Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образователната система на прага на 2022 година

Д-р Росица Врабевска: Важното е какви членове на обществото създаваме

| обновено на 04.01.22 в 15:46
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Какви предизвикателства стоят пред образователната система на прага на 2022 година? Какви бяха проблемите през изминалата и как ще се отразят те в бъдеще?

Темата коментира в “Нашият ден“ д-р Росица Врабевска, управител на частен образователен комплекс, член на Комисията за иновативни училища към МОН.

“Въпросът е какви деца и какви хора излизат от нашата образователна система. Какво правим ние, така че децата, които завършат училище, да бъдат адекватни членове на обществото.

Образователната система е сложна и бавна за реформи. Не може да очакваме нещо да се случи бързо в рамките дори на пет години, защото трябва всяка новост да бъде пробирана и добре обмислена предварително. Да има пилотни програми, в които тя да е включена. Не можем да очакваме нещо да се случи бързо."


Връзка между средно и висше образование

"Един от проблемите в нашето общество е липсата на връзка между средно и висше образование. Това, което правим, е, виждайки нещата, които имат нужда от промяна, да дадем алтернатива. Нужни са повече екипна работа и повече възможности за учебна дейност."

Критерият

"Когато става въпрос за критерий, за оценка, това зависи от много фактори и трябва да бъде обсъдено от доста широк кръг организации, които да имат възможност за обратна връзка относно критериите за оценяване.

В нашето училище поставяме друг акцент на оценяването, така че учениците наистина да бъдат мотивирани, да не учат само за шестица в края на срока."

Изпитните формати

"Личното ми мнение, ако говорим за външното ни оценяване в края на седми клас, е, че за мен това не е най-добрият начин да бъдат оценени учениците и от това да зависи тяхното по-нататъшно развитие. Тестовете са важни, но доколко тяхната тежест трябва да бъде такава, това е друг въпрос. При нас приемът на ученици е базиран на тестове, които ние сме разработили.

Най-важното е да научим децата да мислят, да дефинират проблеми и да търсят решения на различните хипотези, да правят експерименти и най-важното е да работят в екип."

Изследването PISA

"Само 2% от българските ученици покриват най-високото ниво в това изследване. Почти половината от 15-годишните са на ниво на възпроизвеждане на знания."

Чуйте д-р Росица Врабевска в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Антоанета Василева

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..

публикувано на 15.07.25 в 16:15
Проф. Милен Замфиров

Новите технологии в съвременния образователен процес

Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..

публикувано на 15.07.25 в 12:45
Денис Иванов

СофтУни организира уебинар на тема "AI за архитекти"

Как изкуственият интелект подпомага работата на архитекта, научаваме във "Време за наука" от Денис Иванов . Утре от 19 ч. на сайта на СофтУни ще се проведе безплатен онлайн уебинар на тема "AI за архитекти – оптимизиране на проектирането и скъсяване на сроковете". По думите на Иванов изкуственият интелект трудно ще навлезе в административното..

публикувано на 15.07.25 в 11:38

Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж: Призвание, дълг и успехи

Тюркян Али е директор на Българското неделно училище "Васил Левски" в Кеймбридж, Великобритания и сред съоснователите на инициативата "Малката България". В "Нашият ден" разговаряме с нея за ролята на българските неделни училища в чужбина за съхранението на българското самосъзнание сред децата ни в чужбина и за обучението по български език зад..

публикувано на 15.07.25 в 11:30
Нина Цанева и Йорданка Фандъкова

Йорданка Фандъкова: Най-важната промяна в образованието е цялостната

Кои са външнополитическите приоритети на страната ни след последната стъпка на евроинтеграция – влизането ни в еврозоната и как върви напредъкът ни в интеграцията с ОИСР; каква в промяната в образователната система, която иска да реализира сегашното мнозинство и кои са резултатите, които трябва да бъдат постигнати с нея?  На тези въпроси в "Нашият..

публикувано на 15.07.25 в 10:50