Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

На Велика събота – „Пасион по Евангелието на Матей“ от Й. С. Бах

на 18 април 2020 г., от 20 часа

Казват, че музиката на великия Йохан Себастиан Бах е истинско чистилище на душата и извисение до Божественото. Затова в предстоянието на Светлото Христово Възкресение ще ви предложим да чуете неговият „Матеус пасион“. Бах е написал два пасиона по Евангелието на Матей – първия, предполага се, композира във Ваймар, но партитурата му е изгубена. Вторият, който ще чуете, е създаден в Лайпциг, където до края на живота си той работи като кантор в църквата „Св. Тома“. В задълженията му влиза и отговорността за църковната музика в този храм. Там е и първото изпълнение на „Матеус пасион“ през 1727 г. – на 11 април 1727 г.

Текстът на пасиона е съставен с помощта немския поет и либретист Кристиан Фридрих Хенричи, известен с псевдонима Пикандер. Историята за Иисусовите страдания е изложена в партията на Евангелиста – изцяло са използвани 26 и 27 глава от писанието на Матей. За текстовете на някои от ариите композиторът накарал Пикандер да използва стихове на ваймарския си либретист Саломо Франк, включва и строфи от стихотворението на Бернард Брокес „Дъщерята на Цион“.

Драматичният план на пасиона е едновременно много въздействащ и прост. В изразителния разказ на Евангелиста се включват със свои реплики и главните действащи лица в повествованието – Иисус, неговите ученици Юда и Петър, Първосвещеникът, Пилат, народът, разбойниците на кръста. Пасионът започва изключително интересно с двойния хор, който внася елемент на ретроспекция – тълпата е около Сина Божи, когото водят към хълма Голгота. След това сюжетната нишка се връща с поредица от големи сцени към предшестващите събития: приготовлението на Тайната вечеря, предателството на Юда, молитвата в Гетсиманската градина, залавянето на Иисус, застъпничеството на Петър и неговото трикратно отречение, съда на Пилат и смъртното наказание над Сина Божи. Бичуването на Иисус, издевателството на тълпата, шествието към Голгота, разпъването на кръста и смъртта на Христос, пасионът завършва с неговото погребение. Но това повествование се прекъсва в драматичните моменти и сцената, която току-що се е разиграла, става предмет на благочестив размисъл във формата на ария. Чувствата на съзерцаващите вярващи се изразяват в хорални строфи, които Бах сам подбира.

Избрахме да чуете „Матуес пасион“ с един уникален исторически запис на диригента Николаус Харнонкур от 1970 г. 

Наричан „папата“ на движението за автентична интерпретация на старинната музика. Това е първият му запис на Баховото творение на черни плочи за фирмата „Телефункен“, която сключва с него ексклузивен договор. С този запис 39-годишният (тогава!) диригент ни връща към първото изпълнение на „Матеус пасион“ в Лайпциг, то е изцяло с момчешко-мъжки солистичен и хоров състав. Така прави и Харнонкурт. В записа участва Момчешкият хор от Регенсбург, мъже-певци от Хора на Кингс колидж в Кембридж с диригент Дейвид Уилкокс. Сред солистите са: двама останали анонимни певци-сопранисти от хора на Виенските момчета, както и известните днес контратенори Джеймз Бауман, Пол Есуд и Том Сътклайф, тенорът Найджъл Роджърс, басите Макс ван Егмонд и Михаел Шопер. Партията на Евангелиста изпълнява Курт Екуилуц (тенор), партията на Иисус – Карл Ридербуш (бас).

С прочита си Харнонкурт се е опитал да се доближи до някогашната оригинална Бахова интерпретация. „Музиката на всеки период най-добре и най-убедително може да бъде възродена за нов живот с ресурсите на времето, в което е създаден“ – изповядва своето верую големият диригент. Инструментите, на които свири ансамбълът за старинна музика Concentus Musicus – Виена (създаден от Харнонкурт през 1953 година), са копия на барокови цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Бах. А записът е направен в зала на историческото казино Цьогерниц във Виена, построено в началото на 19-и век. Акустиката е близка с естествената реверберация в църквата „Св. Тома“, където е изпълняван „Матеус пасион“.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Пресконференция преди премиерата на операта „Сватбата на Фигаро“

Операта „Сватбата на Фигаро“ се завръща на сцената в Русе

Премиерата на обичаната Моцартова опера е на 28 февруари, неделя, от 19 часа, в Доходното здание . След „Мария Десислава“ на Парашкев Хаджиев това е второто голямо оперно заглавие, което Пламен Бейков поставя в Русе. Доверил се е на младия диригент Димитър Косев, който е виенски възпитаник и на художника Радослав Радославов. Ангажирани са само..

публикувано на 26.02.21 в 09:15

„Лястовичката“, опера в три действия от Джакомо Пучини

Либрето: Джузепе Адами. Основата на либретото е текст на австрийските либретисти Алфред Вилнер и Хайнц Райхерт. Световна премиера: 27 март, 1917 г. В операта в Монте Карло. В Италия е представена на 2 юни 1917 г. в Театър Комунале, Болоня. Действащи лица: • Магда, сопран • Руджеро, тенор • Лизет, сопран • Прюние, тенор • Рамбалдо, баритон –..

публикувано на 26.02.21 в 08:40
Момент от репетицията на операта „Двамата свенливци“ от Нино Рота

За първи път в България операта „Двамата свенливци“ на Нино Рота

Операта е написана от известния филмов композитор в една поредица на Италианското радио за създаване на радиоопери. Под диригентството на Франко Ферара премиерата е на 15.11.1950 г. Либретото е по текст на Сузо Чекки Д'Амико. Постановката в Стара Загора ще бъде копродукция с Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и е във връзка със сто..

публикувано на 25.02.21 в 18:25
Саша Гьотцел

Саша Гьотцел дирижира Софийската филхармония

На пулта пред Софийската филхармония на 25 февруари застава нейният главен гост-диригент Саша Гьотцел . Това за него е втори сезон на този пост. През този сезон той е дирижирал още два концерта – на 24 септември представи творби на Густав Малер, а на 22 октомври – Рихард Щраус и Волфганг Амадеус Моцарт. До края на сезона ще дойде отново, за да предложи..

публикувано на 25.02.21 в 12:25
Огнян Видев

Виртуозната китара на Огнян Видев

Когато животът ти е джаз – не ти се говори за нищо друго. Такъв е случаят с Огнян Видев – един от най-известните наши джаз китаристи, който скоро отбеляза своя 75-годишен юбилей.  Свири повече от 50 години като професионален музикант, обикаля света, най-активният му период е свързан с джаз групата „Бели, зелени, червени“ през 70-те и 80-те години на ХХ..

публикувано на 25.02.21 в 12:11