Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Престъплението Гладомор

Ан Апълбаум
Снимка: изд. Изток-Запад

„Скъпи, чичо! Нямаме хляб и нищо за ядене. Родителите ми са изнемощели от глад, лежат и не стават от одъра. Майка ми ослепя от глад и нищо не вижда, навън аз я изнасям. Много ми се иска хляб. Вземи ме при себе си в Харкив, чичо, защото ще умра от глад. Вземи ме, аз съм малка и искам да живея, а тук ще умра, защото всички умират...“ Това пише 10-годишно момиче от Полтавска област, което иска да изостави близките си, за да оцелее. Тодос Годун от Черкаска област пише за глада през 1933 г.: „Ядяхме трева и бурени; като говеда пасяхме.“

Едва ли много хора у нас са запознати с историята на Гладомора в Украйна. Първата книга на български език, която го изследва, се нарича „Червен глад. Войната на Сталин срещу Украйна“. Авторката Ан Апълбаум е позната у нас с книгите си „ГУЛАГ. Лагерите на смъртта“ и „Желязната завеса. Рухването на Източна Европа 1944-1956“. И в тази своя книга тя последователно и в дълбочина разкрива с документи, факти, лични свидетелства и снимки трагичните събития от този период – смъртоносният глад 1932-1933 г. Апълбаум започва по-отдалеч, от събитията през 1917 г., проследява глада от 20-те години на миналия век и колективизацията, за да стигне до чудовищното систематично и целенасочено обричане на глад и смърт на украинците от самата държавна машина, унищожаването на интелектуалния елит, сложният еврейски въпрос. 

Авторката разказва за реакциите на журналисти от световните медии (помним филма на Агнешка Холанд „Мистър Джоунс“), както и потулването на тези събития години след това, опитите паметта за тях да бъде заличена, да бъде омаловажена трагедията на Гладомора за украинския народ, това престъпление и погром над човека. 

Апълбаум се спира и на преосмислянето на украинския въпрос днес. Книгата е написана с журналистическа и историческа добросъвестност и талант. Тя е предупреждение, че историята е процес, в който събитията винаги оставят дълбоки следи, колкото и времето и политическите интереси да се опитват да ги изтрият или пренебрегнат. 

Ето какво пише Апълбаум: „Поради това, че е толкова опустошителен, толкова старателно прикриван и толкова силно се отразява на демографията, психологията и политиката на Украйна, гладът и до днес оставя своя отпечатък върху мисленето на украинците и руснаците както за самите тях, така и едни за други по очевидни, но и не толкова явни начини. Поколението, изстрадало и преживяло глада, винаги ще пази спомените за него. Трагедията обаче се е отразила и върху децата и внуците и на жертвите, и на извършителите.“ 

Прочетете тази книга.

Чуйте Тони Николов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30