Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Фолклор и композиторско творчество

Приказката – Шехеразада и Далечните светове на Морис Равел

Морис Равел до пианото (1912)

„Шехеразада“ – Равел има 2 произведения с това заглавие: Феерична увертюра и Вокален цикъл по стихове на Тристан Клингзор. Увертюрата е изпълнена в 1899 г. и предизвиква, общо взето, отрицателни отзиви.Обвиняват композитора в нестръчно плагиатство на едноименната сюита на Римски-Корсаков; други критици, пък, му признават талант, но смятат, че е под силното влияние на Дебюси. Така ли е, наистина? Факт е, че най-яростния му критик, който го нарича несръчен плагиат на руската школа, Анри Готие Вилар, по-късно става негов страстен почитател.

Тристан Клингзор, по чиито свободни стихове Равел създава, 4 години след увертюрата, вокалния си цикъл „Шехеразада“, също е впечатлен от творбата на Римски Корсаков. Какво е „Шехеразада“ и доколко двамата творци познават оригинала. Не идеализират ли, подобно на армията европейски преписвачи, преводачи, разказвачи, които са познали сборника след началото на 18 в. т.н. източна екзотика?

Докато в „Шехеразада“ Равел се отдава на представата си за приказната красота на Изтока, в поредицата народни песни от различни части на света той се слива с модела, прониква с цялата си същност в спецификата на музиката от Испания, Италия, Гърция, Шотландия, на еврейския фолклор.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18