Пътешествието, което излиза от традиционното понятие за път и нахлува в по-имагинерните, но изкушаващи хронотопи на приключението, днес със загадъчна стъпка ни води към творчеството на Устад Саами, най-почитания класически певец на Ислямска република Пакистан. Първият изобщо албум на 75-годишния бард, който буквално вкамени истинските ценители на автентичните традиционни мелодии от този регион със своята хипнотична и натурална прелест, се нарича „Бог не е терорист“.
Корените на музиката на Насеерудин Саами ни връщат към XIII век, но посланията на изпълнителя са съвсем адекватни към нашия ден със своята универсалност: „God Is Not A Terrorist“. Мотото на шестте панорамни пиеси е „да пееш, означава да чуваш“. Какво? Света, Бога – каквото и да е неговото име, собствения си скептичен шепот, но и гласа на твоя гостоприемен народ, да слушаш какво ще ти кажат величествените пейзажи и да овладееш езика на многобройните културни традиции, изгравирани от миналото в настоящето, за да ги предадеш на бъдещите поколения. В превод фамилията на изпълнителя – Саами, означава „да чуваш“. Пакистанецът като че моделира нотите и хармониите с ръце, а вокалът му сякаш дирижира теремин (първия електронен инструмент, създаден от руския професор Лев Теремин около 1919-1920 г. – б.а.). Припомняме – тереминът се контролира без физически допир и е известен като инструмент за недосегаема музика. Вокалният стил на пакистанеца се нарича каял, осъвременен вариант на класическото пеене, характерно за Индийския субконтинент. Наименованието идва от арабско-персийската дума за „въображение, фантазия“.
В голямата си част майсторите като Саами кътат своите познания и умения от всички, а ги преподават само и единствено на семействата си. Точно обратното прави Саами – той открива мисията си в това да сподели своите мъдрост и познания с целия свят, дълбоко убеден, че музиката е в състояние да живее волно и завинаги. Съвсем неслучайно Устад Саами, който умее да чува, е идеен гуру на мнозина съвременни пакистански артисти, разнесли по света славата на тази култура и тази музика. Имам предвид Иршад Кхан, сочен за царя на таан-вокалите, тоест – пеене в много бързи пасажи, буквално флиртуващи със скоростта на светлината, а после виртуозно гмурващи се внезапно в нежна мелодичност; още – Шафкат Али Хан, Абида Парвеен, Шапам Назери и Аминидухин Дагар Хан Сахиб. Целият живот на Устад Саами е борба да опази традициите – не само конкретно музикални миктронални - съставени от 49 ноти, общокултурни, завещани му от неговите предци в южноазиатската страна, а и нейните сходни по дух съседки. Саами е изживял целия си живот не само концентриран върху нюансировката на всяка сътворена от него нота, но и сричка, защото е убеден, че мелодия и слово вървят ръка за ръка. В това отношение дискът на големия майстор може да послужи като добро начало за вашите търсения на по-дълбоките музикални произведения от региона. Саами е същински мултилингвист, в пиесите му се срещат текстове на фарси, санскрит, хинди, арабски и урду. И за да пълна лингвистичната картина, нарисувана с музиката на Саами, той владее още мъртвия език гибериш, който е на неговите праотци, живели преди хиляди години. Така също е единственият, който знае сурти – древен диалект, рожден на индийците в щата Гуджарат. Докато бях на дълъг езиков воаяж в стара и в по-нова Азия, прочетох, че след края на мастера сурти най-вероятно ще остане завинаги погребан под пластовете на историята.
Дали има някаква генерална посока, в която Устад Саами води музиката си? „Предполагам, че просто искам да намеря пътя към своята идентичност“ – обяснява мъдрецът – „Това е борба, която водя цял живот. Не вярвам на никого, който ми казва кой съм и какъв съм. Не мога да вярвам на политиците – насъбраха се твърде много случайности, които работят в тяхна полза. Когато умират хора, се оказва, че това е изгодно за тях. Те стават по-силни. Смятам, че музиката предлага много повече от бягство – убеден съм, че музиката е място, където можеш да се свързваш с другите, да работиш с тях и да отстояваш една позитивна позиция срещу хората, които искат да разделят и да владеят останалите. Аз искам да събирам хората, да внасям повече разбиране и позитивизъм между тях. Това е моята цел, за това се боря. Не мисля, че политиката и музиката съжителстват добре заедно“.
Лично аз съм на мнение, че Саами е надарен свише с универсален глас, който би било жалко да се остави само в контекста на неговата традиционна музика. Преспокойно го сравнявам с неговия сънародник – колосалния Нусрат Фатех Али Хан. Един човек колкото обвързан със Земята, толкова и градящ нови, абсолютно не-земни пространства, дръзнал да вложи света и историята му в едно яйце. И стария, и зародиша на новия. Саами дръзна да покаже най-съкровените си мечти за бъдещето в музика и визия, без страх от тежестта на погледите отвъд ръба на сцената. Излезе извън стереотипа за творчество, за да създаде нови представи за границите на изразимото в него. Всемогъщество или слабост, провал, абсурд, или гениално пророчество? Има ли смисъл да приемаме ролята на съдии – това единствено убива наслаждението... от допира до съвместното ни Утре. Тези мелодии, набъбнали в утробата на времето, те ми взеха акъла с аура, подобно пенджабски факири, живеещи заради експеримента с божественото. Със живачен блясък: искрят отровно, но сладко. Ордьовър на един по-добър и чист свят. За който музиката не е цел, а колело; песента вече не е край, а стъпка към и спойка с Божественото. Саами властва над... властта на земното притегляне: насред този свят, достигнал крайната си точка на егоизъм и социопатен индивидуализъм. И без отговор на въпроса докога ще продължи този странен асоциален режим, когато това е само началото. Оптимистичното е, че в ситуация като тази персоналният страх се превръща във всеобщо благоразумие, за което и приканва Саами.
И като споменах Нусрат Фатех Али Хан, наум ми дойде името на титаничния Питър Гейбриъл, работил с покойния пакистанец, който от години е предоставил своя знаменит студиен комплекс „Real World“ за артисти от неопорочената и комерсиализирана уърлд сцена. Или пък за оригиналните спиричуъл вопли на потящия се по полята черен народ някъде дълбоко в американските южни щати, където историците Ломакс – баща и син – са обикаляли с микрофон в ръка, търсейки образци и първообрази. Е, същото, но в по-новите и модерни времена, прави и неуморно издирващият възможно най-автентични и самобитни таланти Йън Бренън, който всъщност е лицето зад албума на Саами „God Is Not A Terrorist“. Продуцентът, който е музикант, писател и търсен лектор, получава от мен букет комплименти. Той самият е толкова любопитна личност, колкото и пакистанецът под неговото крило. „Сънди Таймс“ го нарече „абсолютен визионер“, когато през 2011-а получи „Грами“ за най-добър албум в категорията „Уърлд мюзик“ за албума „Tassili“ на Tinariwen… Продуцираният от него запис на Устад Саами видя бял свят като пета част на акламираната серия „Скритата музика“ в каталога на крайно маниашкия лейбъл Glitterbeat (линк – https://glitterbeat.com ), територия, твърде добре позната на слушателите на „Аларма“.
„Смятам, че да се бориш с личните си демони в своята работа е някак по-лесно, защото можеш да контролираш и коригираш творбите си както пожелаеш“, скромно признава Саами, който е „устад“, равносилно на нашето „уста“, „майстор“ – като Уста Кольо Фичето например. Пакистанецът се изправя срещу самия себе си, за да приеме най-голямото лично предизвикателство – в ролята на Бог. Две хиляди години... В състояние ли е човек да понесе 2000 години на раменете си? Може ли мозъкът му да устои на тежестта на две хилядолетия история и едновременно с това да се изправи без страх пред предизвикателството на съвременниците си, които очакват следващия Милениум да им бъде поднесен по подобаващия помпозен, зрелищен, пренасищащ сетивата и емоциите начин? А възможно ли е едно такова музикално явление да излезе извън рамките на необузданото, първосигнално, материалистично удоволствие и да се преплете с финеса на визуализираното бъдеще? Могат ли потъналите в материята хора да бъдат накарани да видят една реалност, в която за духа вече не съществуват физически задръжки? Където небето е там, където ти искаш да го виждаш... Усилие, равносилно на опит да прегърнеш Земята. Не, не равносилно, а изискващо го. Да прегърнеш Земята и всички хора на нея. Наведнъж. Изцяло нов начин за песенно разказване, в който времето липсва – една нова, свръхреална реалност, на границата между научната фантастика, приказките и халюцинацията... Двамата – Саами и Бренън – филтрират задачата да се хване парченце от миналото, от настоящето и от бъдещето през собственото им виждане за развитието на човечеството, като изваждат в смесицата от традиционната музика, театъра на движението и сюрреалната визия… цвят, светлина, костюми, послание към днешните хора за пътя, по който те трябва да тръгнат. Изречено с езика на нотите, на тялото и на наситеното с присъствие и преместване пространство. Онова, в което Всевишният благо се усмихва. И не е терорист. А слуша заедно с нас толкова oдухотворения Устад Саами Насеерудин.
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
Какви са ползите от това да прекарваш част от времето си в гората. Японският автор Цин Ли ги е формулирал толкова точно, че в Страната на изгряващото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg