Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Международен ден на белия бастун

Диригентът Стоян Бабеков: Повече работа и самосъзнание

| обновено на 15.10.21 в 09:18
Стоян Бабеков
Снимка: личен архив

Kомпозиторът, оставил следа в българската музикална история, диригент на първия в света професионален хор от хора с нарушено зрение, автор на първия тропар за Васил Левски, Стоян Бабеков гостува на "Нашият ден" и сподели своите мисли в Международния ден на белия бастун:

Хорът на слепите – школа

"Три десетилетия работих като диригент на Представителния хор на Съюза на слепите в България. Когато постъпих като диригент на хора през 1962 г., той вече съществуваше и като основа имаше добри диригенти и вокални педагози. Хорът на слепите се изгради като професионален състав не само от професионални певци. Беше и своего рода и педагогическа школа. Ние си изграждахме певците, за да могат те да се превърнат в професионалисти. По подобие на този хор се създадоха хорове в Аржентина, Азербайджан, Армения, Беларус, Литва и това за нас е едно постижение. "Гинес" също отрази това постижение на българската култура. За съжаление през 1999 г. по технически и финансови причини хорът е закрит като професионален – остават да съществуват някакви единици от него като самодейност. У нас нещата лесно се рушат, трудно се създават..."

Пътят

Маестро Бабеков получава наградата"Аз съм завършил специализираното училище за незрящи, тогава се наричаше Институт за слепи. Той включваше деца и с напълно нарушено зрение и полузрящи. След това бях първият ученик, завършил 8 клас в обикновено училище. Не казвам, че беше много лесно, защото ние нямахме специални цифрово-педагогически уреди. В 9 клас се прехвърлих в Консерваторията, където успявах да бъда на нивото на другите деца."

Какво би променил в живота на незрящите

"Повече работа и самосъзнание. Всеки трябва да отчита това, което може да прави, да не иска само от другите, а да може да дава и да работи." 

Тропар на свети йеродякон Игнатий Левски

"Това е първият тропар, написан за Левски, който за българския народ е наистина светец (Вазов е казал "селяните прости светец го зовяха"). Съжалявам, че Българската православна църква не го е официално канонизирала, но той е канонизиран в съзнанието на целия български народ."

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – личен архив и www.sotiroff.net

Стоян Бабеков завършва БДК (дн. ДМА “Проф. П. Владигеров”) с музикознание при проф. В. Стоянов през 1962 г. Същевременно учи композиция при проф. В. Стоянов и проф. Ал. Райчев, както и хорово дирижиране при Л. Максимов и проф. Г. Димитров. От 1962 г. в продължение на 29 години работи като диригент на първия в света професионален смесен хор от лица с увредено зрение, който, по негова инициатива, от 1986 г. носи името “Академик Петко Стайнов”. През 1991 г. хорът е разформирован. През същата година основава първия частен камерен хор “Алилуя” за изпълнение и звукозапис на източно-православна църковна музика. В дългогодишната си практика като диригент е реализирал повече от 3000 концерта в България, Германия, Колумбия, Унгария, Полша и др., като голяма част от репертоара заема българската музика. Лауреат е на различни хорови конкурси и фестивали. Инициатор е на първия в целия балкански регион конкурс за нови хорови източно-православни църковни песнопения “Нека бъдем по-добри” (1994 г.), вследствие на което се създават над 100 нови песнопения от български автори. Автор е на оркестрова, камерна и хорова музика, сонати и други пиеси за пиано; над 400 хорови, солови, детски и други песни. Сред хоровите му произведения се откроява ритуалната и концертна църковна музика, която е централен жанр в творчеството му още от средата на 60-те години на ХХ век.

Стоян Бабеков е автор на 2 литургии и др., между които “Сборниците за Рождество Христово”, “Богородични тропари” и “Три херувимски за еднороден хор”; автор е на сборника “Източноправославни народни песнопения”. Т.1 (2003). Негови произведения са печелили награди на конкурси в България, Чехия, Полша и Колумбия, издадени са на грамофонни плочи, аудиокасети и CD, записани са за фонда на БНР и БНТ и др., “Дойче веле” и др., отпечатани са в България, Русия, Чехия, Куба и Колумбия.

Той е автор на изследването “Български инструментален концерт” (1962 г.), и популярната брошура “Как да слушаме музика”, на аналитични статии, свързани с песенното творчество на българските композитори, рецензии и др.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36