За първи път рубриката „Без маски в киното“ представя разговор с творчески тандем!
Режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов създава едни от най-успешните български филми в последните години, селектирани на множество международни кино форуми. Лентите „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ получават редица престижни награди, като последната успява да заслужи през 2019 г. едно от най-важните отличия в света на киното – „Кристален глобус“ за най-добър филм на фестивала в Карлови Вари. Филмите им веднага успяват да пленят и зрителите със своите истински емоционални човешки истории, вдъхновени от действителни събития.
За творческата си среща и за съвместния работен процес разказват повече Кристина Грозева и Петър Вълчанов в Епизод 15 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Творческите пътища на Кристина Грозева и Петър Вълчанов се пресичат още в студентските им години в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, където в този период атмосферата се оказва изключително благоприятна за творческо съмишленичество и именно тогава се ражда силно режисьорско поколение. Сред него са имена, определящи облика на съвременното българско кино, като Драго Шолев, Любомир Младенов, Светла Цоцоркова, Милко Лазаров, Надежда Косева, Димитър Сарджев.
Съвместната работа между Кристина и Петър се случва интуитивно и те сякаш се допълват в различните творчески и житейски моменти. Първоначално те разпределят ролите си така, че Петър работи повече по операторската работа и визията, а Кристина – с актьорите и драматургията, но много скоро това формално разделение се размива и симбиозата между двамата непрестанно прелива аспектите в работния процес.
Филмите на Кристина Грозева и Петър Вълчанов имат своето силно документално начало, което до някаква степен ги приближава до естетиката на италианския неореализъм и всичко това е съчетано с реалния абсурд, в който живеем. Впечатляващо е как режисьорите успяват от една лична човешка история изведат универсални послания с топъл хумор и разбиране към персонажите.
Вдъхновението от медиите е изключително силно и дълго време режисьорите търсят тази, която ги провокира най-силно творчески. Повече за това как се ражда идеята за филмовата трилогия, която те създават, вдъхновена от журналистически истории – можете да разберете от епизода!
И още:
· Как се появява в живота на двамата решението да се занимават с кинорежисура;
· Обучението в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и първите селекции на международни кинофоруми със студентски филми;
· Разпределянето на задачите и функциите в творческия тандем;
· Документалните основи в създаването на сценариите за филмите на Кристина и Петър и вдъхновението им от медиите;
· Работата с постоянен кръг от актьори и нуждата от приятелското партньорство във филмовия екип на нискобюджетни продукции;
· „Урок“ и „Слава“ – преобръщане на ролите на Маргита Гошева и Стефан Денолюбов;
· Изискване за импровизация в актьорската игра като творчески подход на режисьорите;
· Режисьори, които влизат в актьорски превъплъщения във филмите на Кристина и Петър;
· Отсъствието на музика – предизвикателство за извеждане на емоционални нюанси в действието;
· Защо международният успех на филмите не допринася за гледаемостта на филмите от повече зрители в България;
· Нуждата от това да се правят повече български филми, както и от по-доброто разпространение и развитие.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg