другото обстоятелство е от географско-биографично естество. Авторът Герган Ценов живее и работи в Ню Йорк от 1999 година, а от 2007 г. е диригент на няколко различни оркестри в Ню Йорк и други градове на САЩ. Създава и струнен ансамбъл „Ценов“ в Ню Йорк, уникална формация, чиято цел е изпълнение на българска музика, а със СО на БНР, Софийската филхармония и Нов симфоничен оркестър е работил многократно. „Фантазия в до минор“ е неговият дебют в радиодрамата. Режисьорът Гаро Ашикян живее в Пазарджик и работи с различни театри в България. Същевременно е композитор и пианист. За Радиотеатъра вече е направил „Миш-маш“ на Станислав Лем, „Джак и Мери в страната на крадците“ на Анди Джоунс и стана основният обект на изображение в Трансмедийния проект „Да си паркираш колата в няколко двора“ на БНР, който следи правенето на пиесата „Да си паркираш колата в двора на Харвард“ на Израел Хоровиц на сцената на Народния театър и получи Номинация PRIX EUROPA BERLIN 2018 в категорията Дигитално аудио. Двама музиканти още на стартова позиция е суперпреимущество за аудиодрамата и затова нашата премиера, въпреки че често трябваше да става ту обект на десетки имейли, ту обект на стотици PRO TOOLS редакции, остана вярна на своята музикално-въображаема природа. 

Герган Ценов: „Мисля, че в пиесата ми главен герой е самият радиослушател, който е поставен на кръстопът между няколко, може би само на пръв поглед независими сюжетни линии и между няколко, може би само на пръв поглед необвързани персонажи. От особен интерес за мен бе да се опитам да размия до краен предел границите между основните литературни жанрове (драма, поезия, лирика и мит), като паралелно с това да се опитам да постигна една своеобразна полифонична конструкция, на чийто финал отделните нишки и персонажи да се слеят  в нещо неделимо.“

Гаро Ашикян: „Голямото предизвикателство за мен беше да успея да овладея задъхания, силно ретроспективен разказ, да преценя от кои възможности да се откажа в името на ритъма. А текстът дава много възможности – много повече отколкото могат да бъдат реализирани.“

Герган: „Мисля, че ако пиесата ми има едно предимство (или може би една слабост), това е, че според мен тя изисква едно определено ниво на концентрация от страна на радиослушателя, свързана с немалкия брой препратки и завоалирани символи в текста. Но също така мисля, че би представлявала интерес не само за тези от нас, които имат философски или детективски наклонности, но и за тези от нас, които подходят като към една музикална „фантазия“.

Всички тези замисли и послания придобиха плът и кръв благодарение на съзвездието от актьори: Зафир Раджаб (Честит дебют в радиото!), Ирини Жамбонас, Биляна Петрова и Георги Къркеланов и благодарение на звукорежисьорите във Второ студио на БНР Гергана Драмалиева, Константин Райдовски и Михаил Михайлов. 

Прикаченият трейлър е първият в историята на Радиотеатъра, правен безконтактно, в условия на социално дистанциране и изолация.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Три жени през погледа на Ина Божидарова

Женски чувства и несигурност. Близост и самота. Три поколения жени, обвързани от кръвта и раздалечени от опитите си за истинска връзка. Трагични загуби и тежки обвинения. Незададени въпроси и неполучени отговори. Три жени в клетката на грижата една за друга, в клетката на страховете си. И трите, по различен начин стигнали до точката на истината, че преди..

публикувано на 16.04.21 в 11:41

In Memoriam: Татяна Лолова

„Много е хубаво да те обичат. Има и такива, които не ме обичат, но аз тях не ги познавам, те не ми се обаждат и така остават анонимни. Тези, които ме обичат, ги познавам по лицата. Те стават красиви. Независимо какви черти им е дала природата, те стават красиви, защото добрата енергия и усмивката правят лицето хубаво”, казваше Татяна Лолова. Напусна..

публикувано на 23.03.21 в 13:34
Пер Улув Енквист на 18-ия Международен фестивал на книгата в Будапеща, Унгария на 14 април 2011 г.

„Нощта на трибадите“ от Пер Улуф Енквист

Пер Улув Енквист е шведски драматург, романист, публицист, едно от най-значимите имена в скандинавската литература, оказало влияние в нейното развитие. Той почина миналата година на 85 годишна възраст след дълго боледуване. Известен е най-вече с романите си „Посещението на придворния лекар“, донесъл му много награди, преведен и на български, „Петата..

публикувано на 20.03.21 в 08:15

Екип „Драматургични форми“ обявява конкурс за детска радиопиеса

По повод 50-годишния юбилей на програма „Христо Ботев“ екип „Драматургични форми“ обявява конкурс за нова оригинална радиопиеса за деца. Пиесите трябва да са непубликувани и неиграни , с големина до 15 стандартни страници . Краен срок на изпращане: 30 юни 2021 г. Резултатите ще бъдат обявени до 1 септември 2021 г. Пиесите се..

обновено на 15.03.21 в 11:22

Две Шекспирови радиопостановки

Радиотеатърът посвещава тази неделя (14 март) на Уилям Шекспир. Половин час след полунощ в рубриката „Радиотеатър след полунош“ ще прозвучи „Добрият край оправя всичко“, постановка от 1992 г., а от 16 часа в рубриката „Радиотеатър в неделя“ имате възможност да чуете „Венецианският търговец“, постановка от 1988 г.  Първата радиопостановка е под..

публикувано на 12.03.21 в 17:50