Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Корсарят“, опера в три действия от Джузепе Верди

„Раздялата на Корадо и Медора“, картина от Чарлз Никълс
Снимка: Wikipedia

Либрето: Франческо Пиаве по едноименната поема на Джордж Байрон издадена през 1814 г.
Премиера: 25 октомври 1848 г. в Триест.

Действащите лица:
• Корадо, тенор
• Медора, сопран
• Гюлнара, сопран
• Сеид, баритон
• Джовани, бас
• Селим, Евнух, Роб, корсари, ханъми, слуги


Първо действие
Сцена 1
Тя се развива на гръцки остров, където са се установили корсарите. Корадо, техният водач, който е в изгнание оплаква сегашното си положение с една ефектна ария с финална стрета: Tutto parea sorridere. Той получава писмо, съдържащо информация за турския паша Сеид. Съобщението го убеждава да отплава със своите другари и той веднага събира войните си: Sì, di Corsari il fulmine.

Сцена 2
Домът на Медора
Медора е сама и се тревожи за Корадо. Тя пее красива, но зловеща ария; в която надделява усещането, че бъдещето не е добро – Non so le tetre immagini. Когато най-накрая пристига Корадо, двамата заедно с нежните любовни слова издават и тревогата за несигурното им бъдеще. Медора умолява Корадо да не тръгва, но накрая той заминава, за да се изправи срещу пашата.

Второ действие
Сцена 1
В харема на Сеид паша Гюлнара – любимата на пашата не е щастлива от живота в харема и мечтае за свобода и истинска любов – Vola talor dal carcere. Един евнух носи покана за празнична вечеря, за да бъде отбелязана победата в предстоящата битка с корсарите.

Сцена 2
В двореца на Сеид той и хората му отправят молитва за защита. Роб пита пашата дали може да бъде допуснат дервиш, който е избягал от корсарите. Сеид го приема и го разпитва. Изведнъж всички забелязват пламъци в морето: флотът на пашата гори. Дервишът смъква маскировката си и се оказва, че е Корадо. Корсарите му нахлуват в залата и започва ожесточена битка. В началото изглежда, че Корадо и хората му ще спечелят, но той прави фатална грешка. Виждайки, че харемът гори, решава да спаси Гюлнара и другите жени. Това дава време на пашата и хората му да се прегрупират. Корадо е арестуван и осъден на смърт. Напразно Гюлнара и жените от харема молят за пощада, тъй като е спасил живота им.

Трето действие
Сцена 1
В двореца си Сеид се наслаждава на победата си, но не е напълно удовлетворен: Cento leggiadre vergini „Стоте девойки девствени поискаха любовта ми“, казва той, но „сърцето ми бие само за Гюлнара“. Той се страхува, че тя е влюбена в Корадо. Изпраща да я доведа и когато тя влиза, я предизвиква, а тя му казва, че наистина изпитва чувства към корсаря. Сеид я заплашва, но тя е непреклонна.

Сцена 2
Корадо е в затвора и приема, че е обречен: Eccomi prigionero! Като подкупва пазача, Гюлнара влиза в килията и обещава да му помогне. Тя му подава нож, за да убие Сеид, но Корадо отхвърля предложението ѝ, позовавайки се на честта му като воин. Освен това той усеща дълбоките ѝ чувства към него и ѝ казва, че е влюбен в Медора. Гюлнара напуска, решена да убие Сеид.
В кратка интермедия отново се чува бурната музика, от прелюдията, която илюстрира действията на Гюлнара. Тя се връща и съобщава, че поема цялата вина за убийството на Пашата – Sul capo mio discenda, fiero Iddio. След като врагът им го няма, тя и Корадо решават да избягат заедно на острова на корсарите.

Сцена 3
На острова на корсарите Медора е убедена, че никога повече няма да види Корадо и е погълнала отрова – Voi tacete... io non oso. Корабът, на който са Гюлнара и Корадо, се появява в далечината и когато пристигат, Корадо и Медора се хвърлят в обятията си. Корадо ѝ обяснява как двамата с Гюлнара са се освободили от Сеид. Радостта им обаче не трае дълго, защото Медора умира. Корадо скача от скалата, тъй като не може да преживее смъртта на любимата си.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30
Магдалена Кожена, Саймън Ратъл, Андрю Стейпълс и Симфоничния оркестър на Баварското радио

"Идоменей" на Моцарт от Мюнхен

"Имам неописуемо желание отново да напиша опера." Мечтата на Моцарт, изразена през 1777 г., най-накрая е изпълнена през есента на 1780 г., когато той получава поръчка от Мюнхен да напише голяма опера серия за предстоящия карнавален сезон. Превъзходството на Мюнхенския оркестър и темата, включваща конфликта между божествения закон и човешката страст,..

публикувано на 29.06.24 в 08:05

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", юли 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 28.06.24 в 11:59