Грийнуошингът e маркетингова техника, създаваща илюзия за екологична отговорност. Просто казано "да се направим на зелени и отговорни, без реално да сме такива, за да станем по-симпатични на потребителите". Ако се огледате, ще видите как рекламните послания за "бързо, мощно, гига и мега" се замениха от "зелено, еко, устойчиво, био".
Простото пребоядисване на лого от произволен цвят в зелено и твърденията, че даден продукт е произведен от устойчиви материали или с щадящи методи, са сред най-използваните и относително безобидни похвати.
Започнахме да приемаме подобни послания равнодушно и със същото съмнение, с което се отнасяме към етикета на козметика, който твърди, че продуктът съдържа коприна или злато. И тук е част от проблема, защото пребоядисаният хищник не спира да бъде хищник, а и по този начин се замъгляват и омаловажават усилията на организациите, които правят реални стъпки за намаляване на вредните производства и създаването на устойчиви решения.
Има редица практики, които приличат на безобидно лъготене или преувеличаване на фона например на големия дизелов скандал от 2015, когато немски производител на автомобили съзнателно заблуждаваше за размера на емисиите.
"Инфлацията, намаляващите ни доходи и обедняването определено насочват вниманието към по-болезнени теми от това да се интересуваме дали производителят на даден продукт реално спазва заявените си зелени ангажименти, казва Михаела Александрова от екипа на "Климатека". Все пак не бива да оставаме равнодушни, особено в ситуация, в която зависимостта от изкопаеми енергийни източници се представя като безалтернативна."
Пък и ако като хора и потребители просто заменим една консумация с друга едва ли ще се придвижим твърде много напред.
Шеметно се завъртя обществено-политическия живот у нас през последните две-три седмици. И на какво ли не се нагледахме... Безсрамно подправяне на бюлетини, разменени просташки обиди и квалификации между политици... Разбира се, нагледахме се и на добре организирани протести, наречени спонтанни. Протестиращите носеха плакати на партията -организаторка,..
"Образованието по екология и биоразнообразие е ключово, за да може човек не само да се научи да познава по-добре света около себе си, но и да го цени и да го пази", казва Александър Маринов-Санчо. Той е преводач по професия, но еколог и орнитолог по душа и сега споделя своя опит като доброволец в лагера в националния парк "Шумава" в Република Чехия...
"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте опитали..
Както неведнъж сме установявали в разговорите си за езика, намесата на политиката в теми, по които думата би трябвало да има единствено науката, винаги има злощастни последствия не само за научната истина, но и за отношенията между хората и държавите, за културата и духовния климат изобщо. Историята на двете славянски азбуки – глаголицата и..
"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес..
"Какво отлагате на ежедневна база?", пита психотерапевтът Алис Русева и съветва това да бъде първият въпрос към себе си при симптоми на тревожност, които..
На 14 декември "Колегиум музикум Берлин" под диригентството на дългогодишния си ръководител Донка Митева ще се представи за първи път в почти пълен състав..
Гергина Иванова Дворецка e журналистка и поетеса, родена в София. Завършва Софийската гимназия с преподаване на френски език и българска филология в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg