Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Деляна Манева и паяжините, в които ни оплита дебютният ѝ роман „Шестият пръст“

Снимка: ciela.bg

„Достатъчно е да живеем и ще видим, че всеки ще има някаква болка, някаква травма“, казва Деляна Манева и продължава: „Не можем да се спасим от тези неща, защото дори да тръгнем по такъв европейски начин да ги психоанализираме, те пак ще останат част от нас. И не можем да ги забравим, и не трябва да ги забравяме“.

Деляна Манева е позната като художник в Киноцентъра, режисьор, сценарист и преподавател. Автор на номинираната за критически текст на наградите „Икар“ 2014 книга „Предизвиканото тяло“. Носител е и на националната награда за драматургия на името на Иван Радоев в съавторство с Алек Попов. Може би всичко това обяснява защо дебютният ѝ роман „Шестият пръст“ предизвика голям интерес – у литературните критици, писателите и най-вече у читателите. Той разказва за16-годишния Павел Роглев, който от малък живее в Германия и по всичко изглежда, че го очаква блестящо бъдеще. Но за да се отворят напълно всички врати на „Европа-та“ за него, той трябва само да се срещне с биологичния си баща, когото не помни някога да е срещал, и да уредят една чиста формалност – отказ от родителски права.

Книгата на Манева говори за сблъсъка и единството, за близката и далечна среща с реалността, в чиято паяжина се преплитат достойнство, но и унижение, презрение, но и съчувствието, любов, но и смърт. А най-доброто, което човек може да направи в комуникацията си с тази реалност, е да я гледа честно в очи.

Неслучайно за противопоставянето на чуждото и родното, Деляна Манева казва: „Всеки избира за себе си, но ако сме избрали да останем тук, все пак трябва да имаме някаква мотивация, да виждаме лошите неща, обаче да виждаме и хубавите, защото, ако видим само лошите, това не е такава стъпка да вървим напред, трябва да сме честни в тези неща“.

Авторката на „Шестият пръст“ смята литературата за една много условна медия, която предполага голяма свобода на въображението, а докато изгражда историята в дебютния си роман открива, че писането е колкото съзнателен процес, толкова и безсъзнателен, и това и харесва.

Ако търсите мнение за книгата, което да ви мотивира да я прочетете, можете да откриете не един или два хвалебствени коментара: „кратка, ритмична, осмислена и отлежала творба, която възвестява появата на нов талант на литературната сцена“; „изящен и дълбок роман в духа на творбите на Мирослав Пенков“; или както казва Радослав Парушев, „зад забавната лекота на „Шестият пръст“ стои сериозен писателски труд“.

Ако пък искате да чуете какво казва самата авторка за романа, чуйте звуковия файл. В него тя говори за корените, които не можем да изтръгнем, за сблъсъка с действителността и за възможностите, които колкото ни окриляват, толкова и ни възпират.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30