Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Среща с мецосопрана Стефка Минева

събота, 23 май, от 20 часа

БНР Новини
Снимка: operasz.bg

Какъв ли живот може да си представи едно дете, чиито родители са оперни певци? Такъв въпрос никога не си задава Стефка Минева. Въпреки забраната на баща си, тя тайно учи пеене с Пенка Гекова и след като той научава, тя заявява: „Аз ще стана оперна певица“. След това двамата често пеят на сцената, а бащата е много притеснен заради детето си. „Аз пък с младежката си самоувереност се обръщах към него и му казвах: Спокойно, всичко е добре“.

Майка ѝ Йовка Бунарджиева и баща ѝ Миньо Минев са сред основателите на Старозагорската опера. Като съвсем малка участва в „Лакме“ на Делиб. Иначе учи в обикновена гимназия. В Консерваторията завършва класа на Сима Иванова. Като студентка пее Берта от „Севилският бръснар“ на Росини, а вместо майсторски клас е приета в операта в родния си град. „Димитър Димитров ме прослуша и каза, че най-голямото училище е сцената“. Отново Берта е първата ѝ роля. Следват Олга, трета дама от „Вълшебната флейта“, Сузуки от „Мадам Бътерфлай“ и най-после Амнерис от „Аида“ – роля, която ще бъде сред най-ярките в кариерата ѝ. Следва постановка на „Кармен“, направена за нея. Ролите идват една след друга – Леонора от „Фаворитката“ на Доницети, Азучена от „Трубадур“ и Фенена от „Набуко“ на Верди, Любаша от „Царска годеница“ на Римски-Корсаков, Мария от „Ивайло“ на Големинов, Циганката от „Янините девет братя“ на Пипков.

В Стара Загора остава шест сезона и след като замества като Азучена разболяла се певица в Софийската опера, е поканена в Националната опера. Тук дълги години Стефка Минева е водещ мецосопран, като добавя към репертоара си Еболи от „Дон Карлос“, Мадалена от „Риголето“ на Верди, Изабела от „Италианката в Алжир“ на Росини, Марфа от „Хованщина“, Марина от „Борис Годунов“, Елена Безухова от „Война и мир“ на Прокофиев, Теодора-Сара от „Мария Десислава“ на Парашкев Хаджиев и така по нейни сметки до 120 различни роли. За жалост тефтерчето, в което майка ѝ записвала спектаклите и партньорите, изчезнало.

След пенсионирането си Стефка Минева се завърна в родния си град, чийто „Почетен гражданин“ е от 1999 г. В момента е вокален консултант в Старозагорската опера.

В звуковия файл можете да чуете емоционалния разказ на певицата за вълнуващите срещи по време на световната си кариера.

В съботната оперна вечер (23 май) от 20 часа ще звучат фрагменти с участието на Стефка Минева, записани в Стара Загора.

• Финал на операта „Фаворитката“ от Гаетано Доницети с участието на: Борислав Дойчев – Дон Алфонсо, Стефка Минева – Леонора, Димитър Овчаров – Фернандо, Никола Кутин – Балтасар, Миньо Минев – дон Гаспаро, диригент Димитър Димитров, запис от 16.09.1978 г.

• Второ действие на „Кармен“ от Жорж Бизе с участието на: Борислав Дойчев – Ескамилио, Марин Маринов – дон Хозе, Асен Попов – Данкайро, Васил Недев – Ремендадо, Николай Ножаров – Цунига, Дамян Низамов – Моралес, Стефка Минева – Кармен, Серафима Динева – Микаела, Катя Боруджиева – Мерцедес, диригент Веселин Ненов, запис от 3.12.1973 г.

• Трета картина на операта „Трубадур“ от Джузепе Верди: Стефка Минева – Азучена, Иван Велчев – Манрико, Иван Василев – Рюиц, диригент Веселин Ненов, запис от 22.11.1982 г.

• Сцени от „Царска годеница“ от Николай Римски-Корсаков с Борислав Дойчев – Грязной, Стефка Минева – Любаша, Миньо Минев – Бомелий, диригент Лев Осовский, запис от 19.11.1980 г.

• Четвърта картина на „Ивайло“ от Марин Големинов: Стефка Минева – Мария, Миньо Минев – Андроник, Мария Клинчева – Кремена, диригент Димитър Димитров, запис от 26.05.1978 г.

• „Янините девет братя“ от Любомир Пипков с Донка Койчева – Яна, Стефка Минева – Циганката, Никола Кутин – Георги Грозника, диригент Димитър Димитров, запис от 24.11.1978 г.
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фиоренца Косото – звезда с ослепително сияние

Знаменитото италианско мецосопрано стъпва на голямата сцена, когато е на 22 години. Исторически миг, тъй като през 1957 г. в Ла Скала е световната премиера на „Диалози на кармелитките“ от Пуленк. Две години по-късно е дебютът ѝ в Ковънт Гардън в „Медея“ на Керубини. На достолепната сцена Фиоренца извайва едни от най-ярките си роли: Амнерис, Еболи,..

публикувано на 16.01.21 в 08:15

Програма на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 януари 2021 година

16 януари 3.00 часа – Ейвинд Грувен (1901-1977), ув. Хьоларлюд, oп. 38. 3.07 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Финал. Алегро из Концерт за тромпет и оркестър в ми бемол мажор Hob. VIIe:1. Соло тромпет - Уле Едвард Антонсен. 3.13 часа- Томазо Албинони (1671-1751), Алегро из Концерт за тромпет в си бемол мажор, oп. 7. Соло тромпет – Уле Едвард Антонсен...

публикувано на 15.01.21 в 09:16
Боб Минцър

Музикален размер XL

Музикалното въведение в „Джаз клуб“ този път е ефектна композиция на саксофониста Боб Минцър, наречена „Ню Рошел“ – град в щата Ню Йорк и родно място на музиканта. Изпълнението е на Bob Mintzer & All L.A. Band.  Десетилетия наред саксофонистът е неотделима част от американския инструментален квартет „Йелоуджакетс“ (Yellowjackets), а записът на „Ню..

публикувано на 14.01.21 в 09:00
Андреа Витело

Андреа Витело – Важно е да се свири музиката на днешния ден

Поводът за срещата с италианския диригент Андреа Витело е издаденият неотдавна негов диск „Октети“, записан със „Солистите на Скалата“, в който са събрани Октет за духови инструменти на Игор Стравински, Октет на Петер Йотвьош, Октет на Алесио Елиа, „by heart“ на Албертас Навикас и „Gargoyles in love“ на Рита Уеда. На 10 септември миналата година..

публикувано на 13.01.21 в 09:52

„Надпяване” – фолклорната класация на програма „Христо Ботев”, януари 2021

В класацията „Надпяване“ всеки месец ви представяме различна музика. Стараем се да бъдем на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравяме традиционното звучене на любимата ни народна музика. В нашия ефир ще чуете да се надпяват не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен актуална музика от фонда на БНР в нашата..

обновено на 12.01.21 в 08:55