Виолончелистът, проф. Здравко Йорданов, е от поколението на онези български музиканти, за които времето и обстоятелствата отредиха да живеят и работят в родината си. Особено за него, брат на забележителния цигулар Любен Йорданов, който след успехите си през 50-те години на два конкурса „Кралица Елизабет“ става концертмайстор на Оркестъра на Монте Карло и след това на Оркестър дьо Пари, считано тогава за изменничество, което дамгосва всички близки роднини. За Здравко Йорданов е било ясно, че не би могъл да концертира извън България, да си избере друго място за професионална реализация.
Дали му е тежала тази предопределеност? Той неоспоримо доказва, че стига да иска, човек винаги може да опита да оползотвори всички възможности за изява на своя талант. И когато това става част от усилията за прогреса на националната музика, шансът да постигнеш най-високо ниво на удовлетвореност и значимост на това, което вършиш е много голяма. Името му се свързва днес с най-високи постижения в изпълнителското изкуство и във възпитанието на няколко поколения български челисти, които свирят във всички наши оркестри. Има и не малко пръснати по света.
Проф. Здравко Йорданов е този, който изгражда стабилно виолончеловата ни школа върху основите, положени от неговия учител проф. Константин Попов. Той се грижи действителната професионална взискателност да стане норма в класовете му и в целия път нататък на неговите ученици. Към това включва и интелектуалния процес в музицирането, което не остава на нивото на интуитивното, емоционално изживяване.
Като изпълнител Здравко Йорданов избира свой начин на изява, която дава много ценни плодове за музикалната ни култура. Още от 60-те години започва да свири само съвременна музика за виолончело, предимно от български композитори, като всички тези не малко произведения, написани за 20-ина години са вдъхновени от неговия изпълнителски почерк. От началото на 90-те години до края на преподаването му в Националната музикална академия в София проф. Здравко Йорданов успява да съчетае изпълнителските и преподавателските си старания със своя неповторим ансамбъл от 12 виолончели, студенти от неговия клас, които свирят заедно със своя професор предимно творби, създадени за тях от български композитори.
Когато се огледа целия музикантски път на проф. Здравко Йорданов може само да бъдем благодарни, че с личност от такъв мащаб е разполагала националната музикална култура.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg