Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Дмитрий Шостакович – Последните вокални цикли

Снимка: symphonyofthevines.org

В 1974 г. Шостакович завършва Сюита за бас и пиано по стихове на Микеланджело. В поезията на великия ренесансов творец той търси и намира отговори на различни възгледи за смисъла на живота, за творчеството, за любовта. Това е нещо като лична изповед на един бурен, изпълнен с напрежение и разочарования живот. Фрагменти от цикъла ще звучат в изпълнение на Евгений Нестеренко, за когото е създаден.

По-малко от година преди смъртта си Шостакович създава и последния си вокален цикъл – „Четири стихотворения на капитан Лебядкин“. Опусът е 146, изпълнението е на 11 май 1975 г. – това е последната премиера на Шостакович. Текстовете са от романа на Достоевски „Бесове“ , алегория на възможни катастрофални последици от политическия и морален нихилизъм в Русия от втората половина на 19 век. Лебядкин, един от героите на романа, е типичен руски графоман, който не само пише, но и тормози ближните си с четене на своята поезия – по думите на Достоевски, изграждана в различна степен на неумение. Гротескно-сатиричният стил на Достоевски намира изключителен отклик в светоусещането на Шостакович.

Цикълът ще прозвучи по програма „Христо Ботев“ на 12 ноември от 14.30 часа в изпълнение на Сергей Лейферкус с Руски филхармоничен оркестър, диригент – Томас Зандерлинг. Оркестрацията е на ученика на Шостакович, Борис Тишченко.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е, естествено, буржоазно, вражеско явление, което цели да съсипе съветския човек. Титаничната борба срещу..

публикувано на 29.07.21 в 08:05
Филип Филипов, Илина Илиева, Момчил Пандев и Михайл Стефанов квартет

Посолството на Швейцария с концерт, подкрепящ младите музиканти

На 6 юли в Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ с подкрепата на Швейцарското посолство се състоя концерт, обвързан и с честванията по повод 100-годишнината на учебното заведение. „Много съм щастлива, че този концерт ще се състои, защото това е третият път, в който се опитваме да го организираме. Заради ситуацията с Covid ни се наложи да..

публикувано на 27.07.21 в 08:35
Васил Хаджигрудев като сайбър-пънк вожд

Васил Хаджигрудев в „Заедно след полунощ“

Поводът да поканим един от любимите ни контрабасисти от новата българска джаз вълна в последното издание на „Вавилонската фонотека“ (вторнишкото издание на „Заедно след полунощ“) преди едномесечната лятна ваканция, е минитурнето на триото ХАКО в София, Варна и Пловдив тази седмица (28-29-30 юли). ХАКО (България/Сърбия/Испания) е авангардна джаз..

публикувано на 26.07.21 в 17:24

Самобитният талант Патриция Копачинская

„Най-вълнуващият цигулар на нашето време“ е единодушното мнение на публиката след концерт на цигуларката Патриция Копачинская . Наричат я още „музикален екстремист“, заради неповторимото звучене на нейната цигулка и сценичното присъствие, което няма аналог. „Хората са съсредоточени върху съвършенството и глазурата. Те искат да видят една перфектна..

публикувано на 25.07.21 в 07:35

Джузепе ди Стефано като Каварадоси в „Тоска“ на Пучини

На днешния ден, 24 юли преди 100 години е роден Джузепе ди Стефано . Съдбата го бе дарила с неземно красив глас и неустоим сценичен чар, които довеждаха публиката до екстаз… Записът, който може да слушате на 24 юли от 20 часа , е продуциран от EMI през 1953 година – част от златната колекция регистрации на легендарното трио Мария Калас, Джузепе..

публикувано на 24.07.21 в 08:05