Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Различните светове на поколенията и еволюцията на взаимоотношенията им

„Защото аз така казвам!“ – непосилно е да преброим колко пъти всеки от нас е чувал тези думи и колко от тези пъти човекът, който ги изрича, е в ролята на родител, а защо не и на по-възрастен роднина, приятел, може би дори и колега. Да не говорим за случаите, в които самите ние сме ги изричали. „Защото аз така казвам!“ е: краят на вечен спор или развръзката на нова кавга; опит на един авторитет да се наложи над бъдещ такъв или начин да помолиш другия да ти се довери и да се вслуша в думите ти – думи, които би трябвало да казват всичко, а всъщност не говорят за нищо друго освен за безсилие, породено от любов.

В световете на различните поколения често е така, и не защото аз го казвам, а защото детето си остава дете за своите родители, ако ще и на 100 да е. Защото тези преди нас са изживеели, видели и чули повече и това не подлежи на обсъждане. Защото еволюцията във взаимоотношенията ни е трудна, неизбежна и наситена с всичко и по много. А може би по-скоро е желана, отколкото да я има. Обаче пък си заслужава да бъде разгледана по-обстойно, макар и с думи в ефира.

В „Какво се случва“ с психолозите Мариела Михайлова-Стефанова и Людмил Стефанов, основатели на Психологически център „Аз и Ние“, и с Неви Боджукова, семеен консултант и автор на книгата „Страх от обичане“, се опитваме да разнищим невъзможните възможни взаимоотношения между поколенията. Най-вече в едно семейство. Тема стара като света.

Оказва се, че преди да си дадем отговор на въпроса дали обръщаме достатъчно внимание на тези отношения, трябва да осъзнаем каква е нашата мяра за достатъчност. И от каква по-дълбока инстанция даваме това внимание и на кого.

Децата са огледало на своите родители и следват и се водят от модела, с който са израснали. Като до съответния модел се прибягва най-често в критични ситуации. И колкото и да не одобрява поведението и отношението на родителите си, толкова повече прилича на тях.

В едно семейство, казват психолозите, не е хубаво да ти бъде прекалено удобно, защото по този начин се пренасищаш с любов и губиш градивния елемент.

Ако ще ни е удобно и уютно, то това трябва да е в личните ни отношения, където всичко е въпрос на взаимност. В семейството – трябва да си даваме сметка, че сблъсъкът преди всичко ни изгражда и превръща в хората, които дори не подозираме, че искаме да бъдем. А уважението е и за малки, и за големи. Това важи за всеки тип взаимоотношения, защото това как се държим с членовете на семейството си, отговаря на това как ще се държим и с хората извън него.

Обикновено съдим другите за нещата, които възприемаме като наши собствени недостатъци. Затова и ако един родител не харесва нещо в своето дете и го критикува прекалено за това, най-доброто решение на проблема е да го открие и промени първо в самия себе си.

А най-важният урок, който човек може да получи от всеки тип взаимоотношения, е да обича без страх.

Повече за различните светове на поколенията и взаимоотношенията между тях чуйте в звуковите файлове.


Снимки – Психологически център „Аз и Ние“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00
Проф. Джън Дзин

Проф. Джън Дзин представя артпроекта "Пастир на светлината"

С проф. Джън Дзин от Китайската художествена академия разговаряме в "Terra Култура" за артпроекта "Пастир на светлината" и България като първа локация на Expeditionary Light Project.  В ефир превежда Преслава Павлова. Проф. Джън съчетава технологии и изкуство, за да създава мултисензорни преживявани. Творчеството му е социално ориентирано,..

публикувано на 24.02.25 в 11:44