Благовеста Карнобатлова е от артистите, които още с първите си изяви на сцената правят впечатление и бързо се утвърждават. Тя няма период на „чиракуване“ под сянката на големи звезди, нито пък е чакала своя „шанс“, за да блесне.
В оперната си вечер (30 януари от 20 часа) програма „Христо Ботев“ ви предлага да се докоснете до изкуството на великолепната Благовеста Карнобатлова.
Красотата ѝ, неизброимите качества на гласа ѝ, високите художествени достижения на актьорския ѝ талант и несъмнено безусловната отдаденост на музиката са само малка част от качествата, които я превръщат в истинска звезда!
Певицата проявява големия си талант съвсем рано. На 12 годишна възраст тя се явява на прослушване за детски хор в постановка на Варненската опера и е приета на първо място. Жъне успехи и в музикалното училище.
Години по-късно проф. Илия Йосифов си спомня за кандидат-студентския изпит след, който тя е приета в Музикалната академия: „От дванадесет певци, които приемахме тогава в академията, тя беше класирана на първо място. Аз се сблъсках веднага с един красив глас, с едно хубаво вродено чувство за фраза, линия, стил – неща, които си остават според мен най-важното за един музикален изпълнител. Защото добрият глас е нещо, което природата дава или не и което вокалният педагог може да развие в дадена степен. Но музикалността, любовта към пеенето, музицирането са неща, които човек трябва да носи в себе си.“Веднага след като завършва, Карнобатлова става солистка на Варненската опера и дебютира с ролята на Мими в „Бохеми“. С огромен успех изпълнява Виолета от „Травиата“, „Елена“ от „Юлска нощ“, Микаела от „Кармен“, Лейла от „Ловци на бисери“, Албена от едноименната опера, Джилда от „Риголето“.
След като се явява на Втория конкурс за млади оперни певци, световноизвестната певица Тоти дал Монте отбелязва, че Карнобатлова е най-добрата кандидатка. Това става причина сопраното да замине на специализация в Италия. Там, с помощта на Райна Кабаиванска тя се свързва с педагога Мерседес Льопарт.
Почти веднага след връщането ѝ в България следва дебют на сцената на Софийската опера в „Травиата“. Датата е 20 декември 1966 година. След този спектакъл Карнобатлова влиза трайно в състава на първия ни оперен театър.
За интерпретацията на ролята на Виолета, големият диригент Борис Хайкин пише: „Благовеста Карнобатлова има мащабен глас с много красив тембър. Тя безупречно го владее и с голямо майсторство преодолява техническите трудности, с които изобилства партията. Освен това има огромно сценично обаяние, което допринася за големия ѝ успех“.
В София списъкът на ролите на певицата се попълва с Марженка от „Продадена невеста“, Памина от „Вълшебната флейта“, Бастиена от „Бастиен и Бастиена“, Лиу от „Турандот“, Адина от „Любовен еликсир“, Татяна от „Евгений Онегин“.
Карнобатлова е сред най-често канените в чужбина български оперни артисти. Гостувала е успешно в Болшой театър и „Киров“, в Пражката опера, Театър Лисео в Барселона, във Висбаден, Париж, Будапеща, Палермо, Лозана, Атина, Варшава, Берлин, Лайпциг, в Холандия, Белгия, Финландия, Куба, Перу, Делхи...
„Карнобатлова изцяло прикова вниманието със своята вълнуваща, затрогваща игра. Гласът ѝ звучи много красиво, съдържателно, блести в драматичните моменти. Тя пя много чисто, хубаво, изразително.“ Това излиза в Будапещенската преса след гостуването на певицата в ролята на Мими от „Бохеми“.
В Белград критиката също не пести хвалебствия за сопраното: „Със своя изразително лиричен и изящно изравнен глас, с подчертаната си музикална интерпретация Карнобатлова ни зарадва с едно чисто и художествено задълбочено изпълнение на Маргарита. Нейната гласова мощ и певческо майсторство са удивителни“.
Огромен е успехът ѝ и във Висбаден с трудната роля на Лиу: „Най-силно впечатление прави Благовеста Карнобатлова като Лиу със своя свеж, овладян, красив и проникновен лиричен сопран.“
Съдържание на операта „Любовен еликсир“ от Гаетано Доницети
В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (10 април от 20 часа) ще може да слушате фрагменти от „Набуко“, „Бал с маски“, „Трубадур“, „Дон Карлос“ и „Хованщина“ с участието на голямото мецосопрано Бойка Косева. Не пропускайте и изпълненията ѝ на тринайсет песни от Фредерик Шопен заедно с Недялка Чернаева и откъс от интервю с певицата запазено в..
Фолклорното блиц интервю и този път стана място на усмихната среща между любими изпълнители, учители, приятели и вас, нашите слушатели. Радка и Иван Стефанови. Певица и гъдулар, светли и талантливи хора, които улавят важните неща в живота. Чуйте какво още разкриха за себе си двамата музиканти.
Софийската публика има удоволствието да се наслади на поредния концерт на струнен квартет „КласикАрт“ в камерна зала „България“ на 11 април от 19 часа. „В ситуацията на пандемия, за съжаление пътешествията на хората спряха и всички се затворихме вкъщи. Затова аз и моите колеги, решихме да озаглавим този проект „Музикално пътешествие“. Епохите,..
На 7 април е родена Били Холидей – американската джаз певица, смятана за една от най-добрите изпълнителки на ХХ в. Известна още с прозвището – Лейди Дей. Родена е през 1915 година във Филаделфия под името Елианора Фейгън като извънбрачно дете на 19-годишната афроамериканка Сади Фейгън и 16-годишния музикант Кларънс Холидей...
Едно необичайно дуо изпълнява неземната музика на Бах, преобърната през хилядите огледала и съвременните отражения в тях. Дискът „Бах – огледало“ е издаден от Сони Класикъл. Сред транскрипциите, които може да слушате на 7 април от 17 часа, са някои много известни пиеси като Кантата „Сърце и уста, и дело, и живот“, написана от Йохан Себастиан Бах през..
„Нашата цел е високохуманна и дори – естетическа. Ние приемаме с отворени обятия всички, без дискриминация, основана на пол, вероизповедание, раса,..
Проектът „Подарявам ти лика си“ ни връща към една забравена традиция да си подаряваме снимки с послания. В днешния дигитализиран свят тези скъпи спомени,..
В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (10 април от 20 часа) ще може да слушате фрагменти от „Набуко“, „Бал с маски“, „Трубадур“, „Дон Карлос“ и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg