Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Среща със световноизвестния баритон Желко Лучич

7
Желко Лучич в „Тоска“
Снимка: Държавна опера - Стара Загора

„Аз много уважавам българската оперна школа и българските оперни певци. Защото имате едни от най-великите имена на операта от 50-те и 60-те години! Сигурно ще пропусна някого, но мисля за Гена Димитрова, Гяуров, Гюзелев, Райна Кабаиванска, Борис Христов, Анна Томова-Синтова, толкова много са и всички те са прекрасни певци! И дори само заради това трябва човек да дойде тук да засвидетелства уважението си“ – това каза Желко Лучич, който пристигна у нас по покана на Огнян Драганов за летния сезон на Старозагорската опера, за спектакъл на „Тоска“ на Пучини.

Желко Лучич и Цветелена Василева в „Тоска“
Световноизвестният певец прие да разговаря със Снежина Здравкова.
В звуковия файл чуйте какво сподели той.


Пътят към сцената за Лучич започва случайно. Когато бил в основно училище търсели хористи. Попитали в класа „Ти познаваш ли някой гласовит“. Отишъл на проба, професорът го изпитал да види какъв глас е. „Каза, че съм баритон. „Иди ето там“ – ми каза. Идеята ми никога не е била да ставам професионалист, но исках да пея в хор“. После го изпращат при Доротея Спасич, която е преподавателка по оперно пеене. Учи с нея, завършва музикално училище. И идва периодът за работа с Бисерка Цвеич.

През 1993 г. е в състава на операта в Нови Сад и изпълнява партията на Силвио от „Палячи“ на Леонкавало.
„Изобщо не знаех къде съм попаднал. Не виждах нито публиката, нито диригента, само гледах да стигна до края“ – смее се Лучич. Следват бързо дебюти в „Любовен еликсир“, „Лучия ди Ламермур“, „Травиата“, „Фауст“.

Ивайло Михайлов и Желко Лучич в „Тоска“
През 1997 г. печели конкурса „Франсиско Виняс“ в Барселона. От 242 певци той е с първа награда. „Дойдоха импресарии, директори на опери и така започна всичко. Първото предложение беше в Барселона да пея Онегин – 1998 г. Ето така започна“.

После десет години е член на Франкфуртската опера, където се утвърждава като вердиев певец. Започват покани за различни световни театри. Слушателите на програма „Христо Ботев“ може би ще си спомнят няколко директни излъчвания от сезоните на „Еврорадио“ на спектакли с негово участие, като последните са „Отело“ и „Макбет“ на Верди.
Желко Лучич е роден на 24 февруари 1968 г.

Желко Лучич в „Тоска“
Дали ще го чуем отново у нас?
„Не знам със сигурност. Но има проекти. Пак. Поначало трябваше да пея в Стара Загора, в „Бал с маски“, но заради ситуацията с корона вируса промениха идеята и дойдох за „Тоска“. Постановката на „Бал с маски“ си е тук, ние трябва да направим представлението. И аз искам да го направя. Кога ще се случи това, не знам. Ще видим. Много вероятно е следващата година да бъда пак тук. Може би с камерен концерт заедно с моята скъпа колежка госпожа Веселина Кацарова, която е артистичен директор. Та може би един концерт, може би едно представление на „Бал с маски“. Но не смятам да приключа с това! Може би ще дойда също така в София, човек никога не знае“.
В звуковия файл чуйте още от разговора на Желко Лучич със Снежина Здравкова.


Освен интервюто, може да слушате и изпълнения на Желко Лучич на 1 септември от 14 часа в предаването „Музик мания“ по програма „Христо Ботев“

Снимките са предоставени от Държавна опера - Стара Загора


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05