Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

4
Снимка: sofiaphilharmonic.com

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева.

Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в родния си град. След това Мариана Пенчева кандидатства в Музикалната академия в София, но не е приета. Интуицията ѝ обаче я отвежда на прослушване пред оперната певица и реномирана педагожка проф. Мати Пинкас. Категорична, че Мариана има данни, тя я изпраща на уроци при своя ученичка, голямото мецосопрано Бойка Косева. Благодарение на осем месеца всеотдайна съвместна работа, Мариана става една от двете студентки мецосопрани, които постъпват в Музикалната академия на следващата година. По-късно специализира в Академия „Борис Христов” в Рим, където работи с Александрина Милчева. Като студентка в трети курс дебютира на професионална оперна сцена в Плевен в ролята на Улрика в „Бал с маски“ от Верди.


Когато говори за първите стъпки от своя професионален път, Мариана Пенчева често споменава случайността и неведнъж казва, че е получавала шансове от съдбата и, цитирам, се е „хвърляла в дълбокото“. В края на трети курс от своето обучение, през 1989 година, насърчена от своята преподавателка Мати Пинкас, Мариана се явява на престижния международен конкурс „Виоти“ във Верчели, Италия и печели втора награда без присъдена първа. На следващата година е финалист на международния певчески конкурс в Тулуза, Франция.

В резултат на тези успехи италианското посолство в България я кани да кандидатства за стипендия за обучение, отпускана от Министерството на външните работи на Италия, която тя съвсем заслужено печели. Така през 1991 в последната, пета година от своето обучение в Музикалната академия, Мариана получава така дългоочакваната възможност да замине за Италия. Стипендиантите трябва да удостоверят, че са записани в държавна институция и без да се замисля певицата се отправя към Миланската консерватория – все пак в Милано е заветната Ла Скала, за която винаги е мечтала! От там обаче получава отказ да бъде допусната, тъй като учебната година вече е била започнала.


Съдбата я отвежда във Верона – проф. Мати Пинкас я свързва с директора на консерваторията там, който приема присърце задачата да помогне на Мариана и на своя отговорност я записва като специализант. Едва двайсетина дни след пристигането си в града на Ромео и Жулиета Мариана се явява на конкурса „Cascina lirica“ в Кашина, където печели първо място измежду 120 кандидати и получава предложение от импресарска агенция. Приятелка успява да ѝ уреди прослушване в Миланската Скала пред един от диригентите, който я харесва и решава да я представи и на Рикардо Мути. След поредица от успешни прослушвания, Мариана получава предложение за ролята на Великата весталка в операта „Весталката“ на Спонтини. Така през 1993 дебютира на сцената на Миланската Скала в тази роля, под палката на Рикардо Мути. Под неговото ръководство следват участия във Вердиевите опери „Риголето“, „Набуко“, „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“, както и „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах, и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

Повече за първата среща с маестро Мути и впечатленията на Мариана Пенчева от работата с него ще научите от самата нея.

В предаването ще имате възможността да чуете първата оперна творба на Джузепе Верди „Оберто, граф ди Сан Бонифачо“, по либрето на Темистокле Солера, либретист и на други шедьоври от творчеството на композитора като „Набуко”, „Ломбардци”, „Жана Д`Арк” и „Атила”. Записът е от спектакъл, част от продукциите за Вердиевия фестивал през 2007 година, на сцената на малкия оперен театър в родното място на композитора – Бусето. Мариана Пенчева е Куница, Франческа Сассу – Леонора, Фабио Сартори - Рикардо, Джовани Батиста Пароди - Оберто, Джорджa Бертани - Имелда. Солистите, оркестъра и хора на Театро Реджо ди Парма дирижира Антонело Алеманди. За този спектакъл, критикът Марк Пулинджър пише за независимото британско месечно списание за класическа музика International Record Review: „Куница на Пенчева е изпълнена с класа: тя има богат, плътен мецосопранов глас и усещане за Вердиево легато... Антонело Алеманди балансира добре гласовете и оркестъра в миниатюрната зала“.


Ще прозвучат още и фрагменти от опери на Сен-Санс, Верди, Доницети, Пачини, Белини, Масне, както и песни на Франческо Паоло Тости, Оторино Респиги и Джузепе Верди.

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Монте Мюзик, БГНЕС, sofiaphilharmonic.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45