Режисьорът Галин Стоев, директор на Théâtre de la Cité – Национален драматичен театър на Тулуза, е едни от лекторите в културния панел „Изолацията, катализатор на близост“ в рамките на „Нощта на идеите“ 2021 г.
Виртуалното събитие на 28 януари се организира по целия свят от Френския институт в Париж. Тази година избраната тема е „Близост“ с оглед на социалните последици, които пандемията от Covid-19 предизвика. Ще бъдат представени идеи и знания на утвърдени европейски интелектуалци и учени.
Часове преди срещата Галин Стоев сподели, че Covid кризата има отражение върху живота на всеки един от нас и все още не си даваме сметка за това, което ни се случва.
„Кризата ще ни принуди да отделим важното от неважното, както в собствения си живот, така и като общество и държава, като позиция лична или колективна. Всеки един преминава през изключително тежък момент. Трудностите в един момент ще си отидат, тъй като това не може да продължи вечно. Ние ще се върнем към нещо, което наричаме с баналната дума „нормалност“, но трябва да разберем, че това няма да е онази „нормалност“, която оставихме преди една година зад гърба си. Това ще е друга „нормалност“ и от нас зависи да я построим отговорно и да се позиционираме спрямо нея като пораснали същества и като пораснало общество“, каза известният театрален режисьор.
Стоев разказа как продължава работата на театъра в Тулуза, затворен за публика от месец октомври 2020 година, и за новите пиеси, които се създават в условията на пандемия.
Във връзка с въвеждането на строгите ограничения за културните институции, режисьорът сподели, че театрите никога не са били местата, където се сее смърт, напротив те трябва да носят надежда, да отварят някаква перспектива. Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще!
„Понеже този сценарий никой не го е играл досега, всички се учат в крачка. Във Франция правителството се ангажира да покрие всички субсидии, обещани за театрите. А от своя страна театрите се ангажират към всички екипи да изплатят хонорарите им – независимо дали те играят, или не. В България в момента театрите работят на 30% от капацитета си и актьорите, които продължават да играят, играят може би за 1/3 от хонорарите си. Но хонорарите в България са много ниски и това е още по-малко. И тук трябва да се намеси държавата и да покрие именно тези липсващи средства, ако има политическа воля и желание за това. И въобще разбиране какво е театърът и изкуството и имаме ли нужда от него“, каза още Стоев.
Според режисьора все пак има и нещо хубаво, което произтича от пандемията. Това е осъзнаването за това колко всичко е свързано и колко всички сме свързани и зависими един от друг.
„Сега е времето да се върнем към нещо много просто, което отдавна е изгубило смисъл – солидарността. И ако искаме да оцелеем като общество, ние трябва да осъзнаем колко е важна взаимовръзката ни, която се случва през взаимопомощ и през разбиране и приемане на другия. В този смисъл кризата, колкото разрушаваща и ужасна да е, носи позитивно послание. От нас единствено зависи дали ще изберем да се асоциираме с тези послания, или ще продължим да инвестираме в разрушителни енергии“, сподели още преди виртуалната среща Галин Стоев.
„Нощта на идеите“ се организира у нас от Френски институт в България – четвъртък, 28 януари от 15.15 до 21.00 ч. – онлайн.
Събитието ще се излъчи на платформата ZOOM и на Facebook страницата на Френския институт. Симултанен превод френски/български.
Вход свободен.
За да се присъедините към събитието в ZOOM и за да участвате в дискусиите онлайн, можете да се регистрирате ТУК.
В края на ноември в Конуей хол в Лондон ще бъде премиерата на двуезичния сборник на английски и български Shining Wind / "Сияен вятър". Събитието ще е част от зимното събиране на Британското хайку общество. В книгата могат да се прочетат автори от САЩ, Австралия, Португалия, България, Великобритания, Индия, Ирландия, Испания, Италия, Канада,..
Следващата седмица Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна гостува в София в Малък градски театър "Зад канала" с постановката "Формата на нещата". Пиесата е едно от открояващите се заглавия в съвременната англоезична драматургия, което привлича внимание още с първата постановка в Лондон през 2001. Тя разказва за студентка по скулптура,..
Всяка година се раздават Нобеловите награди, но малко хора знаят коя е личността зад тези награди. Книгата "Нобел. Загадъчният Алфред. Неговият свят и неговите награди" на шведската журналистка Ингрид Карлберг дава отговор на този въпрос в над 600 страници. Карлберг е разследващ журналист, преди да се насочи към писането на биографии, затова..
В редакция "Хумор и сатира" знаем безброй поговорки и затова, например, за каквото и да става дума, все гледаме да го обърнем на смях, та и ние покрай света да оцелеем, смеейки се. Успяваме или не – можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната..
Драматичният театър "Рачо Стоянов" в Габрово отбелязва 95 години от своето създаване. Началото е поставено през 1929 година с откриването на Общински театър - Габрово, който се възприема за основоположник на днешния Драматичен театър. Годишнината ще бъде чествана на специална церемония на 16 ноември, като част от програмата на 12-ата Нощ на..
Захари Карабашлиев – писател, драматург и главен редактор на издателство "Сиела" – сподели своите възгледи за значими теми като образованието,..
Откривателства, размишления и дълбочина на смисъла . Четенето предизвиква границите на нашето въображение и отваря пред нас нови хоризонти. Зад страници..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg