Ученикът човек ли е? Въпросът е напълно безсмислен… докато не се сблъскате с претоварената с излишна информация програма на децата, не поносите препълнената с луксозни учебници раница или не попаднете на родителска среща, в която се говори за учебни предмети, изисквания, правилници, санкции, но не и за човешките същества, заради които уж е цялото това старание.
Прокламираните цели и стратегии в средното образование, представящи ученика като „субект“ и активен участник в собственото си обучение все още не намират голямо потвърждение в практиката. Щастливите случаи на хуманни и добронамерени взаимоотношения, неунизяващи човека, независимо от академичните му постижения, съществуват благодарение на личните убеждения, педагогическия талант и човешките качества на преподавателите и ръководствата в отделни училища и класове.
„Човеколюбиви“ модели на образование и възпитание се прилагат и в някои училища извън системата на държавното образование. Оптимистичното твърдение е, че все повече педагози и просветни деятели стигат до убеждението, че най-важната задача на училището е да възпитава човеци и че това не е материал за изучаване, а модел и начин на организация и общуване във всекидневието.
Друга характеристика на хуманното образование е, че то развива силните страни и качества на личността, а не я принуждава да съсредоточава огромна част от времето и усилията си да се представи добре в области, към които няма влечение и способности. Неестественият модел на преследване на постижения във всички области на познанието е объркал не една съдба, заставяйки младите да отделят най-много сили тъкмо за най-нелюбимите си предмети и в крайна сметка да нямат представа за автентичните си склонности и заложби.
Нели Керемидчиева е майка на дете, което се обучава в Центъра за демократично учене, организаторка на фестивала „(Не)възможното образование“, част от екипа на Общността за демократично образование. Маргарита Петрова е старша начална учителка в основно училище „Васил Априлов“ в Русе. В повече от 30-годишната си практика се е убедила, че не наказанията и порицанието, а разговорите, обсъждането на всекидневни случки заедно с децата ги успокоява и макар и бавно и трудно ги извежда от моделите на агресия, на които са свидетели и жертви. За да може учителят да работи с учениците си по този начин, той самият трябва да се чувства спокоен и подкрепен, а не притиснат от бюрократични изисквания и преследване на високи постижения на всяка цена – това е позицията на директорката на ОУ „В. Априлов“ Гергана Григорова. Чуйте разговора с трите събеседнички в рубриката „Всичко за образованието“.
Мария Аргирова. Тя е млад учен с дълга професионална биография. Мечтае да стане археолог, но се запалва по химията. Д-р Мария Аргирова съвсем наскоро получи наградата "Еврика" за постижения в науката, но преди това е носител на съвместната награда на фондация "Еврика" и Съюза на учените в България за отличната защита на дисертационния си труд...
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система – липсата на лекари и сестри, обезлюдените лекарски кабинети по селата, в училища и детски градини, общественото безпокойство за това кой ще ни лекува в бъдеще? Всички сюжети аргументирахме..
Яна Данаилова е докторант по човешка физиология, магистър по хранене и здравен мениджмънт, сертифициран нутриционист и председател на Сдружението на нутриционистите в България, професионален член на Американската асоциация по хранене ( ANA ). Обучението ѝ в България е допълнено от редица специализации в чуждестранни образователни институции и..
В рубриката на "Нашият ден", в която гостуват зелените новатори на България, говори Стойчо Стоев , директор "Природозащита" към Българско дружество за защита на птиците (БДЗП). Гостът разказва за провежданите от БДЗП курсове за разпознаване на птици : " Важна част от нашата работа и мисия е да запознаем хората с птиците и да ги привлечем..
В края на месец януари бяха връчени наградите "Еврика" за тридесет и пети пореден път. Те се присъждат на млади хора за техните значими постижения в науката, за изобретения с голяма обществена значимост, за постижения в управлението на стопански организации, както и за най-високи резултати в развитието на селскостопански дейности. Носител..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg