Не са много музикантите, надарени и с изкусен литературен талант. Роберт Шуман е един от тях. Музикалният замисъл на неговия клавирен цикъл „Карнавал“, който представяме в поредицата „Клавирни истории“, се преплита с един от литературните очерци в основаното през 1834 г. от композитора списание „Neue Zeitschrift für Musik“ („Ново списание за музика“). Основано в същата година, когато започва да пише „Карнавала“.
В текста си за списанието един от кореспондентите Жанкири (ще рече Смеещият се Жан – всъщност под този псевдоним публикува самият Шуман) описва горещите музикални новини след посещението си на въображаем бал. Бал, даден от главният редактор на списанието, а той отново е … самият Шуман. На това събитие се случват комични сблъсъци между Давидсблюндерите и филистерите.
Братството на Давидсблюндерите е тайно сдружение, създадено също от композитора. Повече от тайно, както той признава, защото съществува само в ума на своя създател. Неговите членове са талантливи музиканти – живи и мъртви, действителни и въображаеми, обединени в свещено братство на името на древния библейски цар и псалмопевец Давид. Както той се борел с филистимляните, така и Давидсблюндерите се противопоставят на филистерските възгледи за изкуството, на натрапчивото аматьорство и рутината, споделят и обща неприязън срещу еснафския вкус на публиката. В миниатюрните сцени на карнавала Шуман среща слушателите с някои от тях: Евзебий, Флорестан, Киарина, Ернестина, Шопен и Паганини. Както и с герои от италианската комедия дел арте: Пиеро, Арлекин, Коломбина, Панталоне.
Слушайте „Звукови хроники – Клавирни истории“ на 21 април 2020 г., от 17.30 ч.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg