Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Музикалната вселена на всепризнатия гений В. А. Моцарт през погледа на българските изпълнители

Снимка: Wikipedia

Поредното издание на предаването „Студио „Музика“ е посветено на Волфганг Амадеус Моцарт, чиято 265-а годишнина от рождението светът отбелязва на 27 януари тази година.

Роден в Залцбург през 1756 г., за своя кратък земен път, продължил само 35 години, Моцарт оставя колосално по количество и неповторимо по своята художествена висота музикално творчество – над 600 опуса във всички познати по неговото време жанрове: инструментални концерти, камерни и солови произведения, опери, симфонични творби, хорова и религиозна музика. През изминалите повече от две столетия за Моцарт сякаш е казано почти всичко и едва ли има меломан по света, който да не знае по-известните подробности от неговия динамичен и бурен живот, а уникалната му музика непрестанно звучи под най-различни форми и всевъзможни изпълнения. Затова и днес „Студио „Музика“ ви предлага собствен своеобразен поглед към творчеството на великия виенски класик – музиката на Моцарт в интерпретация на утвърдени и изявени български музиканти. Този музикален празник ще споделят, като събеседници, двама от най-ярките български съвременни творци – композиторът и диригентът академик Васил Казанджиев и цигуларят професор Минчо Минчев.

Ще прозвучат и някои от емблематичните моцартови творби. Една от тях е серенадата „Малка нощна музика“, чиято точна датировка на завършване е 10 август 1787 г. във Виена, когато Моцарт работи паралелно и върху операта си „Дон Жуан“. В оригиналната партитура серенадата е за струнен квинтет от две цигулки, виола, виолончело и контрабас, но днес почти винаги се изпълнява от струнни оркестри, а много често и от струнни квартети, а в ефира на програма „Христо Ботев“ нейни изпълнители са Камерният ансамбъл „Софийски солисти“, дирижирани от Васил Казанджиев в запис от 1974 г.
От инструменталните концерти ще чуете финала на Четвъртия цигулков концерт, който, заедно с останалите концерти за този инструмент, е написан от Моцарт през 1775 г. и ще прозвучи отново в изпълнение на софийските солисти и Минчо Минчев, този път под диригентството на маестро Пламен Джуров.
Разбира се, включени са и някои от камерните творби на гениалния виенски класик. В изпълнение на квартет „София“ ще прозвучи финалът на Струнен квартет № 17, наречен „Ловът“, който е един от общо шестте квартета, посветени на Йозеф Хайдн, а Минчо Минчев и пианистът Евгени Божанов ще ви пренесат в искрящият от чистота свят на моцартовите сонати за цигулка и пиано. Няма да бъдат пропуснати и композициите, създадени от Моцарт за един от неговите любими инструменти, какъвто е пианото. В изпълнение на пианиста и композитор Боян Воденичаров ще чуете първа част из Соната за фортепиано, номерация по Кьохел 300, изсвирена на исторически инструмент, а голямата българска пианистка, педагожка и музикална общественичка професор Люба Енчева изпълнява третата финална част на Соната № 9, К. 311.
За финал ще бъде представен част от най-мащабния симфоничен опус на Моцарт – неговата последна номерирана симфония № 41, известна още като „Юпитер“, наименование, което по всяка вероятност е дадено на творбата най-напред от импресариото на Моцарт Йохан Петер Саломон. Тя ще прозвучи в запис от 1985 г. в изпълнение на оркестър „Симфониета“ на БНР, а диригент отново е Васил Казанджиев.
Вие също може да бъдете част от този празник на духа на вълните на националната програма „Христо Ботев“ във вторник, 26 януари, от 19.30 часа.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Триото отляво на дясно: Михаил Иванов, Мартин Марков, Атанас Попов

Триото на Мартин Марков открива инициативата Sofia Jazz Days

В летните постпандемични месеци се наблюдава едно истински вдъхновяващо масирано завръщане на сцена на добрия нов български джаз – тук можем да споменем като изключително вдъхновяващи Джаз Форум Стара Загора (който откри сезона още в началото на юни и то съвсем тематично), провеждащото се в моментна юбилейно издание на Джаз фестивала „Варненско лято“,..

публикувано на 31.07.21 в 13:43

Повече музикант, отколкото китарист – интервю с Петър Петков (ate)

Петър Петков е класически китарист, роден в Пловдив и живеещ в Гданск, Полша. Въпреки че никога не е загърбвал напълно класическата китара, България го познава най-вече с музиката му под псевдонима ate . В това си амплоа той работи с електрическа китара и аудио ефекти, чрез които създава разливащи се минималистични композиции, които концентрират в..

публикувано на 31.07.21 в 12:53

Красимира Стоянова в „Мария ди Роан“

„Музиката е моят живот. Така ме е орисал баща ми, така и продължих и не мога да си представя всекидневието си без мисълта за нея. Не знам каква бих била, ако нямах на времето цигулката в ръцете си. Тя ми даде всичко. Операта за мен е само едно естествено продължение на любовта ми към цигулката. Чувствам живота си пълноценен и активен и съм безкрайно..

публикувано на 31.07.21 в 08:25

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2021

1 август 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Увертюра към операта „Дон Жуан“, K.527. 3.07 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония кончертанте в Ми бемол мажор, K.364. Солисти: Стивън Коупс (цигулка) и Хиоби Сим (виола). 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 38 в Ре мажор, K.504, „Пражка“. Изпълнява..

публикувано на 30.07.21 в 08:15

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е, естествено, буржоазно, вражеско явление, което цели да съсипе съветския човек. Титаничната борба срещу..

публикувано на 29.07.21 в 08:05