Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поглед отвъд сюжета на оперите „Дон Жуан“ и „Тоска“ в Античния театър

Премиера на операта „Тоска“ в Античния театър в Пловдив
Снимка: Александър Богдан Томпсън

Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на сцената на Античен театър представят в екстериорна обстановка съвременни подходи към класическите произведения. Международни признати артисти, сред които Хосе Кура, Карлос Алмагер, Марчин Брониковски изграждат на сцената познатите сюжети на публиката с нови сценографски решения, смел поглед към музикалното и вокално изпълнение и артистично поведение.

Диригентът на „Дон Жуан“ – Диан Чобанов твърди, че самият той все още в рамките на репетициите се изненадва от режисьорските решения на Знаниецки.

„Провокация, няма да е сравним с друг „Дон Жуан“, който е поставян до момента в България. В музикално отношение има субтилност, микроаналитичност, характерна за Моцарт, това не е първия ми Дон Жуан, но с годините човек преоткрива заглавията. Този стил е висш пилотаж, правим всичко възможно и с инструментален и вокален ансамбъл да се включим в тази мода, и в изкуството има мода, и вярвам, че това е близкото звучене до Моцарт, така че има и завръщане към корените. Има басейн на сцената, тенденцията за смяна на пола се отчита в сюжета. Със Знаниецки се работи изключително добре, това е голям комплимент за Пловдив. Полският поглед към режисурата, и идва от немския тип театър, коренно се различава от италианския  и е по-конвертируем в България.“


Режисьорът на „Дон Жуан“ Михал Знаниецки изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението срещу насилието над жените. Според него самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Целта на селекцията в OPERA OPEN е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Музикалният фестивал „Opera open“ изгрява и със заглавието „Тоска“, чиято втора премиера ще бъде на 24-ти август, една класика, която оживява с интересни сценографски решения на сцената на Античния театър, твърди Лучано Ди Мартино.

„Тази опера не случайно е много известна, защото има всичко вътре, което може да се очаква, имаме страхотни артисти. Немската режисьорка Урсула Хорнер, с която сме правили „Трубадур“ и „Хофман“ има много интересен поглед към заглавието. разглежда сюжета на операта като политическа драма, в която намира аналогии с днешното време. Помага ѝ като метафора огромният паднал ангел на сцената на Античния театър, който има основна роля в сценографското решение на Мария Ветероска. Той е визуализация на разлагащите се етични ценности на обществото в историята на операта „Тоска“. Има дори балет в нашата версия, досега не е включван балет в „Тоска“, идеята е да представи „Тоска“ по нов начин.“


Повече за двете заглавия разказват Диан Чобанов, диригент на „Дон Жуан“, и Лучано Ди Мартино, диригент на втората премиера на „Тоска“ и артистичен директор на опера Пловдив. Чуйте!

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Държавна опера – Пловдив


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05