Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Граматиката моли за милост!

Снимка: БГНЕС

Дори да звучи странно, твърдението ни най-малко не противоречи на вече десетилетните апели на учители, родители, граждански сдружения за преосмисляне и коренна промяна на обучението по български език в училище. Защото, въпреки частичните размествания на материал от един клас в друг, все по-шарените учебници, „иновативните“ подходи и огромното старание на всеотдайните преподаватели, самата идея за „предмета“ български език не е мръднала и на милиметър. Напротив, става все по-объркана и порочна. Децата ни не учат български език, а „зубрят“ някаква псевдоакадемична граматика. 

Съдейки по резултатите, подобно обучение не просто е неефективно, то е вредно. Вредно е за децата от подкрепящи семейства с добър социален и образователен статус, защото ги отвращава и от ученето, и от езика. Вредно е и за децата на крайно бедни и неграмотни родители или с майчин език, различен от българския, защото наравно с всички останали те не учат езика, а се борят със същата псевдоакадемична граматика, с неразбираема терминология, ненужна теория и в крайна сметка са „изгубени“ за каквото и да е образование. Вредно е за всички ни, защото инвестираме средства, енергия и време в един порочен механизъм на симулиране на дейност от отговорните фактори, паралелно образование в сивия сектор, печеливш учебникарски бизнес, лъжейки себе си и децата си, че това е за тяхно добро.

Що се отнася до граматиката, ако тя се изучава в подходящата възраст, в границите на необходимото за практическото овладяване на езика и в процеса на практическата творческа работа с езика, тя не е чудовище, а приятел и помощник на детето, който ще му покаже как да овладее силата на чудото език. За това разговаряме в рубриката „Всичко за образованието“ с авторката на чудесния образователен сайт „Словум“ Маргарита Спасова.