Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Александра Мирчева:

Пандемията само ускори някои от дълго нерешените проблеми в образованието

На 7 декември ще се проведе събитието “Образование в застой“ – Мониторингов доклад 2021 на Образование 2030, на което ще се представят резултатите от проучването.

Темата коментира в “Нашият ден“ Александра Мирчева, мениджър проекти в сдружението.

“Правим поглед назад през последните 5 години – какъв е напредъкът на системата от първия ни издаден мониторингов доклад през 2016 г. 

Ежегодно проследяваме тези развития по ключови индикатори в четири основни сфери и там правим преглед и на актуалните политики и ефекта от тях."

Образование в застой

"В някои от сферите виждаме стагнация, в други тревожни тенденции, в трети има и напредък, но все пак остават актуални някои наши препоръки и възможности за подобрения.

Образованието не остана незасегнато от пандемията. В доклада може да се види нашето мнение по въпроса, че пандемията само катализира някои от дълго нерешените проблеми в образованието. Сега виждаме на повърхността много по-ясно какво трябваше да свършим преди пандемията."

Равен достъп до образование

"През 2014 г. стойността на преждевременно напусналите образование е 12,9% - доста висока стойност според нас. Тогава в Националната стратегия за учене през целия живот е заложена една не много амбициозна цел от намаляване до 11% през 2020 г.

През 2020 г. не само, че тази цел не е постигната, а едва сме помръднали от стойността през 2014 г. Сега стойността е 12,8% – виждаме подобрение от 0,1%. Това е тревожно, защото равният достъп до качествено образование е един от най-важните проблеми, който трябва да решим в образованието.

Нашите препоръки са в посока на това, че трябва да бъдат адресирани някои социални и здравни финансови въпроси. И ми се струва релевантно да се постави началото на процес на формулиране на интегрирани между секторни политики."


Ключови препоръки в доклада

"За нас е много ключово да погледнем към резултатите на учениците. Знаем, че те се измерват през Националните външни оценявания и матурите, както и през популярното международно сравнително изследване PISA. 

Тези резултати се влошават, особено резултатите от PISA дават повод на един голям обществен дебат и сега можем да констатираме, че 46% от 15-годишните ученици са функционално неграмотни. Не могат да прочетат, осмислят и използват информация от текст. Не притежават базисни знания и умения по природни науки и т.н."

Компетентности

"Нашата основна препоръка е – очакванията към резултатите от обучението да бъдат фокусирани именно към компетентности, защото виждаме, че и външните оценявания, и матурите приоритетно измерват знанията на учениците. Така че и промяна във формата на тези изпити е крайно необходима, ако искаме резултатите на учениците да бъдат насочени и обвързани с реалния живот."

Инвестиции

"Други препоръки са свързани с инвестициите в областта на образованието. Тук можем да отбележим една положителна тенденция – през последните години средствата за образование се увеличават. През 2021 г. те достигнаха най-високата си стойност, като процент от БВП – 4,5%.

В момента виждаме в много програми отчитане на количествени бройки – брой обучени учители, брой проведени обучения, но е много по-важно да виждаме какъв е ефектът, който произвеждат някои от политиките, към които се насочват финансови средства."

Чуйте Александра Мирчева в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Националната Априловска гимназия

"Взаимоучителният метод": Традиция с модерни приложения

На днешния 2 януари се навършват 190 години от тържественото откриване на Първото светско училище в България, основано в Габрово. Това значимо събитие в историята на българското образование е реализирано благодарение на Васил Априлов, като негов съвременен наследник днес е Априловската гимназия. От ръководството на училището обявиха, че ще..

обновено на 02.01.25 в 11:27
Манол Глишев

Фантастиката като прозорец към бъдещето: Размисли на Манол Глишев

Интервюто с Манол Глишев в рубриката "Темите на деня" очертава интересна перспектива върху връзката между личните и обществени преживявания, както и как културата и литературата влияят върху формирането на личността и възгледите. Глишев споделя своите наблюдения за 2024 година, като я описва като противоречива – успешна в личен план, но на  фона на..

публикувано на 02.01.25 в 10:31

Моментът, който всички деца чакат: подаръкът с четири лапички

В днешния епизод ще се потопим в един радостен момент от живота на две деца – братче и сестриче, които за първи път получават дългоочаквания подарък – домашен любимец. Деца, които доскоро дори не са мечтали за подобен дар, защото майка им – педантична чистница, винаги е поставяла хигиената и реда над техните желания. Понякога обаче родителското..

обновено на 02.01.25 в 08:53

Импулсът в мен: Подаръците

Подаръците са символ на любов или приятелско отношение. Френският етнолог Марсел Мос проучва  практиката за размяна на дарове в архаичните общества. Прочутото му "Есе за подаръка" от 1925 година обяснява новогодишната "лудост за подаръци", която ни кара да прекарваме часове в мола. Мос установява, че по отношение на подаръците всеки от нас..

публикувано на 31.12.24 в 15:50

Националната служба за съвети в земеделието: 25 години доверие и подкрепа за фермерите

Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ) отбелязва своята 25-годишнина с равносметка за успехите и предизвикателствата, които я превърнаха в надежден партньор на българските земеделски производители. В специалната рубрика "Темата на деня" доц. д-р Младен Младенов, изпълнителен директор на НССЗ и д-р Димитър Ванев, директор дирекция в..

обновено на 31.12.24 в 11:48