Как може да се опише с малко думи пианистката Анжела Тошева?
Харизматична и действена, без непременно да натрапва себе си, изпълнена със завидна доза решителност и заедно с това мекота и дори извинителна стеснителност, когато излиза да се поклони на публиката преди да започне своето изпълнение, което издава от първите тактове още пределна концентрация и контрол на ума и преминава в следваща фаза на истинско потапяне и обследване на всеки звук, интервал, фраза като знак на духа на композитора. Тогава творбата не е изсвирена, а сътворена. И това намерение да проявяваш музикални светове не остава незабелязано от публиката. Тази публика я следва вярно три десетилетия и това най-малкото означава, че изпълнителят има своя физиономия в този така многолик е все по-населен музикантски свят. Да си проправяш път в него с нова музика, да правиш български премиери на съвременни чужди композитори и български творби да бъдат нещо естествено в програмата на концерта, това е вече избор и когато той е защитен, се получава един цялостен образ на една осъзната артистична личност.
И точно защото става въпрос за артистичност, която е извън клишетата, тук могат да се появят и неочаквани, различни посоки. След концерт с барокова музика или само с модерни произведения, могат да дойдат Шуберт и Лист, дори Рахманинов. След утвърждаването със Скарлати и Барток да се появи Шопен или просто и не така случайно Бетовен. Анжела Тошева очевидно не е загрижена да представя едни и същи доказателства за своето пианистично изкуство. За нея дългото пътуване в музикалния свят, където има възможности за различни предизвикателства е по-същественото, то осигурява и ново търсене, живецът на дълголетието в изкуството. Когато това изкуство се прави от позицията на артист на свободна практика в нашата родна, напълно неподготвена за това, културна действителност в продължение на повече от две десетилетия е вече ако не личен героизъм, то показва притежание на повече качества на личността. А колкото до самоорганизираните концертни прояви, това най-вече са множество рецитали, където не играе роля зашеметяващият солист-пианист пред оркестъра, нито взаимната подкрепа на малкия камерен ансамбъл на сцената. На нея Анжела Тошева излиза сама в поредната си очаквана и старателно подготвена среща с клавирната музика, на която ние, нейната публика, ставаме свидетели.
Изпълнения на пианистката Анжела Тошева може да слушате на 15 юни от 19.30 часа по програма „Христо Ботев“
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg