“Това е четвърта поредна година, в която се отбелязва този Световен ден на операта. Неговата тема сега е “Да разопаковаме операта“, което означава да я извадим от кутията на оперната сцена, да разтворим панделките и прекрасната луксозна опаковка и да я покажем такава, каквато тя е отвътре. Това е нещо, което правим не само по повод този ден, но и всеки ден, защото всеки ден е световен ден за нашето изкуство. То е международно, свързано е с всички онези послания, които публиката трябва да получи, не само да бъде мимолетно приобщавана, а да бъде наистина с едно съзнание, че оперното изкуство носи красота, че ценността на операта е едно трайно вгнездяване в душите и очите на оперния зрител“.
Това каза в интервю за БНР акад. Пламен Карталов, директор на Софийската опера и балет.
“Продължавам да твърде, че операта не е придобивка само за най-богатите и за тези, които могат да плащат по целия свят най-скъпи билети, да пътуват там, където ги привлича едни композитор, както е Вагнер. Той има много почитатели, които се организират в едни общества, които не пропускат оперно представление, където и да е по целия свят“, посочва още той в ефира на “Нашият ден“ и допълва:
“За да има интерес, публиката трябва да бъде създавана от най-ранна детска възраст. Спектаклите, които правим, всеки петък, събота и неделя на малката ни сцена, децата, които идват на тях порастват и след това отиват в голямата зрителна зала. Това е смисълът на световното в операта, да създава една публика, която непрекъснато трябва да присъства.
Ценността на оперното изкуство трябва да се осъзнае, то облагородява. Бил съм свидетел, когато хора, които нямат никакво отношение към жанра и към оперния театър, изведнъж стават красиви и благородни. Лицата им стават прекрасни, когато ги докоснеш и те бъдат част от това изкуство, наречено “магично“. Затова се опитваме в Софийска опера непрекъснато да създаваме нови и нови спектакли, за да можем да поддържаме траен интерес“.
“През изминалия сезон имахме много интересни събития, посветени на автори и школи. Една от тези прекрасни наши изяви е премиерата на операта “Чичовци“ от Лазар Николов по повестта на Иван Вазов. Това беше наистина едно културно събитие и за самите нас. След повече от 40 години от написването на творбата ние успяхме да направим с огромна любов и ентусиазъм това заглавие. Много интересно, че и публиката го прие, въпреки че аз го наричам един авангарден феномен. Музиката в него не е лесна, но и самата творба на Вазов е абсурдна в ситуации, които много адекватно се приближават и до днешните. Забавлявахме се и “Чичовци“ на софийска сцена беше един голям празник“, казва още той.
Чуйте пълния разговор в звуковия файл.

Скандала с оставките в БиБиСи коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" журналистката Мария Спирова . Какво имаме "Имаме ситуация, която едновременно е много специфична за БиБиСи, като феномен, и същевременно надхвърля многократно конкретния проблем с кризата в БиБиСи . Мисля, че хората, които посочват, че в БиБиСи има криза ,..
Какво установи научното проучване, събрано в книгата "Медии и политика. Преплитане и влияние" на Илия Вълков, преподавател по журналистика в УНСС и водещ в програма "Хоризонт" на БНР. Демократични дефицити "Примерно там, където няма разделение на власт или където се губят границите, там, където няма взаимен контрол, там, където се овладяват..
Днес в рубриката "Мигранти с таланти" ви представяме Наталия Георгиева , която е от Одеса, Украйна, и е с корени на бесарабска българка. Завършва кулинарно училище за сладкарство в Киев и специализира в Западна Европа, където усъвършенства и надгражда своите кулинарни умения. В Украйна посвещава живота си на кулинарията, а когато пристига в България..
В рубриката "Темата на деня" на "Нашият ден" акцентът пада върху откриването на Фестивала на френския филм, част от програмата на "Киномания" . В студиото гостува Мария Конакчиева от Френския институт в България, която разказа за значението на събитието и състоянието на европейското кино днес. Конакчиева подчертава, че макар американското кино да..
За четвърта поредна година популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми". Проектът насърчава говоренето за мъжкото ментално здраве в месеца на световната кампания #Мovember. Този път проектът представя нови лица, нови гласове и нови форми на изкуство, които отварят пространство за съпреживяване, грижа и..
Още за сборника с разкази "Винилови души" през 2020 година Марин Бодаков пише: " Разказите на Цветозар Цаков ни обещават много причудливости. Техните..
Изложбата на известния художник Велико Маринчевски съдържа творби, създадени през последните две години в ателиетата на международната графична база..
Опитахме чрез подобна градация да предизвикаме гледните точки на проф. Румен Кастелов. Коментарът на водещия специалист, началник на Клиниката по ортопедия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg