Културата на натиска и натискът върху културата. Какво означават тези понятия?
Когато журналистиката заговори за „култура на натиска“, тя има предвид въздействието на всички центрове на влияние върху медийното съдържание – политически лица, икономически субекти, рекламодатели, държавни и общински институции, но също така и авторцензурата и самоограниченията, които самите медии си налагат.
Какво говори обаче „културата на натиска“, когато става дума за самата култура? Кои са устойчивите тенденции на влияние, които царуват над нея?
В дни, или по-точно – в месеци на пандемия, в които културата е под карантина, можем ли да говорим за натиск върху нея? Или това са проекциите на човешкото съзнание, което иска да превърне общия проблем в посегателство към самия него?
Ако обаче осезателното усещане за нещо принудително съществува, от кого идва то? Коя е силата, насочена перпендикулярно не просто на повърхността, а към сърцевината на културата, която ѝ въздейства и ѝ поставя условия?
Смисълът на голямото изкуство, според журналиста Георги Тошев, е да си поставяш цели, надхвърлящи ограниченията на настоящето, в което живеем.
За тези цели и за категоричността в свободата да се заявяваш на сцената на изкуството, за културата в условия и за работата по време на световна пандемия в „Какво се случва“ говорят кинорежисьорът Стефан Командарев, директорът на Театър 199, който за момента е със затворени врати, Анна Монова, Роберт Янакиев, директор на Общинския театър „Възраждане“, който е с отворени врати, но на 30 %, и Георги Тошев, който е на турне из страната с филма и книгата си, посветени на Георги Парцалев – „Рицарят на смеха“ и „Хамлет от град Левски“.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg