На 7 декември ще се проведе събитието “Образование в застой“ – Мониторингов доклад 2021 на Образование 2030, на което ще се представят резултатите от проучването.
Темата коментира в “Нашият ден“ Александра Мирчева, мениджър проекти в сдружението.
“Правим поглед назад през последните 5 години – какъв е напредъкът на системата от първия ни издаден мониторингов доклад през 2016 г.
Ежегодно проследяваме тези развития по ключови индикатори в четири основни сфери и там правим преглед и на актуалните политики и ефекта от тях."
“Образование в застой“
"В някои от сферите виждаме стагнация, в други тревожни тенденции, в трети има и напредък, но все пак остават актуални някои наши препоръки и възможности за подобрения.
Образованието не остана незасегнато от пандемията. В доклада може да се види нашето мнение по въпроса, че пандемията само катализира някои от дълго нерешените проблеми в образованието. Сега виждаме на повърхността много по-ясно какво трябваше да свършим преди пандемията."
Равен достъп до образование
"През 2014 г. стойността на преждевременно напусналите образование е 12,9% - доста висока стойност според нас. Тогава в Националната стратегия за учене през целия живот е заложена една не много амбициозна цел от намаляване до 11% през 2020 г.
През 2020 г. не само, че тази цел не е постигната, а едва сме помръднали от стойността през 2014 г. Сега стойността е 12,8% – виждаме подобрение от 0,1%. Това е тревожно, защото равният достъп до качествено образование е един от най-важните проблеми, който трябва да решим в образованието.
Нашите препоръки са в посока на това, че трябва да бъдат адресирани някои социални и здравни финансови въпроси. И ми се струва релевантно да се постави началото на процес на формулиране на интегрирани между секторни политики."
Ключови препоръки в доклада
"За нас е много ключово да погледнем към резултатите на учениците. Знаем, че те се измерват през Националните външни оценявания и матурите, както и през популярното международно сравнително изследване PISA.
Тези резултати се влошават, особено резултатите от PISA дават повод на един голям обществен дебат и сега можем да констатираме, че 46% от 15-годишните ученици са функционално неграмотни. Не могат да прочетат, осмислят и използват информация от текст. Не притежават базисни знания и умения по природни науки и т.н."
Компетентности
"Нашата основна препоръка е – очакванията към резултатите от обучението да бъдат фокусирани именно към компетентности, защото виждаме, че и външните оценявания, и матурите приоритетно измерват знанията на учениците. Така че и промяна във формата на тези изпити е крайно необходима, ако искаме резултатите на учениците да бъдат насочени и обвързани с реалния живот."
Инвестиции
"Други препоръки са свързани с инвестициите в областта на образованието. Тук можем да отбележим една положителна тенденция – през последните години средствата за образование се увеличават. През 2021 г. те достигнаха най-високата си стойност, като процент от БВП – 4,5%.
В момента виждаме в много програми отчитане на количествени бройки – брой обучени учители, брой проведени обучения, но е много по-важно да виждаме какъв е ефектът, който произвеждат някои от политиките, към които се насочват финансови средства."
Чуйте Александра Мирчева в звуковия файл.
С директно излъчване от Държавен културен институт Културен център "Двореца" в Балчик продължава българското турне на "Семейно радио" с изнесено студио от градове и села. В търсене на семейния дух и родовата памет в ежедневието и празничните мигове навръх Илинден ви срещаме с: директорката на най-посещавания туристически обект в България и домакин на..
"Битката за бъдещето" коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Илиян Василев, бивш дипломат, създател и водещ на предаването "Алтернативата" Чие бъдеще "Очевидно за бъдещето на децата ни, на внуците ни, а през това бъдеще, битката е за Европа и света. Всеки се бори за своята версия. Моделът, по който бяхме управлявани до този..
16-годишната Росена Добрева от Средно училище "П. Яворов" Стралджа спечели Международния филмов и литературен ученически конкурс "Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена" . Конкурсът се организира от Центъра за еврейско-българско сътрудничество АЛЕФ. За човечността, толерантността и героизма на българите в спасяването на..
България в очите на едно семейство, живеещо в Париж – разговор в "Нашият ден" с Ан-Мишел (14 г.), Дейв-Стивън(11 г.) и тяхната майка Пламена Ерон . Пламена е българка, която заминава за Париж, заради френския език, и остава там, защото създава семейство. Ан-Мишел свири на пиано от 5-годишна, а от миналата година свири на орган в..
Всички, които се занимават професионално или като доброволци с хора в нужда, се натъкват на един неизменен факт – че наред с конкретните материални потребности, почти наравно с тях, а понякога и в по-голяма степен, изпъква необходимостта на човека да бъде познат, признат и обикнат. Забелязала го е и Катя Кутянова , доброволец и организатор на..
"Битката за бъдещето" коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Илиян Василев, бивш дипломат, създател и водещ на предаването "Алтернативата"..
Франсоа Артог нарича книгата си "есе по концептуална история", а основната нишка в него е "режимът на историчност", чиято цел винаги е била (по думите му)..
На 27 септември в Открита сцена "Сълза и смях" е премиерата на спектакъла "Не бях аз" от Владо Даверов . Режисьор на постановката е Лиза Шопова, музиката..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg