Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спонтанното говорене в съвременния танц или каква е бруталната истина на сцената

Зорница Стоянова
Снимка: личен архив

Какви са най-новите тенденции в съвременния танц и пърформанс, какво представлява проекта за „бруталната истина“ или концепцията за спонтанното говорене в танца, как звучи поетиката на тялото и как се овладява властта между публиката и танцьора. Отговорите на всички тези въпроси търсим в „Международния семинар по танцова композиция и импровизация“, заедно с хореографката и танцьорка Зорница Стоянова, която е и организатор на събитието:

„Практиката на бруталната честност дойде от факта, че се замислих, ако аз танцувам и започна да говоря, излизат някакви истини, някакви вътрешни гласове, които не съм си мислила, че ще ги имам, откриваме нови неща за себе си, това до някаква степен е самопсихоанализа чрез танц. Бруталната истина е перформативна импровизационна практика използвайки спонтанен говор в танца. Той изследва идеята за нецензуриране на себе си и разкриване на истините тук и сега. В сегашния ни свят, където „алтернативният факт“ все още е поговорка, а истината за каквото и да е трудно да се намери, тази практика поставя въпроса кое е реално, честно и вярно за индивида. Години наред изкуството на съвременния танц се развива в България и той все повече върви напред, благодарение на талантливите ми колеги.“

Семинарът отправя и две покани към публиката. Ако сте професионален танцьор, можете още днес (23 юли) да се включите в Джем събитието, което ще бъде проведено като част от семинара по танцова композиция, а на 24 юли, публиката ще може да види и отвореното представяне на проектът „Бруталната истина“ в Пространството за съвременен танц и пърформанс „ДНК“, по идея на хореографката Зорница Стоянова.

Повече за събитието, тенденциите и техниките в съвременния танц и пърформанс ще научите в звуковия файл от Зорница Стоянова, многократно награждаваната хореографка, която има повече от 20 години практика в танцова импровизация на международни сцени.

Зорница Стоянова (САЩ /РБ) е награждаван хореограф и импровизатор с по-вече от 20 години практика в танцовата импровизация за сцена. Завършва Bennington College във Вермонт със специалност „Танц и звуков дизайн“. Живее във Филаделфия, Пенсилвания където създава, продуцира и презентира множество спектакли и танцови филми под името „Here Dance“. Основната цел на организацията ѝ е да подпомага развитието на млади хореографи във Филаделфия. Куратор е на „Current: an evening of art and dance“ и „Dance Cinema Projects“, насочени конкретно към обществото на Филаделфия. През 2008 г. участва в професионалната програма за изпълнители „Headlong Performance Institute“. По-късно същата година е поканена да работи с Дебора Хей, където основно изследва техниките за присъствие, позата и жеста. Тя продължава да развива интересите си в сферата на експерименталния танц, абстрактните жестове, импровизацията, контрастните състояния и постигането на по-добра комуникация със зрителя. През 2011 г. в рамките на програмата „Meet the Next Generation“, част от „eXplore Dance Festival“ (Румъния) Зорница Стоянова работи с хореографката Мег Стюарт. Също така учи съвременни индийски танци с Джаячадран Палази и Хема Палани от Център Аттаккалари в Бангалор, Индия.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Неда Спасова: Не съм "скрита лимонка"

Спектакълът "Скрити лимонки" на австралийската Джоана Мъри-Смит е най-новото заглавие в репертоара на Театър " София ". Представлението се играе на открита сцена Театър "Сълза и смях" . Режисьор е Николай Поляков, който поставя текста за първи път на българска сцена. "Скрити лимонки" са шест истории. Обединява ги формално, видимо и..

публикувано на 22.04.24 в 16:35

"Граф Монте Кристо" на театрална сцена

Любимият ни роман "Граф Монте Кристо" от Александър Дюма оживява на сцената на Младежкия театър "Николай Бинев". През 1846 г. светът за първи път има възможност да прочете в цялост един от най-великите романи в историята на литературата. Класиката се поставя за първи път на българската театрална сцена под драматургията на Юрий Дачев и под режисурата..

публикувано на 22.04.24 в 16:17
Момчил Карамитев

Момчил Карамитев за геометричната прогресия любов

Една ефирна приказка създава за слушателите Terra Култура в  разговора с участието на актьора и режисьор Момчил Карамитев и младата композиторка Михаела /Мишел/ Колева. Денят за Момчил започва с един забравен телефон, след което преминава през проблем с автомобила и… Синът на Апостол Карамитев не успява да стигне до студиото. Включва се в ефир..

обновено на 22.04.24 в 14:28

Португалката Маро пристига със своето китарно трио

"Дуендето – казва Лорка – кара кръвта да пламва до болка; изчерпва; отхвърля цялата сладка геометрия, която човек е научил; скъсва с всички стилове… Появяването на дуендето винаги предполага решителна промяна на всички форми. То дава усещане за съвършено непозната свежест, то прилича на новосъздадена роза, на чудо, и предизвиква накрая един почти..

публикувано на 22.04.24 в 14:24

Марина Великова и неземната красота на Антарктика

Красотата и душевността на Антарктика прозират във фотографска изложба, която се открива днес – в Деня на Земята – на Моста на влюбените, НДК. Фотографската изложба на Марина Великова "Ледовете на Антарктика" е част от проекта "Антарктика в нови измерения" и представя по иновативен начин Ледения континент.  58 фотографии представят..

публикувано на 22.04.24 в 13:30