Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лубомир Мартинек – за първи път на български

Снимка: Фейсбук профил NakladatelstviPulchra

Лубомир Мартинек е чешки писател-емигрант, който винаги е писал на своя майчин език. На български език излиза за първи път. От сборника с разкази "Масло в огъня" читателите могат да получат една много хубава смесица от техники на писане на есе, вплетени в добре разказани истории. Тези истории са писани като че за читатели европейци, живеещи на "твърда земя", на континент. Интересните места са отпратени далеч – екзотични места, свързани с големите географски открития. Мартинек е добре аргументиран скептик по отношение на живота. Неговите герои са изключително дейни, енергични, търсещи индивидуалности. Те са свързани с морето и пристанищата. Пристанището е най-важното място на действие. Лубомир Мартинек подлъгва, че стилът му е "лесен", но е изпълнен с "капани" за всеки преводач. 

Добромир Григоров, преводач и редактор на изданието, разказва в "Артефир" за чешкия писател:

"Лубомир Мартинек е от авторите, които продължават да пишат на чешки и след емигрирането си. Той не избира френския като свой втори литературен език. След 1989 г. се връща в Чехия, преподава за няколко години творческо писане в Литературната академия "Йозеф Шкворецки" в Прага. С течение на времето се установява в едно малко градче в Средна Чехия. Мартинек изключително много обича да пътува – и то към екзотични от погледа на европееца места – Югоизточна Азия, Африка..."

Критиката 

"Чешката критика като цяло го приема с определен интерес. "Масло в огъня" излиза през 2007 г., а получава най-престижната чешка литературна награда "Магнезия Литера" през 2008 г. Това е и книгата му с най-висока оценка. В литературния живот той не е част от определен литературен кръг, харесван е от много литературни кръгове, но върви сам по пътя си."

Феноменът "Завръщането на писателите-емигранти след 1989 г."  

"Този феномен не е познат в нашата съвременна литературна ситуация. Този сюжет беше много интересен в Средна Европа и в съвременна Русия. Само част от писателите-емигранти се завърнаха. Лубомир Мартинек е от възвращенците. Що се отнася до езика – той не е напускал чешкия език, но въпреки това е писател-емигрант – като поетика и като съдба. Това завръщане не е еднозначно приемано в Чехия и е съпътствано с усещането, че тези писатели като че ли не се прибират у дома. И това има значение Мартинек да бъде възприеман като самотник  и публиката да гледа на него със симпатия и с известна дистанция едновременно."

Психологическа проза?

"Масло в огъня" е една от по-късните книги на Лубомир Мартинек, сборник от 9 текста – разкази и 1 новела. През 90-те години на ХХ век, след като се прибира у дома, Мартинек мълчи известно време. Няколко години не публикува. След това се връща на литературната сцена. Текстовете, които пише във Франция и които излизат непосредствено след 1990-а в Чехия, имат по-различна, високоекспериментална литературна стойност. В по-късните си текстове писателят съзнателно се връща към едни по-познати литературни образци, които са разпознаваеми като "психологическа проза". Това е съзнателно търсена изразност. 

Литературният критик Георги Цанков прави едно много интересно наблюдение, че Мартинек следва Монтен и неговия жесток самоанализ."

Превод от чешки Иванка Шишева (дебют) и Добромир Григоров, корица Борис Праматаров, СОНМ, 2020. Книгата е част от поредицата "Разказът – един пренебрегнат жанр".

Повече можете да чуете в звуковия файл.

Сюжетите в осемте разказа и новелата, включени в сборника "Масло в огъня" (2007) на чешкия писател Лубомир Мартинек, се осланят на неочаквани срещи, записани в корабни дневници, увлекателно разказани в кръчмарски истории или майсторски изградени с техниките на психологическата проза. Пространството на книгата е градският декор и пристанището, където се натъкваме на личности, изкушени от пътешествията или предизвикани да открият самите себе си. Типичните герои на Лубомир Мартинек имат тревожно съзнание, те са търсачи на неочаквани предизвикателства, чужденци, изгнаници по неволя или странстващи чудаци.

Лубомир Мартинек (1954) е автор на двадесет книги (есета, разкази, новели, романи). Напуска Чехословакия през 1979 г. и до 1989 г. живее във Франция, където сменя най-различни професии. Първите му творби са публикувани в Кьолн и Париж по време на емиграцията. След завръщането си в Чехия преподава творческо писане в Литературната академия в Прага. Превежда документална литература и художествена проза от френски език. В последните години живее в чешкото градче Стара Хут у Добржише, но често пътува до редица крайбрежни градове в Азия.

За "Масло в огъня" Лубомир Мартинек получава престижната чешка литературна награда "Магнезия Литера" през 2008 г.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30