След кратката лятна пауза на „Кино с думи“ представяме вдъхновяващ разговор като част от рубриката „Без маски в киното“ с един от най-талантливите и увлекателни разказвачи на истории в българското кино! Един творец, който с всеки от филмите си поставя безпощадна, но много точна диагноза на обществото и на времето, в което живеем – режисьорът Стефан Командарев. Носител на редица международни отличия, той е автор на едни от най-успешните български ленти, сред които: „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, който достига до краткия списък за номинация за „Оскар“ за чуждоезичен филм; „Посоки“ – част от конкурсната програма „Особен поглед“ на 70-и юбилеен фестивал в Кан; „В кръг” – със световна премиера на фестивала в Сараево и отличен с голямата награда на фестивала във Висбаден. Това са само част от значимите успехи, които бележат професионалния път на един от най-ярките ни филмови режисьори.
За предизвикателството да снимаш филм по време на пандемия и за предстоящите проекти можете да чуете повече от Стефан Командарев в Епизод 19 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Стефан Командарев се влюбва в киното още когато е студент по медицина. Посещава често лекциите на проф. Андрейков и гледа редица емблематични ленти във филмотечно кино “Одеон”. По време на работата си като лекар в детска психиатрия, му се налага да се научи да работи с монтажен пулт, на който монтира видеоматериал, предназначен за обучение на студенти по медицина. В разучаването на новата машина за монтаж Командарев се “заразява” със страстта си към киното и това е сигурен знак за новия път, по който поема.
“Режисурата е едно безкрайно учене и към всеки следващ филм трябва да се подхожда като към първи. Единственото спасение, което дебне отвсякъде, е желанието за развитие.” – така режисьорът описва потребността си за това да не спира да търси и твори активно. Той твърдо застава зад тезата, че лимитираният бюджет не трябва възпира творческите пориви и желанието за разказване на истории. Важно е и реализирането на една продукция да не бъде излишно разпростирана във времето, защото обстоятелствата и самият човек се променят, а това неминуемо повлиява и на мотивацията за разказването на истории.
В епизода можете да чуете още любопитни размисли на Стефан Командарев за творчеството, системата на финансиране в България и предстоящите му проекти!
И още:
• От медицината до киното – какво пленява Стефан Командарев във филмовата магия;
• Студентството в Нов български университет по кинорежисура и работата в телевизията под ръководството на режисьора Евгени Михайлов;
• Влиянието на фигурата на Рангел Вълчанов и световноизвестни режисьори върху творчеството на Командарев;
• Екранизациите по литературни произведения – първи филмови опити;
• Работата по авторски сценарии, които изследват миналото и последствията му върху днес и сега и настоящето, моментна снимка на действителността, в която живеем;
• Времето за реализация на един филм – лимитирано от наличния бюджет;
• Перспективите пред откриването на нов фонд за финансиране на филмови продукции и дейността на Националния филмов център;
• Работата с определен кръг актьори, които често присъстват във филмите на Командарев – колко е важно партньорството със съмишленици;
• Ролята на кастинга в избора на актьори в създаването на един филм;
• Дефицитът на добри сценарии и причините за това;
• Снимането на сцени в един кадър във филмите “Посоки” и “В кръг”;
• Нереализираните мечти за промяна от свалянето на “Берлинската стена” досега;
• Проблемът с българската здравна система – засегнат в игралните филми на Командарев и в най-новата му документална лента “Живот от живота”.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg