Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Литературна рубрика „Още от Аларма“

„История за краля и дъжда“

7
Зорница Христова и Кирил Златков на премиерата на „История за краля и дъжда“
Снимка: архив на галерия „КО-ОП“

Няма съмнение, някъде точно по средата на 50-те дни и 50-те нощи се намираме, а предаването с авторите на тази така актуална в момента книга Зорница Христова и Кирил Златков го излъчихме малко преди първия ден от извънредното положение. И тогава наистина навън заваля, сякаш за да ни подсети…

„Какво можем да направим, когато светът е завладян от бедствие с библейски мащаби и никой не може да му заповяда да спре? Може би все нещо ще ни е по силите“ – това са думи на Зорница Христова за „История за краля и дъжда“, създадена в края на миналата година, „преди светът да стане черно-бял“. А Кирил Златков я нарича „книга за голямото бедствие и за спасяването на другите“. И тук можем да добавим: книга-прозрение, в която 50-те дни са по-тъмни от 50-те нощи, защото след нощта винаги следва ден. Книга-притча за хора и животни (конкретни и метафорични – коне, делфини, жирафи, тъй любимите на Кирил Златков мечки, кучета, зайци, елени, домашни птици, новородени котенца), книга-полусън за природни катаклизми, за мрак и отчаяние, но и за решенията, които вземаме в най-тежките моменти в живота, спасявайки в крайна сметка и себе си по единствения начин – като първо протегнем ръка, за да спасим другите, като жертваме короната в името на живота.

Дали „История за краля и дъжда“ ще изгради около себе си читателски култ както по-ранната съвместна книга на Кирил Златков и Зорница Христова „Когато искам да мълча“, още е рано да се каже, защото „след края книги вече не се пишеха“ (неволен цитат от съвсем друга книга, който ще ви разшифроваме, ако вече само не сте, още следващата седмица – б.а.)… Но, уверяваме ви, определено иде реч за важно, красиво, мъдро и дори практически полезно произведение, отговарящо на не един и два въпроса, които всички ние сигурно вече сме си задали от началото на карантината досега. Методът на разказване също е изключително въздействащ – някъде на границата между минимализма на думите и хилядите нюанси между черното и бялото в картините – като във филм на Бела Тар. А в разговора ни в „Аларма“ Кирил Златков ни връща и десетилетия назад, когато в творчеството му за първи път се появяват образите на изплуващи животни…


Този текст го пиша на счупената клавиатура на пропътувал хиляди километри стар служебен лаптоп (когато още можеше да се пътува), а пиратският интернет, който мъждука на северния ми балкон (хванат от заведение, което със сигурност не работи в момента, но навярно е предплатило за три месеца) допълнително усложнява нещата. Така малко преди да го изпратя, видях, че в заглавието на текста съм пропуснал едно „л“ и се е получило „История за края и дъжда“, което е абсолютно невярно спрямо посланието в книгата. Но пък и показва как понякога не задължително големите бедствия, а дори забавянето на нещата и спънките по пътя ни дават възможност да коригираме и пренаредим правилно нещата. И не на последно място – казано предпразнично: „История за краля и дъжда“ е необходима книга, която ни дава много повече увереност във възможния добър край и надежда за възкресението на света, отколкото всякакви показни масови събирания и облизвания на обща сребърна лъжичка. Светли празници от екипа на „Аларма“!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25