Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Граматиката моли за милост!

Снимка: БГНЕС

Дори да звучи странно, твърдението ни най-малко не противоречи на вече десетилетните апели на учители, родители, граждански сдружения за преосмисляне и коренна промяна на обучението по български език в училище. Защото, въпреки частичните размествания на материал от един клас в друг, все по-шарените учебници, „иновативните“ подходи и огромното старание на всеотдайните преподаватели, самата идея за „предмета“ български език не е мръднала и на милиметър. Напротив, става все по-объркана и порочна. Децата ни не учат български език, а „зубрят“ някаква псевдоакадемична граматика. 

Съдейки по резултатите, подобно обучение не просто е неефективно, то е вредно. Вредно е за децата от подкрепящи семейства с добър социален и образователен статус, защото ги отвращава и от ученето, и от езика. Вредно е и за децата на крайно бедни и неграмотни родители или с майчин език, различен от българския, защото наравно с всички останали те не учат езика, а се борят със същата псевдоакадемична граматика, с неразбираема терминология, ненужна теория и в крайна сметка са „изгубени“ за каквото и да е образование. Вредно е за всички ни, защото инвестираме средства, енергия и време в един порочен механизъм на симулиране на дейност от отговорните фактори, паралелно образование в сивия сектор, печеливш учебникарски бизнес, лъжейки себе си и децата си, че това е за тяхно добро.

Що се отнася до граматиката, ако тя се изучава в подходящата възраст, в границите на необходимото за практическото овладяване на езика и в процеса на практическата творческа работа с езика, тя не е чудовище, а приятел и помощник на детето, който ще му покаже как да овладее силата на чудото език. За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с авторката на чудесния образователен сайт „Словум“ Маргарита Спасова.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Духовното възпитание и липсата му в родното образование

15 септември е сакрална дата за българското училище. Празник, който сме празнували и празнуваме всички – от далечното ни минало до днес. Това е празникът, без който не можем. Но дали всичко е наред, дали всички радости и грижи се изчерпват с празничната атмосфера в училищните дворове, с букетите, с школските звънци? Обществото ни е..

публикувано на 15.09.21 в 17:25
Анна-Мария Етова, учител в ЧСУ „Св. Георги“, София

Обучението – не просто присъствено, а и смислено

В тревоги и притеснения как ще започне учебната година в условията на пандемия като че ли оставихме на заден план разговора за това, какво и как се преподава и учи в средното ни училище. А той е важен не само днес и за нас, но и за бъдещето на децата ни и на държавата, в която бихме искали те да живеят щастливи и реализирани. Дали ще е присъствено..

публикувано на 15.09.21 в 14:37

Еврика! Успешни българи: Свилен Попов

Младеж със завидна свобода в изказа и невероятно пространствено мислене – това е впечатлението, което създава у събеседника си Свилен Попов. Той е носител на една от стипендиите за постижения в овладяването на изчислителната математика и математическото моделиране на името на акад. Благовест Сендов, които фондация „Еврика“ връчи в края на миналата..

публикувано на 13.09.21 в 17:05

Творческо писане за деца от 7 до 17 години

Как творческият импулс, присъщ на всяко дете, да бъде поощрен, развит и насочен към личностно израстване, самостоятелно мислене, свобода за изразяване и общуване, а защо не и към професионална кариера. Формулата, която от години прилага и развива Светослав Томов, е творческо писане. Самият той има дълга история с писането като сценарист на..

публикувано на 13.09.21 в 14:48
Сградата на Международния център за сценични изкуства „Франко Дзефирели“

Костюмът на Гена Димитрова в „Турандот“ посреща гостите в музея на Дзефирели във Флоренция

Влизате в красивата барокова сграда и на стълбите ви посреща костюмът, който е носила Гена Димитрова в операта „Турандот“. Минавате няколко стъпала и виждате режисьорския стол на прочутия домакин в Международният център за сценични изкуства „Франко Дзефирели“ във Флоренция. Внушителната постройка, в центъра на тосканския град е предоставена..

публикувано на 13.09.21 в 08:15