Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на сцената на Античен театър представят в екстериорна обстановка съвременни подходи към класическите произведения. Международни признати артисти, сред които Хосе Кура, Карлос Алмагер, Марчин Брониковски изграждат на сцената познатите сюжети на публиката с нови сценографски решения, смел поглед към музикалното и вокално изпълнение и артистично поведение.
Диригентът на „Дон Жуан“ – Диан Чобанов твърди, че самият той все още в рамките на репетициите се изненадва от режисьорските решения на Знаниецки.
„Провокация, няма да е сравним с друг „Дон Жуан“, който е поставян до момента в България. В музикално отношение има субтилност, микроаналитичност, характерна за Моцарт, това не е първия ми Дон Жуан, но с годините човек преоткрива заглавията. Този стил е висш пилотаж, правим всичко възможно и с инструментален и вокален ансамбъл да се включим в тази мода, и в изкуството има мода, и вярвам, че това е близкото звучене до Моцарт, така че има и завръщане към корените. Има басейн на сцената, тенденцията за смяна на пола се отчита в сюжета. Със Знаниецки се работи изключително добре, това е голям комплимент за Пловдив. Полският поглед към режисурата, и идва от немския тип театър, коренно се различава от италианския и е по-конвертируем в България.“
Режисьорът на „Дон Жуан“ Михал Знаниецки изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението срещу насилието над жените. Според него самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Целта на селекцията в OPERA OPEN е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Музикалният фестивал „Opera open“ изгрява и със заглавието „Тоска“, чиято втора премиера ще бъде на 24-ти август, една класика, която оживява с интересни сценографски решения на сцената на Античния театър, твърди Лучано Ди Мартино.
„Тази опера не случайно е много известна, защото има всичко вътре, което може да се очаква, имаме страхотни артисти. Немската режисьорка Урсула Хорнер, с която сме правили „Трубадур“ и „Хофман“ има много интересен поглед към заглавието. разглежда сюжета на операта като политическа драма, в която намира аналогии с днешното време. Помага ѝ като метафора огромният паднал ангел на сцената на Античния театър, който има основна роля в сценографското решение на Мария Ветероска. Той е визуализация на разлагащите се етични ценности на обществото в историята на операта „Тоска“. Има дори балет в нашата версия, досега не е включван балет в „Тоска“, идеята е да представи „Тоска“ по нов начин.“
Повече за двете заглавия разказват Диан Чобанов, диригент на „Дон Жуан“, и Лучано Ди Мартино, диригент на втората премиера на „Тоска“ и артистичен директор на опера Пловдив. Чуйте!
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg