Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Галин Стоев: Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще

Галин Стоев
Снимка: institutfrancais.bg

Режисьорът Галин Стоев, директор на Théâtre de la Cité – Национален драматичен театър на Тулуза, е едни от лекторите в културния панел „Изолацията, катализатор на близост“ в рамките на „Нощта на идеите“ 2021 г.

Виртуалното събитие на 28 януари се организира по целия свят от Френския институт в Париж. Тази година избраната тема е „Близост“ с оглед на социалните последици, които пандемията от Covid-19 предизвика. Ще бъдат представени идеи и знания на утвърдени европейски интелектуалци и учени.

Часове преди срещата Галин Стоев сподели, че Covid кризата има отражение върху живота на всеки един от нас и все още не си даваме сметка за това, което ни се случва.

Кризата ще ни принуди да отделим важното от неважното, както в собствения си живот, така и като общество и държава, като позиция лична или колективна. Всеки един преминава през изключително тежък момент. Трудностите в един момент ще си отидат, тъй като това не може да продължи вечно. Ние ще се върнем към нещо, което наричаме с баналната дума „нормалност“, но трябва да разберем, че това няма да е онази „нормалност“, която оставихме преди една година зад гърба си. Това ще е друга „нормалност“ и от нас зависи да я построим отговорно и да се позиционираме спрямо нея като пораснали същества и като пораснало общество“, каза известният театрален режисьор.

Стоев разказа как продължава работата на театъра в Тулуза, затворен за публика от месец октомври 2020 година, и за новите пиеси, които се създават в условията на пандемия.

Във връзка с въвеждането на строгите ограничения за културните институции, режисьорът сподели, че театрите никога не са били местата, където се сее смърт, напротив те трябва да носят надежда, да отварят някаква перспектива. Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще!

„Понеже този сценарий никой не го е играл досега, всички се учат в крачка. Във Франция правителството се ангажира да покрие всички субсидии, обещани за театрите. А от своя страна театрите се ангажират към всички екипи да изплатят хонорарите им – независимо дали те играят, или не. В България в момента театрите работят на 30% от капацитета си и актьорите, които продължават да играят, играят може би за 1/3 от хонорарите си. Но хонорарите в България са много ниски и това е още по-малко. И тук трябва да се намеси държавата и да покрие именно тези липсващи средства, ако има политическа воля и желание за това. И въобще разбиране какво е театърът и изкуството и имаме ли нужда от него“, каза още Стоев.

Според режисьора все пак има и нещо хубаво, което произтича от пандемията. Това е осъзнаването за това колко всичко е свързано и колко всички сме свързани и зависими един от друг.

Сега е времето да се върнем към нещо много просто, което отдавна е изгубило смисъл – солидарността. И ако искаме да оцелеем като общество, ние трябва да осъзнаем колко е важна взаимовръзката ни, която се случва през взаимопомощ и през разбиране и приемане на другия. В този смисъл кризата, колкото разрушаваща и ужасна да е, носи позитивно послание. От нас единствено зависи дали ще изберем да се асоциираме с тези послания, или ще продължим да инвестираме в разрушителни енергии“, сподели още преди виртуалната среща Галин Стоев.

„Нощта на идеите“ се организира у нас от Френски институт в България – четвъртък, 28 януари от 15.15 до 21.00 ч. – онлайн.

Събитието ще се излъчи на платформата ZOOM и на Facebook страницата на Френския институт. Симултанен превод френски/български. 

Вход свободен.

За да се присъедините към събитието в ZOOM и за да участвате в дискусиите онлайн, можете да се регистрирате ТУК.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Боян Манчев

Излезе първият том на "Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев

Излезе първият том на "Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев, резултат на дългогодишен труд, завършен в края на 2020 г. Книгата е замислена като фундаментално философско изследване върху проблема за свободата. Какво е свободата? Дали свободата е условие на самото съществуване или тя е, напротив, единствено негов утопичен хоризонт? Ако свободата..

публикувано на 01.03.21 в 16:21
Плакат: Георги Сиркатов

„Shopping and F***ing“ – за консуматорството като болест на съвременния човек

Премиерният спектакъл „Shopping and F***ing“ очаква първите си зрители на 4 и 5 март в I AM Studio . Автор на пиесата с провокативно заглавие е английският драматург, актьор и писател Марк Рейвънхил, а постановката е дипломен спектакъл на Димитър Илиев. „Да консумираш или да те консумират? Това се пита в пиесата на Марк Рейвънхил...

публикувано на 01.03.21 в 14:53

Рисунката и съвременното изкуство

Рисунката е най-първият творчески акт на художника. Тя е виждане и претворяване на обектите в света. Тя е нахвърляна идея, или замисъл, или проект. Тя е в основата на бъдещо завършено произведение, но и сама по себе си е произведение на изкуството – и същевременно по традиция е израз на умението на художника. Каква е ролята, а и формите на рисунката в..

публикувано на 01.03.21 в 11:20
Бижута на проф. Димитър Делчев и д-р Мирена Златева

Висок вкус и естетически усет – това е сборна бижутерска изложба във Варна

„365 преживявания“ – новата сборна бижутерска изложба на варненската галерия „Папийон“, носеща вече едно пролетно и ведро настроение. Това е една представителна колекция от бижута, създадени от престижни и наложили се в това изкуство български художници. Свои творби са представили близо 50 художници, които творят и бижута, и скулптура, и дизайн, работят..

публикувано на 01.03.21 в 09:15

„Сбогуване с червения облак“ – изложба на Никола Стоименов

„Страници от ателието“ – това е първата самостоятелна изложба на художника Никола Стоименов в галерия „Астри“. Представени са около 50 произведения с различни формати от няколко цикъла, работени през последните години. Техниките са предимно смесени върху картон, фазер, платно, още повече, че хартията е негово любимо изразно средство.  Заглавията на..

публикувано на 01.03.21 в 08:55