Пандемията на нарцисизъм, с която живеехме от дълго време насам – колко точно едва ли някой ще се наеме да датира – тази година беше изместена от реална такава. Тя създаде и нови кодове на общуване, при които видимите маски взеха превес над невидимите.
Първото, което човек трябва да интегрира в обществото, не е личността му, а маската, която носи пред другите. Прави го, като се противопоставя на самия себе си. Чуждата маска пък е първото нещо, с което се сблъсква в живота, още в ранна детска възраст.
Маската е културно-исторически начин да се адаптираме. За това говори и Карл Юнг, който превръща изследването на вътрешния свят на човека в работата на живота си. Неговата теория за личността стъпва върху петте архетипа на колективното несъзнателно. Един от тях е персоната, или маската, както я наричаме всички, най-вече гърците, откъдето всъщност идва и произходът на думата.
Маските обаче са част от всичко, което ни заобикаля, много преди Юнг да открие техния екзистенциален смисъл.Те присъстват като човешко творение още от античността. Свидетелства за това могат да се открият в почти всички култури и цивилизации. Маската намира приложение в религиозни ритуали и обреди, карнавали, балове, та дори и в театъра. Сравнително късно си проправя път и в медицината, но остава там трайно. От една страна, маската предпазва, а от друга – дава възможност да покажеш себе си, като скриеш лицето си. А с това човек крие и част от същността си.
Защо изпитваме нуждата да се скрием? И кое крием всъщност – разбиранията, възгледите, желанията или греховете си? Защо съществува опасността да се сраснем с маската, която сами си поставяме? Кое прави носенето ѝ толкова сладко и защо настъпва момент, в който започваме да приемаме чуждите проекции за собствени? Кое ни кара да се бунтуваме спрямо реалните маски, които ни се налага да слагаме днес, когато непрекъснато носим образа на персоната, която сме си създали? Как съвременния човек възприема маската – като средство, което ще го предпази от смъртоносен вирус или като нещо, което ще прикрие личността му от света? Страх ли будят маските, които носим, или спокойствие и доверие? Защо живеем с тях, сякаш някой ни е гарантирал утрешния ден и само липсата им би могла да разруши това?
„Какво се случва“ потърси отговорите на тези въпроси. За целта се обърне към изкуствоведа доц. Лиза Боева, която открои съществуването на три конкретни типа маски в историята.
Останалото чуйте в звуковия файл. Там ще разбере и защо „всяка една мярка преди пандемията изглежда преувеличена, а в последствие се оказва недостатъчна“, както и защо в началото на ХIX век – ерата на бактериологията – хирурзите не са си миели ръцете. Всичко това не ние го казваме, историята го доказва.
Завърши 58-ият Международен кинофестивал Карлови Вари. От 1956 г. Карлови Вари е сертифициран с най-високата А категория сред филмовите кинофоруми. От 1994 г. Карлови Вари коренно промени облика си благодарение на актьора Иржи Бартошка (президент) и авторитетната кинокритичка Ева Заоралова (1932-2022), художествен директор). Вече 30 години..
"Литературните маршрути" са специално създадените от фондация "Прочети София" градски турове, водени от писатели, поети и изследователи. Днес поетесата Албена Тодорова ще заведе участниците в "кухнята на писането“, за да надникнат в творческия процес на писатели като Йордан Йовков, Елисавета Багряна, Атанас Далчев. За предстоящия днес в..
Ден преди откриването на IV Международен документален "Родопи филм фест" (RIFE) в Смолян (11-14 юли) в "Нашият ден" разговаряме с Илина Перянова , режисьор и програматор на фестивала. Тазгодишното издание на "Родопи филм фест" поставя на фокус музиката в нейните вълнуващи кинопроявления под мотото "Слушай музиката!". "Светът е..
Прочутата кино и театрална актриса Джесика Ланг, носителка на две награди "Оскар" ("Тутси“ 1983 –поддържаща роля, "Синьо небе“ 1995 – най-добра актриса), в продължение на почти две десетилетия гради кариера като художествен фотограф. Първата по рода си нейна ретроспектива в България е в рамките на платформата "Майстори на фотографията" и включва..
Летният фестивал "Опера в парка" в градината на Военната академия "Г.С. Раковски" всяка година привлича гражданите и гостите на столицата към едно културно преживяване от нов тип. Приобщаването на детската публика е сред основните стремежи на Софийската опера и балет, като тази година в парка на Военната академия програмата ще е насочена изцяло..
Фотографът Евгени Димитров представя свои творби в изложбата "Фрагменти от уличната сцена на 90-те". В нея той включва 15 снимки от мозайката на..
"Всяка достатъчно напреднала технология, е неразличима от магията", казва фантастът Артър Кларк. Във Физическия факултет на СУ група млади хора правят..
Вера Немирова, едно от най-ярките имена в съвременната оперна режисура в Европа, постоянен гост-режисьор на Държавната опера във Варна, представя днес, 9..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg