Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката на Моцарт от 1785 г. в новия компактдиск на Лейф Уве Андснес и KO „Малер“

Снимка: mozart-momentum.com

Лейф Уве Андснес и камерният оркестър „Малер“ продължават своето сътрудничество с компактдиска Mozart Momentum – 1785. В него представят произведения, които Моцарт пише през тази година от живота си. Това е първият от два компактдиска, като вторият ще бъде посветен на следващата година – 1786.

Албумите са част от по-голям проект на Андснес и камерния оркестър „Малер“, посветен на музиката на Моцарт, който обхваща концертни турнета, фестивали и образователна програма, като инициативата е започнала още през 2019 година. Особено интересно е включването в проекта на игра, наречена „Разопаковане на Моцарт“, чрез която участниците могат интерактивно да станат част от ансамбъла и да съпреживеят груповото създаване на музика чрез взаимодействие с кутии, които изпълняват отделни партии от концерти на Моцарт. Играта е насочена както към ученици, така и към зрялата публика, тъй като инсталацията е разположена и във фоайетата на концертни зали.

Годините 1785 и 1786 са едни от най-плодотворните в живота на Моцарт не само откъм брой създадени произведения, но и откъм развитие на композиционния му стил. Ето какво казва Лейф Уве Андснес пред списание „Грамофон“ за музиката на Моцарт от този период: „В тези концерти се извършва такова развитие, че човек би си помислил, че на композитора са му били необходими 15 или 20 години. Но на Моцарт са му трябвали само 3. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но въпреки това в Концерт № 20 той прави нещо абсолютно революционно. Разделя пианото и оркестъра много повече и когато солистът влиза за първи път, то е със съвсем различна музика от тази, която ансамбълът е представил в експозицията“.


Рядко изпълняван концерт на Моцарт от този период е № 22, като Андснес споделя следното за него: „Една от възможните причини, поради които този концерт се изпълнява по-рядко, е може би неговата трудност. Когато става дума за клавирна техника, той е две нива по-сложен от другите особено ако искаш да направиш добре финала, където има пасажи в октави и в двете ръце – този стил на композиране много напомня на Лист. В същото време произведението заема толкова централно и важно място в творчеството на Моцарт. Това е най-дългият и най-грандиозният от всички концерти. Този менует, вмъкнат в последната част, удължава произведението особено много. И се чудя дали не е препратка към първия шедьовър на Моцарт в този жанр – концерт № 9, който също е в ми бемол мажор и където отново се случва същото. Това са единствените два концерта, в които Моцарт осъществява нещо подобно. Това е толкова оперен момент; човек може да си го представи като един от онези малки ансамбли по време на операта „Дон Жуан“.

По време на предаването „Музик мания“ тази сряда (23 март от 14 часа) ще имате шанс да чуете интерпретациите на Лейф Уве Андснес и камерния оркестър „Малер“ в тези и други произведения, създадени през 1785 година.

Снимки: mozart-momentum.com

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Лоенгрин" в постановка от Виена

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..

публикувано на 13.07.24 в 08:10

Danai – новият глас на българската музикална сцена

Емилия Тончева, актрисата, завършила Академията по драма в Пекин, излезе с албум от три песни под псевдонима Danai. Това е нейният дебют на българската музикална сцена. Емилия комбинира жанрове и изразни средства във всичко, с което се захване – актьорско майсторство, танц, музика. Неслучайно, когато погледнем към това, което днес някак..

публикувано на 12.07.24 в 09:34

Джейкъб Колиър пее с "Мистерията на българските гласове" в София

Джейкъб Колиър, импровизаторът, който на 29 тодини вече с пълно право може да се нарече легенда в джаза ще пее в София на 11 юли. Концертът ще се състои в Зала 1 на НДК,а заедно с певеца, текстописец, преподавател и продуцент, който при това умее да свири на над 10 музикални инструмента, ще излязат "Мистерията на българските гласове", композиторът..

публикувано на 11.07.24 в 16:40

"Аксепт", "Мистър Биг" и "Дийп Пърпъл" с букет хитове и нови албуми хедлайн в афиша на "Мидалидаре"

Хоп – ето ни вече на терен в Долината на виното, с. Могилово, община Чирпан, нямаме търпение да рокясаме. Четвъртото издание на Midalidare Rock In The Wine Valley ще се проведе от 12 юли (петък) до 14 юли (неделя). Гаранция за погото и доброто настроение за подобно събитие на открито е не само лятото и бирата, пардон – виното, а преди всичко афишът...

публикувано на 08.07.24 в 16:20

В Брюксел аплодират оперни звезди от Полша и Италия в новата постановка на "Турандот"

Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..

публикувано на 07.07.24 в 08:05