Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

120 години от рождението на Уилям Уолтън

Снимка: npg.org.uk

На 29 март 2022 г. се навършват 120 години от рождението на един от ярките представители не само на английската, но и на европейската музика на отминалия XX век. Това е английският композитор и диригент Уилям Уолтън (29 март 1902 - 8 март 1983).

Роден в семейство на музиканти, подобно и на други свои именити предшественици и съвременници, Уолтън започва да се занимава с музика от ранна детска възраст. Изучава пиано и цигулка, но основното му обучение в музиката се осъществява като певец в хора на баща му – учител по музика и органист, а сериозните му композиционни опити започват, когато е на 16 годишна възраст.

Своите наблюдения за тези ранни години във формирането на житейския и творчески мироглед на Уилям Уолтън споделя Стефания Янкова: водач на виоловата група в Симфоничния оркестър на Националното радио, преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и докторант в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София.


Интересът към синтеза между изкуствата, който представителите на фамилия Ситуел инспирират у Уилям Уолтън намира отражение не само в музикално-сценичните му опуси, каквито са оперните му творби, но и в придобиващата все по-голяма популярност по онова време музика за радиодраматизации и особено филмова музика. И макар че творчеството на Уолтън не е голямо по обем, той създава забележителни композиции в почти всички познати класически жанрове. Започнал своя път в композиторското поприще под влиянието на Нововиенската школа, скоро Уолтън формира музикалния си език като съчетание между късноромантичната стилистика и неокласицизма на XX век. Това е изразено особено ясно в инструменталните му концерти и най-вече в трите му концерта за струнни инструменти: за виола, цигулка и виолончело, написани съответно през 1929, 1938 и 1956 г.

За историята на създаване на концерта за виола, неговата музика, както и за паралелите между него и възникналия десетилетие по-късно концерт за цигулка Стефания Янкова споделя:

Стефания ЯнковаВъпреки че пише в различни музикални жанрове, стилът на Уилям Уолтън се отличава с мащабност на музикалната мисъл и изразност, както във връзка с изпълнителските състави, така и по отношение големината и структурата на формата. И това негово предпочитание се откроява не само в инструменталните концерти и кантатно-ораториалните опуси, но и в чисто симфоничния жанр и камерната музика.

В изданието на предаването „Студио Музика” на 29 март, вторник, от 19.30 часа, посветено на музиката и личността на Уилям Уолтън, наред с разговора със Стефания Янкова, слушателите имат възможност да чуят и избрани фрагменти от най-известните творби на английския майстор в сферата на вокалната, инструменталната (симфонична и камерна), филмовата и кантатно-ораториалната музика, както и любопитни факти от историята на създаване на конкретните творби.

Снимки: Wikimedia, npg.org.uk, архив на Стефания Янкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52
Владимир Кираджиев

Радиосимфониците изпращат 2024 година с музика на Гершуин

На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..

публикувано на 17.12.24 в 11:50