Когато през 1844-а и 1845-а година Достоевски работи върху първия си роман „Бедни хора“, той толкова е съсредоточен върху възможността с написването и публикуването на един роман да се измъкне от финансовите притеснения, че споделя в писмо: „Ако това не стане, ще се обеся“. „Бедни хора“ има голям успех.
Десетилетия по-късно „Сънят на чичо“, въпреки че е написан след петгодишно изгнание в Сибир, паралелно с поредица мрачни произведения, се отличава по тон. Основната история проследява отчаяната борба на провинциално семейство да се измъкне от финансови притеснения и да подобри позицията си в обществото чрез брак на дъщерята със завърнал се след дълго отсъствие застарял богат аристократ и има вкус на фарс.
Режисьорското решение на Кръстьо Бойковски от 1962 година се базира на тази интерпретация на историята и както с избора на прекрасния актьорски състав, така и с цялостното музикално-ритмично решение помага на задълбочаването на комедията и фарса.
„Сънят на чичо“ на Кръстьо Бойковски ни напомня за коментара на Херман Хесе, който докато се наслаждава на романите на Достоевски, заявява, че да го четеш е сякаш „да надзърнеш в бъркотията“.
Създадена стотина години след написването на романа, продукцията „Сънят на чичо“ на Радиотеатъра е среща и с незабравими гласове, правили радиото в България през 60-те години.
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо..
Драматичният театър "Борис Луканов" в Ловеч гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Зимните навици на зайците" от Станислав..
С премиера на комедията "Не те познавам вече" от Алдо де Бенедети, с участието на Любомир Нейков, Румен Угрински, Илияна Лазарова, Дона Вълова, Катерина..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg