Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спас Иванов: Facebook се превърна във всеядна платформа

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Свършва ли ерата на Фейсбук и само дрънкане на оръжия ли са изявленията на „Мета“, че ще спре приложенията си за Европа.

Коментар на Спас Иванов, експерт по киберсигурност, направен в предаването "Мрежата" по програма "Христо Ботев":

"Между Европа и Съединените щати действат две съвсем различни регулаторни рамки от гледна точка на защита на поверителността на потребителите – в Европа тя се нарича GDPR, в САЩ такова законодателство под едно наименование няма. По-скоро там е серия от закони. Те са доста по-либерални по отношение на това какво се допуска компаниите да знаят за потребителите си. 

По тази причина Европейският съюз и в частност Европейската комисия, преди години изготви нещо, което се нарича Privacy shield. То казваше: Ако искате американски компании да упражняват дейност на територията на Съюза, ако искате да имате вземане-даване с европейските потребители, то трябва като минимум да се придържат към мерките заложени в този Privacy shield – "Защита за сигурност". 

 Вътре бяха заложени някои от основните принципи на GDPR. Като например съгласие на потребителите, уведомяване на потребителите какви данни се обработват, за какъв период, дали се разпространяват в трети страни без тяхно разрешение и куп други дребни неща, които интересуват всички. 

Това беше в основата на съгласието, което беше постигнато. Режимът, под който беше направен този Privacy shield, налагаше американските компании доброволно да изпълняват тези мерки, и нямаше нищо от другата страна, което да ги задължава. Като цяло ЕС осъзна, че тази мярка не работи, респективно поиска предоговаряне. 

Това предоговаряне този път ще включва някакви задължения и съответните санкции за тези американски компании, които ги нарушават. Знаете колко е чувствителна е Америка на тема санкции, за това как се третират нейните пари. Включително се стигна до скандали, когато ЕС се опита да наложи данъци върху големите четири – Google, Amazon, Facebook и Apple – за парите, които те придобиват в ЕС и не плащат данъци върху тях. 

Това предизвика първия конфликт. Истината е, че тук по-скоро говорим за "дрънкане на оръжия" между Марк Зукърбърг и ЕК, отколкото за някаква реална заплаха апликациите да спрат, тъй като ЕС е вторият по важност пазар за т.нар. "Meta" – холдингът, който притежава Facebook. 

Ако Facebook загуби втория по големина пазар, този спад от 25%, който имаха само преди седмица, ще им се стори като детска игра.“

Блъфира ли Зукърбърг

„Тества се решителността. Досега Европа показа, че когато става въпрос за технологични промени и законодателство, за наше общо съжаление, това законодателство се пише от бюрократи. А това винаги е фатално. 

 Обикновено е много закъсняло и леко встрани от тенденциите, за които е написан. За съжаление това са реалностите и трябва да ги приемем. Европа е доста бюрократична в това отношение, но от друга страна е може би единственото място, останало в света, с много малки изключения, където им пука за свободите и правата на техните граждани. 

За добро или лошо тези неща вървят ръка за ръка. Истината е, че Марк Зукърбърг не може да си позволи, ако не изнася данните на европейските граждани в САЩ, да ги таргетира и профилира по правилния начин, тъй като там той би могъл да ги продава на рекламодателите по начин, по който на него му е угодно, и съответно да печели пари. 

Ако останат на европейска територия, няма да е съвсем така, тъй като и самите рекламодатели, които ще заявяват достъп до тези данни, ще трябва да отговарят на редица европейски регламенти."

Финансовият срив

„Нека да погледнем малко по-отдалече. Сривът започна с това, че Facebook и компанията-майка Meta публикуваха данните за финансовите си операции за изминалата година, които бяха доста под очакванията на инвеститорите, респективно започна едно паническо продаване на акции. Това доведе до най-голямата загуба за един ден, който компания въобще е регистрирала в борсовата търговия. Бяха изтрили от портфолиото на Facebook, т.е. от стойността, близо 250 млрд. Причините за това са няколко. Първо – затова, че Facebook инвестира огромно количество от оперативната си печалба - близо 10 млрд. долара - в т.нар. "метавселена", т.е. виртуалната реалност, за която си говорихме с Вас предния път. Второто нещо, което намали значително приходите на Facebook - с около още 10 млрд. -, това са рестрикциите на Apple в последната версия на iOS, които дават пълен контрол на потребителите кога и какво да разрешат в апликациите на трети страни, каквито са Facebook и ИНСТАГРАМ, УОТСАПП, да следят за тяхното поведение. Това води след себе си верига от реакции. 

Това означава, че Facebook ще има по-малка представа за навиците на потребителите, тъй като това, че имате инсталирано приложение на телефона, но не сте го отворили, до момента даваше право на Facebook, и все още дава право на Facebook в АНДРОИД, нищо, че не е отворено, нищо, че не правите нищо във Facebook, то да следи всички ваши активности в телефона. Т.е. кога ползвате навигация, къде отивате, къде се намирате точно в момента, кои други приложения ползвате, какви платформи за пазаруване ползвате, как най-често плащате, по кое време пазарувате, кога сте най-склонни към покупка и т.н. Във всички големи производители, начело с Google, ако трябва да сме точни, но понеже не е предмет на днешното обсъждане, затова го оставям малко настрани, те са най-лошите от лошите, ако можем да го кажем така - събират най-много данни за вас, въпреки че не ги ползват по толкова пошъл начин като Facebook. При Google става въпрос за обикновено таргетиране само и единствено на реклами, докато при Facebook става въпрос за това, че вашите потребителски предпочитания, вашите политически предпочитания, вашите сексуални предпочитания – всичко е за продан, абсолютно всичко е за продан. Който каквото пожелае - това получава. Това при Google е малко по-различно – ориентирано е монетарно, по-скоро към потреблението."

Проблеми с други американски платформи сайтове

„По-скоро не, тъй като и Amazon, и Google, и Microsoft вече декларираха желанието си да работят с ЕС. Те платиха няколко глоби, различни по вид и брой. Някои от тях достигнаха до 5 млрд. на година. Нека не забравяме, че европейският единен пазар е най-големият пазар в света, превъзхожда дори американския по оборот и по общо богатство. Така че никой няма да го захвърли просто зад гърба си заради някаква регулация. Microsoft дори се съгласи да плаща данъци в ЕС – нещо нечувано до момента. Ще подлага печалбата си на 15% данък. Същото желание са декларирали и Amazon, и Apple. Като цяло Facebook бяха единствените, които се стараеха всичко да отива в посока САЩ, което пък не се хареса на европейските законодатели, и се започна това "дрънкане на оръжия". Истината е, че ще се срещнат някъде по средата, по всяка вероятност ще направят компромисен вариант. Някои от данните няма да ходят до САЩ, или пък ще ходят при много, много специфични условия. Така че мисля, че Facebook ще продължи да оперира без прекъсване, но с цената на някакви компромиси от двете страни. Както винаги е било и до момента.“

Пренасищане на пазарите

„Много са факторите. Като започнем с това, което направи Apple - забрани да следи потребителите на iOS, което са всъщност близо 80% от потребителите в Щатите, тъй като платформата на Apple е изключително популярна в САЩ. Те на практика направиха таргетирането на рекламите много по-неефективно, което пък доведе до отлив на рекламодатели от Facebook и пренасочването им към други дигитални платформи, например Google. Които Google, не зная дали знаете, но плащат 10 млрд. на година на Apple, за да бъде търсачка по подразбиране в тяхната платформа. Колко трябва да печелиш обратно, за да си позволиш да плащаш 10 млрд. за нещо имагинерно – просто да си търсачка по подразбиране. Това не значи, че не могат да те сменят, те могат, но само и само да бъде предефинирана, нещата се получават по този начин. Другото нещо, което трябва да се отбележи е изключителната популярност на TikTok, която отнася потребители от Facebook. В крайна сметка това е най-бързо растящата социална мрежа в последните няколко години. Тя няма откъде да вземе нови потребители, освен ако не ги открадне от друга платформа. Всъщност Tik Tok и Facebook се борят за вниманието на една и съща група хора. Засега TikTok печели, в последните няколко месеца печели. И като добавим това, че непрекъснато спада броят на активните юзъри на Facebook в последните няколко години. Те за пръв път от 15 години откакто съществуват, тази компания спря да расте като потребители. Напротив - загубила е повече отколкото е спечелила в последната една година, което шашна инвеститорите. Въпреки че е много трудно да се каже "шашна", защото потребители под някаква форма на сайтовете и платформите на Facebook са над 4,5 млрд. Така че загубата на няколко милиона не е толкова фатална. При всички положения е сигнал.“

Защо за младите хора фейсбук не е интересен

„Чисто емоционално е. Facebook беше създадена с идеята да свързва хората и да ги направи по-сговорчиви. Това беше една благородна идея, която поне беше прокламирана като такава преди години, когато се създаде. Впоследствие Facebook се превърна в една всеядна платформа, която искаше да обхване всички възрасти, всички политически, музикални, сексуални, географски, и всякакви други предпочитания, да бъде едното място, където целия свят общува, да чете новини и т.н. Започна да преобладава съдържанието на политическа тема, фалшиви новини, ежедневието, което ни заобикаля, което не е никак красиво на моменти. Младите съответно избягаха от него, тъй като те имат съвсем друга представа за реалността. И затова платформи като Instagram, където в общи линии се снимат само някакви красиви неща, и платформи като TikTok, която е предимно насочена към lifestyle, "начин на живот", ако можем да го кажем така. Т.е. към някакъв по-интересен, по-младежки начин на представяне на света. Младите се отдръпнаха от Facebook, тъй като тя остана малко по-консервативна, с множество политически новини, залята от собствените си проблеми, фалшивите новини, невярното съдържание.“

Чуйте целия разговор със Спас Иванов в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Международната кампания "Повече радост" подобрява раждаемостта

Акушер-гинекологът и специалист по репродуктивна медицина д-р Явор Владимиров е посланикът на България в международната кампания "Повече радост"   (More Joy), организирана от  Световната федерация на асоциациите, занимаващи се с фертилитет – IFFS (International Federation Fertility Societies). Инициативата включва повече от 50 000..

публикувано на 27.11.24 в 11:39

Природни и хуманитарни науки: Конференция за общото в различното

На 30 ноември Нов български университет ще бъде домакин на уникален научен форум, който ще разгледа отношенията между природните и хуманитарните науки. Това е третото издание на мултидисциплинарната конференция "Природни и хуманитарни науки: връзки и зависимости". Събитието ще бъде посветено и на 170-ата годишнина от рождението на Анри Поанкаре –..

публикувано на 27.11.24 в 11:24

Бъдещето на българското вино: Национална конференция за послания и развитие

"Да създаваш вино означава да разказваш история" – това е основното послание, което се откроява от думите на Екатерина Христова, член на Управителния съвет на Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП). В ефира на предаването "Нашият ден" тя говори за ролята на България като винена страна и потенциала ѝ да изгради устойчив и силен..

обновено на 27.11.24 в 10:55

"Чистота или смърт" – откровен киноразказ за зависимостите

Да пребориш дадена зависимост означава да разчупиш оковите на собственото си минало. Да изчистиш ума и с тялото си е дълъг процес на бунт срещу хаоса и борба за живот. Документалният филм "Чистота или смърт" събира историите на хора, зависими от наркотици, алкохол и хазарт, в цел да даде нова перспектива за разбиране на зависимостите и..

публикувано на 27.11.24 в 09:54

От професионализъм до безсилие: Когато дори добрите полицаи не могат да помогнат

В рамките на рубриката "Епизоди от живота", редакторът Светла Тодорова сподели интересен, но и поучителен момент от своя живот – епизод, в който става жертва на джебчийство и преминава през процедурите на полицията. След кражбата на портфейла ѝ, Светла реагира незабавно, като се обажда на телефон 112. Само пет минути по-късно на мястото пристигат..

обновено на 27.11.24 в 09:37