Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Симитчиев: Изкуството открива въпроси, а не дава отговори

Неговите произведения са мащабни и изложбената зала е трудно да ги побере

4
Снимка: Национална галерия / Любомир Ковачев

Васил Симитчиев се завръща със своите артистични открития, с резултатите от своя дълъг път в съвременната култура – със селекция от знакови произведения и нови проекти в изложбата на Националната художествена галерия „Квадрат 500“. „След мащабите на Кристо няма друг българин с тази решителност, глобална артистична визия и творчески размах”, казва за Симитчиев изтъкнатият професор Станислав Памукчиев.

Васил Симитчиев е концептуален художник в най-пълния смисъл на думата. Идеите са суровината на неговото изкуство и както сам казва – веднъж осъществени, те губят половината от своята сила. Някои от най-ранните му, но най-издържани експерименти са в тази посока – проектите за водни басейни, осъществени на различни места в края на 70-те. Двата най-големи са направени за Музея на модерното изкуство в Стокхолм и за един от градските паркове в Малмьо. Работата, която му носи световно признание, е именно „Стъкленият кей“ в Малмьо.

Похватите, които използва Васил Симитчиев, са светлината, ефирността и празнотата, което в залите някак засилва липсата на агресивност в посланията му.


„Неговите произведения са мащабни и изложбената зала е трудно да ги побере. Ще видим скици, обекти, документации в цялата галерия. Изложбата съчетава рисунки, скулптора, инсталации, видеа. Разбира се, „Стъкленият кей“ е емблематичната негова творба, която ще видим с видеодокументация в изложбата. Шест квадратни километра кей е покрит със стъкло и след това започва работата по кея с тежкотоварни камиони и стъклото става на прах. Интересното, може би, което е важно, е, че кеят е бил работещ, неговата идея е била за подмяна, за смяна на предназначение. 

Такъв е неговият проект за свързване на Дания с Швеция. Той прави един проект, който трябва да се изпълни от двете страни на провлака, делящ двете страни. Като хорове изпълняват музикално произведение, композирано по сеизмографичните неравности на двете страни. По-късно съвсем реално е изграден мост, който свързва двете страни. В изложбата сме искали да проличи именно тази мащабност на мисленето му. А Швеция наистина му дава възможностите този мащаб да бъде реализиран. Това е богата страна – 60-те – 80-те години, а неговите проекти са много скъпи.“

Васил Симитчиев, „Трансплантация – Стъкленият кей“, 1983
Самият артист Симитчиев намира препятствие във вътрешния диалог със самия себе си. „Изкуството открива въпроси, а не дава отговори", това твърди Васил Симитчиев, за него изключително важни са диалогът и начинът на комуникация, влияние му оказват и международният му опит и дългогодишната му работа в Швеция, където извървява по-голямата част от творческия си път. Въпреки, че отива на Запад за по-добро, сякаш и там открива отправна точка за промяна – днешната естетика в изкуството се нарича етика и морал. 

Експозицията със селекция от знакови произведения и нови проекти на Васил Симитчиев може да бъде разгледана до 23 януари 2022 година в Националната художествена галерия „Квадрат 500“.

Повече за експозицията – чуйте в звуковия файл от разговора на Ангелина Грозева с куратора на проекта Иво Милев.

Снимки: Национална галерия / Любомир Ковачев, списание „Черно и бяло“, Аке Хедстрьом


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25