Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Поглед отвъд сюжета на оперите „Дон Жуан“ и „Тоска“ в Античния театър

Премиера на операта „Тоска“ в Античния театър в Пловдив
Снимка: Александър Богдан Томпсън

Две премиерни заглавия на Държавна опера - Пловдив обединяват идеята за борбата с насилието и каузата на движението „Ме too“. Заглавието „Дон Жуан“ със съвременният поглед на полския режисьор Михаил Знаниецки ще бъде представено на 24-ти юли, а втората премиера на "Тоска", чийто режисьор е Урсула Хорнер ще бъде на 24-ти август. И двете заглавия на сцената на Античен театър представят в екстериорна обстановка съвременни подходи към класическите произведения. Международни признати артисти, сред които Хосе Кура, Карлос Алмагер, Марчин Брониковски изграждат на сцената познатите сюжети на публиката с нови сценографски решения, смел поглед към музикалното и вокално изпълнение и артистично поведение.

Диригентът на „Дон Жуан“ – Диан Чобанов твърди, че самият той все още в рамките на репетициите се изненадва от режисьорските решения на Знаниецки.

„Провокация, няма да е сравним с друг „Дон Жуан“, който е поставян до момента в България. В музикално отношение има субтилност, микроаналитичност, характерна за Моцарт, това не е първия ми Дон Жуан, но с годините човек преоткрива заглавията. Този стил е висш пилотаж, правим всичко възможно и с инструментален и вокален ансамбъл да се включим в тази мода, и в изкуството има мода, и вярвам, че това е близкото звучене до Моцарт, така че има и завръщане към корените. Има басейн на сцената, тенденцията за смяна на пола се отчита в сюжета. Със Знаниецки се работи изключително добре, това е голям комплимент за Пловдив. Полският поглед към режисурата, и идва от немския тип театър, коренно се различава от италианския  и е по-конвертируем в България.“


Режисьорът на „Дон Жуан“ Михал Знаниецки изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението срещу насилието над жените. Според него самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Целта на селекцията в OPERA OPEN е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Музикалният фестивал „Opera open“ изгрява и със заглавието „Тоска“, чиято втора премиера ще бъде на 24-ти август, една класика, която оживява с интересни сценографски решения на сцената на Античния театър, твърди Лучано Ди Мартино.

„Тази опера не случайно е много известна, защото има всичко вътре, което може да се очаква, имаме страхотни артисти. Немската режисьорка Урсула Хорнер, с която сме правили „Трубадур“ и „Хофман“ има много интересен поглед към заглавието. разглежда сюжета на операта като политическа драма, в която намира аналогии с днешното време. Помага ѝ като метафора огромният паднал ангел на сцената на Античния театър, който има основна роля в сценографското решение на Мария Ветероска. Той е визуализация на разлагащите се етични ценности на обществото в историята на операта „Тоска“. Има дори балет в нашата версия, досега не е включван балет в „Тоска“, идеята е да представи „Тоска“ по нов начин.“


Повече за двете заглавия разказват Диан Чобанов, диригент на „Дон Жуан“, и Лучано Ди Мартино, диригент на втората премиера на „Тоска“ и артистичен директор на опера Пловдив. Чуйте!

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Държавна опера – Пловдив
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е, естествено, буржоазно, вражеско явление, което цели да съсипе съветския човек. Титаничната борба срещу..

публикувано на 29.07.21 в 08:05
Филип Филипов, Илина Илиева, Момчил Пандев и Михайл Стефанов квартет

Посолството на Швейцария с концерт, подкрепящ младите музиканти

На 6 юли в Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ с подкрепата на Швейцарското посолство се състоя концерт, обвързан и с честванията по повод 100-годишнината на учебното заведение. „Много съм щастлива, че този концерт ще се състои, защото това е третият път, в който се опитваме да го организираме. Заради ситуацията с Covid ни се наложи да..

публикувано на 27.07.21 в 08:35
Васил Хаджигрудев като сайбър-пънк вожд

Васил Хаджигрудев в „Заедно след полунощ“

Поводът да поканим един от любимите ни контрабасисти от новата българска джаз вълна в последното издание на „Вавилонската фонотека“ (вторнишкото издание на „Заедно след полунощ“) преди едномесечната лятна ваканция, е минитурнето на триото ХАКО в София, Варна и Пловдив тази седмица (28-29-30 юли). ХАКО (България/Сърбия/Испания) е авангардна джаз..

публикувано на 26.07.21 в 17:24

Самобитният талант Патриция Копачинская

„Най-вълнуващият цигулар на нашето време“ е единодушното мнение на публиката след концерт на цигуларката Патриция Копачинская . Наричат я още „музикален екстремист“, заради неповторимото звучене на нейната цигулка и сценичното присъствие, което няма аналог. „Хората са съсредоточени върху съвършенството и глазурата. Те искат да видят една перфектна..

публикувано на 25.07.21 в 07:35

Джузепе ди Стефано като Каварадоси в „Тоска“ на Пучини

На днешния ден, 24 юли преди 100 години е роден Джузепе ди Стефано . Съдбата го бе дарила с неземно красив глас и неустоим сценичен чар, които довеждаха публиката до екстаз… Записът, който може да слушате на 24 юли от 20 часа , е продуциран от EMI през 1953 година – част от златната колекция регистрации на легендарното трио Мария Калас, Джузепе..

публикувано на 24.07.21 в 08:05