Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

С колело в София, ама друг път

Ще слезем ли скоро от автомобилите, за да се движим удобно, безопасно и сигурно с велосипед и какво пречи на идеята за чист, безопасен и зелен град

Снимка: Pexels

Една от откроимите разлики между София и европейските градове е липсата на велосипедна инфраструктура. По време на изолацията още повече хора се убедиха в достойнствата и ползите от придвижване с колело, въпреки това не изглежда в скоро време промяна на трафика да е възможна.

Има добри пожелания и тържествено откриване на велоотсечки, но велосипедна мрежа липсва и придвижването на колело в София продължава да е рисковано, а на много места и невъзможно. Има отделни отсечки, свързващи дадени точки, но няма условия за придвижване. От години има и граждански натиск и различни групи от години се борят за подобряване на условията.

Всички искаме по-зелен, свободен от автомобили, свързан и удобен за придвижване пеша и с велосипед град, а администрацията, която го управлява вече десет години, изповядва на думи същата философия. 

"София продължава да бъде най-опасната столица в ЕС за втора година. В последните две години пътно-транспортните произшествия в града са се увеличили със 100 процента" – тази печална статистика сподели инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност.

"Експертите, отговорни за развиването на транспортната инфраструктура на София в момента, са същите, които от 10 години не развиват тази мрежа. Продължава да има задкулисие в управлението на транспортната мрежа – каза Милчев.

Беше създаден консултативен съвет, който да работи за интересите на София, но този съвет се превръща в параван на проблемите на пътната безопасност, а не в коректив.

Проблемът са системните нарушители на пътя и за да им въздействаме, ни трябва нова философия на Закона за движение до пътищата.

За да се превърне велосипедът в култура на придвижване, ни трябва политика, но не на приказките, трябват конкретни действия – каквито няма.

Скоро ще ни се наложи да спасяваме града от афишираните му спасители", констатира Богдан Милчев.

"Във вече десетгодишното управление на града се усеща умора и нежелание за промяна, която е належаща" – каза и общинският съветник Борис Бонев, който представи елементи от Визията за развитие на София до 2050 г., където са залегнали хубави идеи като освобождаване на града от трафика, изграждане на веломрежа и град за хората, а не само за големите икономически интереси.
Велосипедът предполага придвижване не само в града обаче. Чуйте и Борис Бегъмов, лидер и създател на проекта "Дунав Ултра", който популяризира велотуризма сред природата и откроява потенциала и възможностите на този тип преживяване.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Венелин Терзиев

Какво ще промени стратегията за развитието на висшето образование

Предстои приемане на Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021-2030. Какво променя или предстои да промени на този своеобразен пазар на предлагане на образование у нас? Как се отразява демографската криза и свръхпредлагането на академични заведения на качеството на образонаванието? На тези въпроси отговаря..

публикувано на 03.07.20 в 12:51

Ученически конкурс за 100-годишнината на Джани Родари

Джани Родари е автор на "Граматика на фантазията" – едно от най-добрите ръководства по отключване на фантазията и творческия порив у децата.  Не е случайно, че конкурсът "Път към звездите" за ученическо творчество, организиран от Учебен комплекс „Джани РоДари“, посветен на 100-годишнината от рождението на писателя, е събрал силни и оригинални детски..

публикувано на 03.07.20 в 11:21

Да се сбогуваме с найлоновата торбичка

Тя е евтина, тя е достъпна, тя е навсякъде. В един български дом може да няма книги, но непременно ще има найлонова торбичка, пълна с найлонови торбички . По данни на Евростат всеки българин изхвърля средно 64 кг отпадъци от опаковки годишно . Главните виновници за замърсяването на Черно море са пластмасовите бутилки и техните капачки, пластмасовите..

публикувано на 03.07.20 в 10:42

За противоепидемичните мерки в междуградския транспорт

Кой и как контролира спазването на противоепидемичните мерки в междуградския обществен транспорт и какви са санкциите за нарушителите. Носят ли се маски от шофьори и от пътници? Кой трябва да следи за носенето на маски? Дали превозвачът е ангажиран по някакъв начин да напомни на своите клиенти, че трябва да се спазват разпоредбите на Министерството на..

публикувано на 03.07.20 в 09:48

Личност без самоличност

Трудно е да се опише тази история, не е лесно и да бъде разказана, защото човекът, който върви по нейната пътека, реално съществува, но документално – не. Казус, от който са се отказали много адвокати и институции. През деветдесетте години се ражда Лито Казанцев. Майка му е украинка, а биологичният баща българин. Лито се ражда в Щутгард, Германия и..

публикувано на 03.07.20 в 09:35