Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Корсарят“, опера в три действия от Джузепе Верди

„Раздялата на Корадо и Медора“, картина от Чарлз Никълс
Снимка: Wikipedia

Либрето: Франческо Пиаве по едноименната поема на Джордж Байрон издадена през 1814 г.
Премиера: 25 октомври 1848 г. в Триест.

Действащите лица:
• Корадо, тенор
• Медора, сопран
• Гюлнара, сопран
• Сеид, баритон
• Джовани, бас
• Селим, Евнух, Роб, корсари, ханъми, слуги


Първо действие
Сцена 1
Тя се развива на гръцки остров, където са се установили корсарите. Корадо, техният водач, който е в изгнание оплаква сегашното си положение с една ефектна ария с финална стрета: Tutto parea sorridere. Той получава писмо, съдържащо информация за турския паша Сеид. Съобщението го убеждава да отплава със своите другари и той веднага събира войните си: Sì, di Corsari il fulmine.

Сцена 2
Домът на Медора
Медора е сама и се тревожи за Корадо. Тя пее красива, но зловеща ария; в която надделява усещането, че бъдещето не е добро – Non so le tetre immagini. Когато най-накрая пристига Корадо, двамата заедно с нежните любовни слова издават и тревогата за несигурното им бъдеще. Медора умолява Корадо да не тръгва, но накрая той заминава, за да се изправи срещу пашата.

Второ действие
Сцена 1
В харема на Сеид паша Гюлнара – любимата на пашата не е щастлива от живота в харема и мечтае за свобода и истинска любов – Vola talor dal carcere. Един евнух носи покана за празнична вечеря, за да бъде отбелязана победата в предстоящата битка с корсарите.

Сцена 2
В двореца на Сеид той и хората му отправят молитва за защита. Роб пита пашата дали може да бъде допуснат дервиш, който е избягал от корсарите. Сеид го приема и го разпитва. Изведнъж всички забелязват пламъци в морето: флотът на пашата гори. Дервишът смъква маскировката си и се оказва, че е Корадо. Корсарите му нахлуват в залата и започва ожесточена битка. В началото изглежда, че Корадо и хората му ще спечелят, но той прави фатална грешка. Виждайки, че харемът гори, решава да спаси Гюлнара и другите жени. Това дава време на пашата и хората му да се прегрупират. Корадо е арестуван и осъден на смърт. Напразно Гюлнара и жените от харема молят за пощада, тъй като е спасил живота им.

Трето действие
Сцена 1
В двореца си Сеид се наслаждава на победата си, но не е напълно удовлетворен: Cento leggiadre vergini „Стоте девойки девствени поискаха любовта ми“, казва той, но „сърцето ми бие само за Гюлнара“. Той се страхува, че тя е влюбена в Корадо. Изпраща да я доведа и когато тя влиза, я предизвиква, а тя му казва, че наистина изпитва чувства към корсаря. Сеид я заплашва, но тя е непреклонна.

Сцена 2
Корадо е в затвора и приема, че е обречен: Eccomi prigionero! Като подкупва пазача, Гюлнара влиза в килията и обещава да му помогне. Тя му подава нож, за да убие Сеид, но Корадо отхвърля предложението ѝ, позовавайки се на честта му като воин. Освен това той усеща дълбоките ѝ чувства към него и ѝ казва, че е влюбен в Медора. Гюлнара напуска, решена да убие Сеид.
В кратка интермедия отново се чува бурната музика, от прелюдията, която илюстрира действията на Гюлнара. Тя се връща и съобщава, че поема цялата вина за убийството на Пашата – Sul capo mio discenda, fiero Iddio. След като врагът им го няма, тя и Корадо решават да избягат заедно на острова на корсарите.

Сцена 3
На острова на корсарите Медора е убедена, че никога повече няма да види Корадо и е погълнала отрова – Voi tacete... io non oso. Корабът, на който са Гюлнара и Корадо, се появява в далечината и когато пристигат, Корадо и Медора се хвърлят в обятията си. Корадо ѝ обяснява как двамата с Гюлнара са се освободили от Сеид. Радостта им обаче не трае дълго, защото Медора умира. Корадо скача от скалата, тъй като не може да преживее смъртта на любимата си.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Покана за танго на сцената на Софийската опера и балет

100 години от рождението на Астор Пиацола отбелязва Софийската опера със спектакъл „Танго“ по музика на един от най-големите аржентински композитори. След като премиерата, насрочена на 26 март, беше отложена поради епидемичната обстановка в страната, на 14 май Софийската опера ще представи балета „Танго“ . Спектакълът е под патронажа на Негово..

публикувано на 13.05.21 в 15:49

Десет години оркестър „Родопско настроение“

Вече десет години певците Димитър Арнаудов, Биляна Арсова, Йордан Топалов, гайдарите – Йордан и Райчо Палагачеви, саксофонистът Бойко Челебиев, перкусионистът Иван Христев, клавиристът Красимир Узунов и акордеонистът Христо Кименов носят радост и родопско настроение на своята публика. Десет години, в които трупат музикален опит, преживявания и емоции...

публикувано на 09.05.21 в 09:10

80 години от рождението на Гена Димитрова

На 6 май прочутото сопрано Гена Димитрова – „гласът на Арена ди Верона“, щеше да навърши 80 години. Напусна ни през 2005 година, но остави дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят! Наричана с безброй суперлативи като могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант, тя беше най-вече..

публикувано на 08.05.21 в 07:55
Димитър Ненов

За изяществото на Димитър Ненов

Смятан за един от най-виртуозните български пианисти Димитър Ненов освен това е и композитор, архитект, интелектуалец. Той е първият музикален директор на Българското национално радио от златната епоха на Сирак Скитник. Роден в Разград, завършил в Дрезден, а след това и в Болоня, той е създател и на някои известни сгради в София и страната. По..

публикувано на 07.05.21 в 12:27
Ансамбъл „Православие“

Хвалите Господа с небес

На 9 май, неделя, от 16 ч аса хор „Православие“ ще излъчи изпълненията си от руската православна църква „Св. Николай“ във Виена и ще може да се гледа директно по YouTube. Основен акцент в концертната програма ще бъдат песните, написани от Константин Лейпус и Франсоа-Пиер Декан специално за ансамбъл „Православие“. Мъжки солистичен ансамбъл..

публикувано на 07.05.21 в 11:18